صنعت چاپ تلفیقی از مدیریت، صنعت و خلاقیت است/ اولین چاپخانه ای بودیم که فناوری کامپیوتر را در قزوین معرفی کردیم.


چگونه وارد صنعت چاپ شدید؟

در سال 1362 برای چاپ اولین شماره افست هفته نامه ولایت، مجبور شدم ساعت ها از قزوین به تهران سفر کنم و هفته نامه را در آنجا چاپ کنم، اما این کار به قدری سخت بود که پس از مدتی تصمیم گرفته شد. چاپخانه ای برای چاپ هفته نامه با یکی از آشنایانم که مجوز چاپ داشت راه اندازی کردم.


در آن زمان چاپخانه خود را با چه امکاناتی راه اندازی کردید؟

چاپ سوره که اکنون توسط آقای دارابی اداره می شود، چاپخانه ای بود که در آن زمان با آقای دارابی راه اندازی کردیم و چون دستگاه چاپ ایستاده گران بود، برای چاپ از دستگاه چاپ تخت استفاده کردیم. کار کردن


ادامه شما در این حرفه چه مشکلاتی داشت؟

در سال 1364 با وجود اینکه از چاپ سوره جدا شده بودم، باز هم از دستگاه هایی استفاده می کردم که بسیار قدیمی بودند و برای تهیه دستگاه های لازم باید مراحل اداری طولانی را طی می کردند. مثلاً به خاطر دارم که در آن زمان یکی از نمایندگان قزوین در مجلس نامه ای به وزارت ارشاد نوشت تا ترجمه آن را از ماشین تحریر دریافت کند.


تکنولوژی مدرن چگونه وارد کار شما شد؟

در سال 1371 کامپیوتر و فکس وارد بازار ایران شد و امکان نوشتن با آنها فراهم شد. مانند گذشته نامه ای به وزارت ارشاد و وزارت پست و تلگراف فرستادم و مجوز خرید کامپیوتر و فکس را دریافت کرده بودم.


نگرانی شما در مورد استفاده از ویژگی های جدید چه بود؟

برای استفاده از کامپیوتر یک مهندس از تهران آمد و آن را نصب کرد و توضیح داد که اتاق کامپیوتر باید بدون گرد و غبار و خنک باشد، ما هم همه شرایط را فراهم کردیم و در نهایت آموزش کار با آن را دیدیم.


آیا آنها مانند امروز در دسترس همه این امکانات بودند؟

خیر، در همان زمان مرحوم آقای افشاری مدیر حدیث از وزارت ارشاد تقاضای سهمیه رایانه کردند و ارشاد پاسخ داد که نمی توانند بیش از یک کامپیوتر قزوین توزیع کنند و باید از استانی استفاده کنند. تایپ کردن.


آیا چاپ روزنامه ها هزینه چاپ را تامین می کرد؟

بی شک به همین دلیل در طول تحقیقاتم خط تولید جعبه و لمینت را راه اندازی کردم و به مرور زمان برای گسترش این کار ماشین آلات جدیدی خریدم.


الان با کدام استان ها کار می کنید؟

هرمشهر، اهواز، تهران، قزوین، کوکیلویه و بویراحمد و مشهد شهرهایی هستند که چاپ و بسته بندی می کنیم.


چند تا کارآفرین ساخته اید؟

در طول سالیان متمادی به تربیت کارگران خوب اعتقاد داشتم زیرا حرفه چاپ در دانشگاه قابل آموزش نبود، بنابراین تا به امروز شاید حدود 16 چاپخانه آموزش دیده و به چاپخانه های دیگر منتقل شده اند و در حال حاضر 70 کارگر در فرهنگسرا وجود دارد. مجتمع.فعال


نیروی کار خود را از چه کسانی انتخاب می کنید؟

ما با کمیته مددکاری نیروی کار امام همکاری نزدیک داریم.


چاپخانه استانی با چه معیاری به عنوان واحد چاپ نمونه کشور انتخاب شد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت برگزاری جشنواره نقوش چاپی را برعهده دارد، هر ساله سبد چاپخانه داران سراسر کشور را که برای حضور در جشنواره ارسال می شود، بررسی می کند و واحدهای چاپی را طبق اصول تعیین شده برای هیئت داوران تحت عناوین مختلف چاپ می کند. به عنوان یک جانباز کارآفرین و فرد خلاق را انتخاب و نمایندگی می کند.


مشکل اصلی چاپخانه استان چیست؟

نقدینگی بزرگترین مشکل چاپخانه هاست چرا که در همه صنایع هزینه تمام شده 50 درصد با فروش متفاوت است اما در صنعت چاپ این رقم 80 تا 20 است و حاشیه سود کم منجر به مصرف بالای نقدینگی می شود.

از سختی و حساسیت چاپ بگویید.

در صنعت چاپ، سفارش مشتری باید با دقت و حساسیت زیادی تهیه شود، در غیر این صورت، به عنوان مثال، اگر رنگ جعبه سفارشی مورد تایید مشتری نباشد، کاری جز از بین بردن آن نمی توان انجام داد زیرا جعبه ها با یک لوگوی خاص شرکت و در صورت تخریب نشدن راه سوء استفاده کلاهبرداران لوگو را باز می کنند. بنابراین عدم دقت در حرفه چاپ ضررهای زیادی را به همراه دارد.

b3299b9d f9a1 4d28 992e 696d3598fdaf خبر خاکستری


تفاوت صنعت چاپ با سایر صنایع چیست؟

صنعت چاپ ضایعات زیادی دارد، مثلاً در تولید رب گوجه فرنگی از انواع گوجه فرنگی مرغوب و بد استفاده می شود، اما در مطبوعات اگر از کاغذ بد استفاده شود، ضایعات و هزینه های زیادی به همراه دارد و 80 درصد قیمت فروش صرف مواد اولیه می شود، اگر ضایعات 5 درصد افزایش یابد ضرر می کند.


وضعیت صنعت چاپ در دوران سلطنت چگونه بود؟

صاحبان چاپخانه ها به دلیل نبود مراسم عزاداری و عروسی که بزرگترین منبع درآمدشان بود روزهای سختی را پشت سر گذاشتند اما چون مجموعه ما با چاپخانه همکاری می کند به اندازه سایر چاپخانه ها متحمل ضرر نشدیم.


با بازگشت به گذشته، آیا دوباره کار چاپی را انتخاب می کنید؟

بدون شک بله، زیرا دستگاه چاپ ترکیبی از مدیریت، هنر و صنعت است و به عنوان مثال روحیه اپراتور دستگاه بر رنگی که برای محصول تولید می کند تأثیر می گذارد.


به نظر شما با وجود فضای مجازی، استفاده از روزنامه و رسانه های مکتوب کاهش می یابد؟

هیچ رسانه ای دیگر رسانه ها را حذف نکرده است، اما همه رسانه ها مکمل یکدیگر هستند. بنابراین، فضای مجازی هرگز نمی تواند جایگزین کتاب و روزنامه شود و بالعکس. در واقع می خواهم بگویم که فضای مجازی با تمام توان نمی تواند ماهیت مستقل رسانه های مکتوب را از بین ببرد.


نتایجی که اظهار شده

در دهه‌های 1960 و 1970 که امکانات زیادی وجود نداشت، می‌توان همه چیز را ایجاد کرد و کسانی که در صنعت چاپ و روزنامه‌نگاری بودند به سختی می‌توانستند حرفه خود را حفظ کنند. لذا از مسئولین تقاضا دارم با حمایت خود اجازه ندهند روزنامه کاغذی به تاریخ ضمیمه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید