صفحه جدید روابط ایران و امارات

صفحه جدید روابط ایران و امارات

علی شمخانی: کشورهای منطقه اعضای یک خانواده بزرگ هستند

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح پنجشنبه تهران را برای سفری یک روزه به ابوظبی پایتخت امارات ترک کرد. سفر شمخانی به ابوظبی تنها چند روز پس از توافق جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی در پکن برای عادی سازی روابط، تغییر نظم در سیاست خارجی ایران با محوریت وزیر عالی امنیت ملی را جلب کرد. شورا. همزمان با آن سفر، زمزمه های فزاینده سایبری و رسانه ای مبنی بر اینکه چرا پرونده های مهم سیاست خارجی توسط شورای عالی امنیت ملی به جای وزارت امور خارجه مطرح می شود، حسین امیرعبداللهیان را بر آن داشت تا با انتشار توییتی گمانه زنی ها مبنی بر کاهش نقش وزارت خارجه را تکذیب کند. امور خارجه.آهسته آهسته. وزیر امور خارجه در این توییت نوشت: سفر شمخانی به امارات و عراق در چارچوب مناسبات امنیتی حاکم انجام می شود. این یک پدیده ی جدید نیست. نماینده وزارت امور خارجه در سفر او را همراهی می کند. در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد. همه چیز در داخل نظام و زیر نظر رئیس جمهور است. هماهنگی وجود دارد؛ دشمنان بدانند که هیچ تفاوتی نیست».

علی شمخانی را رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و دستیار وزیر امور خارجه در امور خلیج فارس همراهی می کردند. دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از خروج از تهران در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: نگاه دولت سیزدهم به همکاری های منطقه ای که در چارچوب دیپلماسی همسایگی دنبال می شود، ایجاد «منطقه قوی» است. همه کشورهای منطقه بر این باورند که تنها با تلاش برای ایجاد منطقه ای قوی می توانند به ثبات و امنیت پایدار دست یابند، می توان به شکل گیری تحولات جدید در روابط دوجانبه و چندجانبه در منطقه امیدوار بود.مشارکت های اقتصادی، سیاسی زیادی بین آنها وجود دارد. دو کشور و مشارکت های امنیتی و تداوم رایزنی های مقامات ارشد ایران و امارات برای تقویت آنها ضروری است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به ابوظبی با محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان رئیس جمهور امارات متحده عربی دیدار و با وی درباره مسائل دوجانبه و مهم ترین رویدادهای منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی روابط دوجانبه و همچنین تبادلات فرهنگی و مذهبی دو کشور بر ضرورت گسترش و تعمیق روابط ایران و امارات در همه زمینه ها تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روند تحکیم روابط سیاسی-اقتصادی تهران و ابوظبی در سال های اخیر و نقش ویژه رئیس جمهور امارات متحده عربی در این زمینه را مثبت و مهم ارزیابی کرد و گفت. ایران و امارات می توانند برای گسترش همکاری های دوجانبه و تقویت دیپلماسی همسایگی گام های بلندی برداشته باشند.

شمخانی با تشریح نقش عوامل بحران زا که امنیت و ثبات خلیج فارس را تحت رهبری کشورهای فرامنطقه ای تهدید می کند، گفت: تلاش برای دستیابی به امنیت جمعی مبتنی بر توانمندی های بومی می تواند پایان بسیاری از بحران های کنونی باشد. مشکلات موجود عمدتا ناشی از دخالت های خارجی و بدعهدی های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس است. ایجاد منطقه ای قوی تر یک ایده آل دست یافتنی است که همه ما باید به سمت آن حرکت کنیم. همه موانع داخلی و خارجی بر سر راه همکاری های دوجانبه به ویژه اقتصادی-تجاری باید شناسایی و به سرعت برطرف شود، زیرا هر گونه تاخیر در این زمینه به ضرر همه خواهد بود. امروز جهان اسلام و منطقه خلیج فارس بیش از هر چیز نیازمند مهربانی، همکاری و همبستگی است. این معنا می تواند به اعتلای همه کشورهای اسلامی منجر شود و رفاه و آرامش را به ارمغان آورد.

شیخ محمد بن‌زاید رئیس‌جمهور امارات متحده عربی نیز با ابراز خرسندی از سفر شمخانی به امارات، توافق اخیر تهران و ریاض را که گامی تعیین‌کننده در یکپارچگی و نزدیک‌شدن کشورهای منطقه به شمار می‌رود، تحسین کرد. ابراز امیدواری کرد که این سفر صفحه جدیدی در روابط ایران و ریاض باز شود امارات.

رئیس جمهور امارات متحده عربی تصریح کرد: امارات بسیار علاقه مند و آماده است تا با رفع برخی سوء تفاهمات بین دو کشور، روابط دوجانبه را در همه زمینه ها به بالاترین سطح برساند.

علی شمخانی در دیدار شیخ طنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات، این سفر را آغازی معنادار برای ورود دو کشور به مرحله جدیدی از روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی دانست و گفت: غلبه بر چالش های موجود که همچنان به نفع هیچ کشوری در منطقه نیست همکاری و همگرایی باید با خصومت و اختلاف جایگزین شود. وجود اختلاف و بی اعتمادی بین کشورهای حوزه استراتژیک خلیج فارس مانعی جدی بر سر راه توسعه اقتصادی منطقه و تمایل دشمنان فرامنطقه ای است. باید تلاش کرد تا با گفت وگو و تعامل و گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، امنیت، آرامش و آسایش مردم منطقه را افزایش داده و از ایفای نقش غیرسازنده بیگانگان جلوگیری کنیم.

شمخانی همه کشورهای منطقه را سرنوشت یکسان و اعضای یک خانواده بزرگ خواند و گفت: اختلافات خانوادگی باید با گفت و گو، حسن نیت و مدارا حل شود تا همه بتوانیم در روندی مبتنی بر مشارکت جمعی

شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات نیز با ابراز خوشحالی از سفر شمخانی به امارات گفت: همکاری و دوستی با کشور بزرگ و قدرتمند ایران برای امارات بسیار مهم و ارزشمند است.

مشاور امنیت ملی امارات؛ وی با تمجید از توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، گفت: این توافقنامه نقش سازنده ای در گسترش صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه دارد.

شیخ طحنون بن زاید با اشاره به سفر خود به تهران بر لزوم فعال سازی توافقات انجام شده و همچنین تسریع در روند تبادل ظرفیت های اقتصادی بین دو کشور در زمینه های بانکی، ترانزیت، انرژی، حمل و نقل، بهداشت و درمان تاکید کرد. سرمایه گذاری.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر دریابان شمخانی به ابوظبی به نقطه عطفی در روابط دو کشور تبدیل شود و به تسریع همکاری های تهران و ابوظبی منجر شود.

علی شمخانی در دیدار شیخ محمد بن راشد آل مکتوم معاون نخست وزیر و امیر دبی که در کاخ زبیل دبی برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به تقویت همکاری های مستمر و سازنده با همسایه است. و از تمام ظرفیت خود در این نگرش استفاده کرده است.

دبیر شورای امنیت ملی با اشاره به نیاز منطقه به صلح، ثبات و آرامش، عدم اعتماد بین کشورهای منطقه را مانعی جدی در راه رسیدن به این هدف و ضربه ای به توسعه اقتصادی منطقه دانست و افزود. ما نیازمند تعامل و توسعه همکاری ها در همه ابعاد هستیم، امری که قطعا امنیت، آرامش و آسایش مردم منطقه را افزایش می دهد.

شمخانی، امارات متحده عربی و شیخ ناشین دبی را از بازیگران موثر در توسعه اقتصادی و تجاری منطقه برشمرد و گفت: دولت سیزدهم با اتخاذ راهبرد محله محوری مصمم است بر موانع تصنعی و تحمیلی فائق آید. در مسیر توسعه روابط بین کشورهای منطقه ایجاد شده است. گفت‌وگوهای انجام شده در این سفر با مقامات ارشد سیاسی، اقتصادی، بانکی و امنیتی امارات، چشم‌انداز بسیار روشنی را در زمینه ایجاد جهش در روابط دوجانبه و چندجانبه نوید می‌دهد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم در این دیدار ضمن تبریک به شمخانی بابت توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه، گفت: کشورش از همه ظرفیت‌های خود برای کمک به اجرای این توافق استفاده خواهد کرد.

امیر دبی همچنین با ابراز خرسندی از سفر شمخانی به امارات افزود: ارتقای روابط دوجانبه و راهبردی با ایران همواره برای امارات بسیار مهم و حائز اهمیت بوده است.

شیخ محمد بن راشد در این دیدار قول حل مشکلات شهروندان و موسسات ایرانی مستقر در دبی را داد و گفت: تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار خواهیم گرفت.

وی با تاکید و رد تلاش امارات از سوی خارجی ها برای تخریب روابط دوجانبه با ایران افزود: تاریخ نشان می دهد که تنها برنده مناقشه دو کشور، دشمنان ملت های منطقه هستند، بنابراین سیاست قاطع ما این است که به هیچ وجه اجازه ندهیم. کشور ثالث یا بازیگر اجازه دهید بین دو کشور تفرقه ایجاد نکنیم و از جغرافیای امارات علیه ایران استفاده نکنیم.

شیخ مکتوم بن محمد بن راشد آل مکتوم، معاون حاکم دبی و وزیر دارایی، انور بن محمد قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات و طلال حامد بلحول الفلاسی، مدیر کل آژانس امنیت دولتی دبی نیز حضور داشتند. در این جلسه

دیدگاهتان را بنویسید