نبود چاپخانه مناسب مهم ترین گلایه مطبوعات سیستان و بلوچستان/ وعده های محقق نشده است. استخوان در گلوی رسانه ها!


ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1894635

در گفتگو با مدیران مطبوعاتی سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

صنعت چاپ یکی از گران ترین صنایعی است که در چند سال اخیر به دلیل شرایط و عدم توجه به آن مشکلات زیادی را به خصوص مطبوعات سیستان و بلوچستان به وجود آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، صنعت چاپ در ایران بیش از 100 سال قدمت دارد و در تقویم ایرانیان از سال 1381 یک روز تقویمی در شهریور ماه به عنوان روز ملی صنعت چاپ اعلام شده است. صنعتی که به دلایل مختلف در معرض آسیب و ورشکستگی قرار دارد و هر روز تعداد بیشتری از فعالان آن به فکر تغییر حرفه خود هستند.

در کشور ما صنعت چاپ در جایگاه شایسته ای قرار ندارد و در همین راستا خبرنگار ما با دو تن از مدیران مطبوعات استان گفت وگویی درباره این صنعت و دغدغه ها و مشکلات آن انجام داده است.

چرا برای چاپ نشریات به استان های دیگر مراجعه می کنید و از ظرفیت موجود در سیستان و بلوچستان استفاده نمی کنید؟

احمدرضا زائر میری مدیرمسئول هفته نامه شهر آفتاب با حضور در تحریریه خبر عصرهامون با اشاره به اینکه باید به مشکلات مطبوعات ناشی از صنعت چاپ از دو بعد ملی و استانی نگاه کرد و گفت: اضافه کرد: مشکلات کشور شامل مسائل کلان ناشی از مشکلات اقتصادی است و تحریم ها واردات کاغذ و تجهیزات است و دلار نیز در نوسان است.

وی تصریح کرد: مشکلات استان کافی است چرا در استان پهناوری چاپخانه مناسبی برای چاپ مانند سیستان و بلوچستان وجود ندارد؟ البته هستند اما چون قیمت ها سرسام آور است با مطبوعات همکاری نمی کنند و ترجیح می دهیم کار را به استان های دیگر مثل تهران، قم و کرمان ارسال کنیم.


3db313cc c822 41a2 9f12 c5aa1f8e4993 خبر خاکستری


به گفته زائر میری; مشکلات فوق به این دلیل است که مطبوعات سال ها پیش برای گرفتن اعتبار از دولت برای ساخت چاپخانه آمدند که متاسفانه همکاری لازم در اداره تاسیسات صورت نگرفت. ما از وزارت ارشاد می‌خواهیم رسانه‌ها و مطبوعات را در اولویت قرار دهند، همانطور که موضوعات دیگر را در اولویت قرار می‌دهند، چرا که در این زمینه بسیاری از مطبوعات به دلیل چاپ نشدن اصل 16 تعطیل هستند که اگر این رویه اصلاح نشد، بقیه مطبوعات تعطیل هستند. از مطبوعات کم کم برداشته و بسته خواهد شد.

مریم باغبان معاون سردبیر روزنامه صبح زاهدان در این خصوص با تاکید بر اینکه در حال حاضر چاپخانه ای در سیستان و بلوچستان با امکانات مناسب مانند شهرهای دیگر وجود ندارد، گفت: در مقطعی این شرایط فراهم بود اما از نظر کیفیت و قیمت. در دسترس نبود؛ شهرهای دیگری مانند بیرجند در نزدیکی استان ما هستند که با چاپگرهای آنها کار می کنیم.

وی بیان کرد: کم لطفی های زیادی از سوی متولیان امر در این زمینه صورت گرفت، باید چاپخانه ای با امکانات مورد نیاز روزنامه ها حمایت و تأسیس می شد که متاسفانه این امر محقق نشد و اکنون نیز به صرفه، چاپ روزنامه انجام می شود. در استان موجود نیست

حمایت های ارشاد چگونه بود؟

زائر میری به حمایت های ارشاد اشاره کرد و ادامه داد: یارانه کاغذ به تمام مطبوعات سراسر کشور تعلق می گیرد که اصول خاص خود را دارد، در خرشانی کمکی نمی شود هرچند که جزو صنعت چاپ و چاپ است. مسائل مربوط به کاغذ است، اما مسائل دیگری مانند هزینه فیلم، روی و چاپ نیز باید در نظر گرفته شود.

باغبان تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده حدود یک سال است که حواله های کاغذی برای رسانه های مکتوب در نظر گرفته شده است اما برای روزنامه ها مقرون به صرفه نیست زیرا این مبلغ تنها برای چند نسخه چاپی کافی است.


چرا آنطور که باید در صنعت چاپ در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری نمی شود؟

مدیر مسئول هفته نامه شهر آفتاب پاسخ داد: زمانی کسانی که می خواستند وارد عرصه چاپ شوند وارد این عرصه شدند اما متولیان در زمینه تسهیلات همکاری نکردند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هم یکی از مشکلات مطبوعات دیر رسیدن روزنامه ها و به دنبال آن تاخیر در توزیع است که به دلیل تاخیر در پروازها است. روزنامه ها با بیش از دو روز تاخیر وارد زاهدان می شوند و این ضربه بزرگی به مطبوعات است، امیدواریم این مشکل حل شود و روزنامه ها به موقع و به روز به مقصد برسند.

زائر میری گفت: از وزارت ارشاد و اداره کل ارشاد سیستان و بلوچستان تقاضا داریم در این امر ورود کرده و از افرادی که در صنعت چاپ هستند حمایت کنند.

قائم مقام مدیرمسئول روزنامه صبح زاهدان گفت: ارشاد باید به این حوزه وارد شود و به جای ایجاد چاپخانه جدید از چاپخانه داران استان حمایت کند. همانطور که از نام آن پیداست، روزنامه باید روزانه در غرفه های مغازه ها و ادارات به روز شود.

b068515e c7b8 4bc0 b21c a6caf338d189 خبر خاکستری

وی تصریح کرد: متاسفانه چند سالی است که در سیستان و بلوچستان این مشکل وجود دارد که 99.5 درصد نشریات در تهران چاپ می شود. در این زمینه انتشار روزانه چالش بزرگی است که بارها علاوه بر رسانه های مکتوب ارشاد نیز موضوع را پیگیری کرده است اما هنوز حل نشده و روزنامه ها همچنان با تأخیر حتی سه روزه به دست ما می رسند که جدای از زحمات منجر به بطلان می شود. این روزنامه

باغبان فضای مجازی را یکی از معضلات روزنامه ها و حاشیه سازی آنها دانست و گفت: در کشور با حمایت اندک رسانه ها شاهد تعطیلی برخی رسانه ها هستیم در حالی که در کشورهای خارجی جایگاه روزنامه ها همچنان پررنگ و مهم است. ; در این زمینه مهمترین درخواست ما از مسئولین مربوطه حل مشکل چاپخانه سیستان و بلوچستان است تا هزینه های گزاف رسانه های مکتوب کاهش یابد و روزنامه به موقع توزیع شود.

به گفته وی؛ یکی از سیاست های اشتباه وزارت رهبری افزایش تیراژ بود که برایشان سیاه و سفید یا رنگی فرقی نمی کرد اما ضربه سنگینی به بدنه روزنامه ها وارد کرد، حتی الان هم روزنامه ای وجود ندارد. استانی که رنگی است و روی کیفیت چاپ روزنامه ها نیز تاثیر می گذارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید