ضربه بزرگ به بورس / چرا بورس رشد نمی کند؟

ضربه بزرگ به بورس / چرا بورس رشد نمی کند؟

روز جدید : شاخص کل بورس امروز در سومین روز معاملاتی و در نیمه نخست معاملات با 16 هزار واحد منفی در کانال یک میلیون و 391 هزار واحد قرار گرفت.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سهام در گفت وگو با تجارت نیوز، مهمترین عامل سقوط بورس در روزهای اخیر را نبود برنامه های مشخص دولت در سیاست گذاری اقتصادی عنوان کرد.

این کارشناس بازار در بخشی از این گفتگو گفت: بازار برای رشد سهام نیازی به نقدینگی ندارد. ابهامات دولت در خصوص انتشار اوراق بدهی مهم ترین عامل موثر در رکود بازار است.

اشتیاقی همچنین گفت: فروش سهام عدالت ترس مضاعفی را در روند بورس ایجاد کرده است، زیرا اکنون که تعداد فروشندگان در بازار زیاد شده، اگر اجازه فروش سهام را بدهند، بازار با فروش بیشتر و بیشتر مواجه می شود. خوب است که اکنون این سیاست را اجرا کنیم. از دستور کار حذف شود.

وی همچنین درباره لزوم افزایش نرخ ارز به نیم دلار گفت: کنترل نرخ ارز تا نیم دلار ضرر زیادی به شرکت ها وارد کرده است. این امر سودآوری شرکت ها را تحت تاثیر قرار داد و از ورود پول هوشمند به بازار جلوگیری کرد.

«P/E اکثر شرکت‌ها در محدوده 5 و 6 است و ارزش سهام شرکت در قیمت‌های جاری تثبیت می‌شود، اما چون فروشنده در بازار است و استراتژی اکثر مردم تردید و سهیم شدن در بازار است. اسکیاکی گفت: کوتاه مدت، تجارت با قیمت های تعادلی انجام نمی شود. در نتیجه روند بازار منفی می شود.

به نظر می رسد ابهامات ناشی از دولت در بازار به دلیل وجود ابهامات در سیاست های اقتصادی از جمله قیمت گذاری دستوری و فروش اوراق بهادار در بازار، بزرگترین عامل بازدارنده رشد شاخص باشد. به گفته کارشناسان، با توجه به کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تنی دولت در سال جاری و شرایط تورم و تحریم، احتمال رشد در بورس محسوس شده است.

دیدگاهتان را بنویسید