آقای رئیسی! آیا وزیر شما کارهای انتخاباتی را با اجازه شما انجام می دهد؟

آقای رئیسی!  آیا وزیر شما کارهای انتخاباتی را با اجازه شما انجام می دهد؟

دولت باید پاسخگوی وضعیت نابسامان اقتصادی کشور باشد، چه لزومی دارد یکی از وزرا در جلسه انتخابات شرکت کند؟ و آیا تمرکز دولت به جای حل مشکلات کنونی کشور که نیازمند تلاش و تمرکز فراوان است، بر انتخابات است؟

گروه سیاست سیاسی: روز پنجشنبه ۲۰ اسفندماه، مجمع عمومی «شبکه راهبردی دوستان انقلاب اسلامی» به اختصار «شریان» در منطقه والنیاک تهران برگزار شد. مجلسی که با نگاه به شرکت کنندگان در آن به راحتی قابل مشاهده است، مجلس انتخابی است; از حمید رسایی و محمود نبویان گرفته تا سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و البته مهرداد بذرپاش. لحظه مهم این دیدار حضور بذرپاش است. او که اکنون وزیر راه و فواید عامه است در جلسه ای شرکت کرد که مشکوک به انتخاباتی نبود بلکه وقفه در انتخابات بود.

حضور وزیر راه و فواید عمومی در مجمع عمومی «شاریان» چند نکته را مطرح می کند. اول اینکه موضع دولت در این مورد چه خواهد بود؟ بذرپاش در این جلسه نماینده دولت بود یا حضوری؟ در مورد اول دولت باید پاسخ دهد در شرایط ناپایدار اقتصادی کشور چه لزومی دارد که هر یک از وزرا در جلسه انتخابات شرکت کنند؟ و آیا تمرکز دولت به جای حل مشکلات کنونی کشور که نیازمند تلاش و تمرکز فراوان است، بر انتخابات است؟ در مورد دوم، یعنی. با فرض اینکه خود بذرپاش شخصاً در این امر دخیل بوده است، باید گفت که اولاً تفکیک موقعیت حقوقی وی عملاً غیرممکن است. وزیر راه و شهرسازی از «مهرداد بذرپاش» و نمی تواند در مورد خودش چنین فرضی بکند که می تواند در دو زمینه باشد: کند کار. یکی به عهده دولت و دیگری فعالیت سیاسی شخصی است که به محض تصدی مسئولیت وزیر راه و شهرسازی است و هر اقدام سیاسی او تلویحا بر دوش دولت خواهد بود اما با فرض داشتن چنین فکری. و حضور وی در جلسه اخیر مربوط به مسئولیت وی در حتی اگر دولت هم نمی دانست باید منتظر واکنش دولت بود و دید دولت سید ابراهیم رئیسی با مهرداد بذرپاش چگونه برخورد خواهد کرد. آیا از این موضوع عبور خواهد کرد یا اقدام مقتضی انجام خواهد داد تا پس از آن، به ویژه در شرایط وخیم کنونی، دولت به فکر کار انتخاباتی نباشد.

موضوع دیگر این است که باید مشخص شود چه کسانی هزینه چنین جلساتی را می دهند که وزیر هم در آنجا حضور دارد. آیا ابربانک دوباره در جبهه پایداری قرار دارد و اگر چنین است، این سرمایه ها از کجا تامین می شود و البته باید تصمیم گیری شود؟

نکته پایانی این است که جبهه اصولگرایان نباید نسبت به حضور بذرپاش در جلسه شریان بی تفاوت باشند. وقتی محمد جواد ظریف به دعوت صادق هرازی به عنوان وزیر امور خارجه در کنگره سراسری ایرانیان حزب نداء شرکت کرد چه یادمان می آید که جریان های رقیب دولت وقت چقدر به او حمله کردند و این سوال را مطرح کردند که وزیر خارجه کشور با چه توجیهی در یک جلسه حزب شرکت کرد. انصافاً باید بپذیریم همان انتقاداتی که در آن زمان به ظریف وارد شد، اکنون به بذرپاش وارد می شود و اگر قرار بود دولت روحانی در آن زمان پاسخگو باشد، اکنون دولت رئیسی نیز می تواند پاسخگو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید