آقای رئیسی! دلار 48000 تومان الان در برنامه 7000 صفحه شما چند صفحه هستیم؟

آقای رئیسی!  دلار 48000 تومان الان در برنامه 7000 صفحه شما چند صفحه هستیم؟

تغییر در نتیجه بدون تغییر در روش ها امکان پذیر نیست. شما نمی توانید جاده، راننده یا ماشین را تغییر دهید و انتظار داشته باشید که به یک مقصد جدید برسید!

رئیس جمهور در حضور رهبر انقلاب خطاب به ایشان و مردم گفت بدون شک وضعیت ارز و تورم کاهش می یابد.

جای بسی برکت است که رئیس دولت در حضور رئیس کشور چنین وعده ای به مردم داد، اما در چند نکته به ابراهیم رئیسی توجه می کنیم:

1- تعمیم دردی را دوا نمی کند (حداقل تا الان گرهی در کار مردم باز نکرده است). اگر آقای رئیسی این حرف ها را زد تا عریضه خالی نباشد که هیچ! اما اگر به عنوان رئیس دولت و مطابق با واقعیت های موجود و برنامه هایی که اجرا می شود، کاهش تورم و قیمت ارز را پیش بینی کرده اند، از شما می پرسیم که ارزیابی کارشناسی از نرخ تورم چیست و کاهش ارز؟ در چه بازه زمانی به نرخ تنزیل می رسیم؟

اقتصاد بدون اعداد معنا ندارد. یک وعده اقتصادی بدون اعداد تنها ترکیبی از کلمات است. مثل این است که کسی بگوید ماشینش را می فروشد اما حتی یک عدد قیمت هم نمی دهد. معلومه که فقط حرف میزنه و قصد فروش نداره.

بنابراین به طور جدی و به درستی از رئیس جمهور انتظار می رود که دقیقاً اعلام کند که نرخ ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی در یک بازه زمانی مشخص و همچنین میزان تورم به چه میزان خواهد رسید.

ما نمی توانیم در تبلیغات انتخاباتی تعداد صفحات طرح اقتصادی را به طور دقیق اعلام کنیم و آرای مردم را جمع آوری کنیم و بگوییم 7000 صفحه طرح را نوشته ایم اما در حین کار تعداد را کنار بگذاریم. بگوییم که آن 7000 صفحه را هیچکس ندیده و هیچکس نمی داند الان که دلار در بازار آزاد به حدود 48 هزار تومان رسیده در کدام صفحه هستیم؟!

2- اگر زمان و عدد دقیق بدهند و جواب نداد چطور؟ آیا عذرخواهی می‌کنند و استعفا می‌دهند تا یک نفر قوی‌تر بیاید سر کار – عموماً از همان اصولگرایان – که اقتصاد و اعداد را بهتر می‌داند؟
اگر ساعت و عدد مشخصی را مشخص نمی کردند و برای بقیه دوران ریاست جمهوری اش همان آش و همان کاسه بود؟ آیا آنها دوباره نامزد خواهند شد یا به دلیل ناتوانی من از دور دوم ریاست جمهوری انصراف می دهند؟ نمی شود تصمیم قطعی بگیرند که ارز و تورم در حال افزایش یا کاهش است!

3- آیا آقای رئیس جمهور نمی خواهد تغییر اساسی در سیاست خارجی و تیم اقتصاد داخلی برای رسیدن به هدف کاهش نرخ ارز و تورم ایجاد کند؟ ضمن اینکه وضعیت اقتصادی کنونی محصول این دو چیز است و بدون تغییر در آنها، بر این پاشنه می چرخد؟

خیلی صریح به آقای رئیسی می گوییم که هم سیاست خارجی و هم تیم اقتصادی فعلی باید بازنگری جدی شود، به معنای واقعی کلمه اینطور نیست که اگر دلار ۲۳ هزار تومان بود یک و نیم دو برابر نمی شد. این در حالی است که به گفته مسئولان این دولت فروش نفت و وصول پول آن بیش از دولت قبل افزایش یافته است.

آقای رئیسی در تبلیغات انتخاباتی می گفت اقتصاددان می سازم اما در عوض اقتصاد را به تیم ناکارآمد فعلی داد!
اگرچه «هزار وعده خوب محقق نمی‌شود»، اما برای آینده سیاسی شخصی‌اش چاره‌ای ندارد جز اینکه بوروکرات‌ها را با دانش و رویاهای کم و شعار تمرکز اقتصادی کنونی رها کند و به اقتصاددانان واقعی – بدون توجه به آنها – بچسبد. رویکردهای سیاسی

فراموش نکرده ایم که وزیر کارش واقعا فکر می کرد که با اندک ارز دلار را 15 هزار تومان کرد و یک میلیون تومان شغل ایجاد کرد و در مدت کوتاهی دومین اقتصاد دنیا شد و با دستوراتش کشور را خوشحال کرد. نمودار و پاورپوینت اما در نهایت راهی بهتر از ترک وزارت پیدا نکرد. امثال او کم نیستند و آفت بزرگ ریاست جمهوری است.

تغییر در نتیجه بدون تغییر در روش ها امکان پذیر نیست. شما نمی توانید جاده، راننده یا ماشین را تغییر دهید و انتظار داشته باشید که به یک مقصد جدید برسید!

دیدگاهتان را بنویسید