صندوق توسعه نباید به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895569

رئیس صندوق توسعه ملی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم صندوق به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود، سیاست فعلی صندوق توسعه ملی که منابع آن از فروش نفت تامین می شود سرمایه گذاری در انواع مختلف است. مناطق و خواستار مساعدت اتاق ایران برای تغییر دیدگاه در مورد جایگاه این صندوق در نظام اقتصادی کشور شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی در دیدار با هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امروز روند پرداخت تسهیلات این صندوق نسبت به گذشته بهبود یافته و پرداخت مطالبات نیز تسریع یافته است، اظهار داشت: این صندوق در حال حاضر در سال 2018 با افزایش نرخ بهره مواجه است. ، هنوز مشکلاتی وجود دارد که در جلسه با اعضای هیات رئیسه اتاق ایران راه حل هایی را برای آنها پیشنهاد کردیم.

وی صندوق توسعه ملی را به عنوان یک صندوق ارزی معرفی کرد که با وجود بالا و پایین بودن ارز، همچنان مطالبات آن باید به صورت ارزی بازپرداخت شود.

رئیس صندوق توسعه ملی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم صندوق به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود، سیاست فعلی صندوق توسعه ملی که منابع آن از فروش نفت تامین می شود سرمایه گذاری در انواع مختلف است. مناطق و خواستار مساعدت اتاق ایران برای تغییر دیدگاه در مورد جایگاه این صندوق در نظام اقتصادی کشور شد.

به گفته غضنفری، صندوق توسعه ملی بانکی نیست که خدمات ارائه دهد. بلکه مکانی است که باید بودجه و منابع خود را برای نسل های آینده حفظ کند و در جهت تحقق توسعه گام بردارد.

وی بازدهی صندوق در سال های اخیر را بسیار پایین ارزیابی کرد و افزود: به دنبال راهکاری برای افزایش سطح سرمایه گذاری صندوق علاوه بر افزایش بازدهی صندوق با مشارکت بخش خصوصی هستیم. در این راستا معتقدیم تولید کارآمد منجر به توسعه می شود، یعنی منابعی که در اختیار واحدهای تولیدی قرار می گیرد باید پویا باشد و اگر شرکتی منابع صندوق را مسدود کند، با جدیت به آن نگاه شود تا منابع به صندوق بازگردانده شود. در اختیار واحد موثر قرار گیرد.

رئیس NFR رعایت نظم مالی در این حوزه را مهم می داند و بر گسترش چنین نگاهی در نقاط مختلف کشور تاکید می کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: یکی از خطوط قرمز صندوق این است که عواقب سیاست های دولت یا نهادی که منجر به ممنوعیت صادرات، قیمت گذاری و… می شود بر عهده صندوق نباشد. اگر نهادی قیمتی تعیین می کند باید به عواقب آن فکر کند و پاسخگوی آن باشد. این صندوق به شدت مخالف است که تصمیم یک دولت یا یک وزارتخانه منجر به عدم بازگشت وجوه به صندوق شود.

این مسئول ادامه داد: تنها کاری که صندوق توسعه ملی برای حمایت از شرکت هایی انجام می دهد که به دلیل سیاست های دولت نمی توانند تسهیلات خود را پرداخت کنند، پذیرش درخواست معوق مشتریان است. در واقع صندوق هر حمایتی را می پذیرد که خط قرمز آن را زیر پا نگذارد.

پرداخت ریالی از صندوق توسعه ملی

غضنفری درباره پرداخت ریالی تسهیلات از صندوق نیز گفت: این منابع اندک است و با ارجحیت جزئی به حوزه های کشاورزی و گردشگری داده می شود. برای استفاده از این منابع، متقاضیان باید به بانک های مستقر مراجعه کنند.

پس از اظهارات غضنفری، هیات رئیسه اتاق ایران نیز در این جلسه تاکید کرد که این صندوق ارزی است که یکی از خطوط قرمز آن است و در این راستا مشارکت خوبی بین دو نهاد در حال شکل گیری است.

دیدگاهتان را بنویسید