ضربه گروه رجوی از دوم خرداد; آیتمی به بهانه بیست و پنجمین سالگرد این رویداد

ضربه گروه رجوی از دوم خرداد;  آیتمی به بهانه بیست و پنجمین سالگرد این رویداد

عصر ایران در یادداشتی به قلم مهرداد خدیر نوشت: 25 سال بعد از دوم خرداد 76 موضوعی در نظر گرفته شد که در هیاهوی داخلی چندان جای بحث نداشت…

یک ربع قرن در یک لحظه گذشت و امروز 2 خرداد 25 ساله شد. دوم خرداد اگرچه در ابتدا تنها یادآور پرشورترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی در سال 1376 بود که به همین ترتیب تنها در سال 1396 با جنبه های احساسی کمتر تکرار شد، اما به تدریج تبدیل به یک اصطلاح شد، هرچند اکنون نسلی ظهور کرده است. با ایده آلیسم همراه است و هیچ هیجانی وجود ندارد.

هدف این سخنرانی یادآوری رقابت بین سید محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری نیست که هر کدام بیانگر یک گفتمان در آن زمان بودند، زیرا نکاتی را می طلبد که به دلیل پسابرجام مجالی برای ارائه گسترده همه آنها وجود ندارد. شرایط سال 2009 قابل توجیه نخواهد بود.

در آن 25 سال اصلاحات زیادی برای دوم خرداد 97 و دوره 8 ساله نوشتم و نوشتم. یکی از اصولگرایان تندرو که روی کار آمدن خاتمی و اصلاح طلبان را سرآغاز انحراف از حاکمیت جمهوری اسلامی می داند و برای سرنگونی هر چه بیشتر مستضعفین که خاتمی را بدتر از رادیکال های داخلی می خوانند موانع ایجاد می کند. “خاتمی نرفت.” و شاید حالا با آرامش بیشتری آن را برمی دارند.

از دیدگاه سید محمدعلی ابطحی البته دوم خرداد یعنی هشت سال با این خصوصیات: «بهترین دوران اقتصادی و پرشورترین روزها برای مشارکت مردم در دولت» که «اگر تند نرویم و دولت ما با آن مخالفیم، «ما بودیم.

اما این مطلب یادآوری می کند که دوم هورداد تنها از کیهان و انصار حزب الله ناراحت نشد. سازمان مجاهدین هالک (منافقین) نیز پس از مدتی دچار سردرگمی شد و مجبور به از سرگیری فعالیت های مسلحانه شد و همین امر باعث شد تا پس از قرار گرفتن در فهرست وزارت خارجه آمریکا از اعلام «آغاز مقاومت مسلحانه انقلابی» و پذیرش آن خودداری کند. با سازمان های تروریستی خارجی مسئول یک سری عملیات مخرب نیست.

در 4 ژوئن 1998، پس از یک سری عملیات به مناسبت دومین سالگرد ژوئن، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: او در لیست سازمان های تروریستی قرار دارد.

دولت های بریتانیا، آلمان و استرالیا نیز رسماً او را محکوم کردند، زیرا دولت ایران نماینده اکثریت مردم در چشم جهانیان بود. کار هم به سازمان و هم به شورای ملی مقاومت رسید و شخصیت هایی مثل هدایتلا متین دفتری با هم تقسیم شدند.

خصومت مجاهدین/ منافقین با خاتمی و دولت اصلاحات که در دیگر مظاهر تبلیغاتی و موضع رسانه های برانداز فعال شده در دهه اخیر شاهد آن هستیم، به این دلیل است که آنها تنها در فضای دوقطبی می توانند موفق شوند. هرکسی خارج از این دوقطبی شدن مورد حمله قرار می گیرد، حتی هنرمندی مثل عسگر فرهادی و اخیراً پرویز پرستویی.

در دوره اصلاحات، پلیس ضد تروریسم فرانسه در 17 ژوئن 2003 به 13 پایگاه این سازمان یورش برد و مریم رجوی و 165 تن از اعضای ارشد سازمان را خارج از گروه رجوی دستگیر کرد و مضرترین آنها، ادعای فعالیت هسته ای در زمستان 2002 قرار بود از سخنان جورج دبلیو بوش در سال گذشته استفاده شود. وی در دیدار با وزیر علوم در سالگرد 22 بهمن 1381 به پیشرفت برنامه هسته ای ایران برای رفع اتهامات نظامی اشاره کرد.

اما مجاهدین/ منافقین برای اینکه به آمریکایی‌ها ثابت کنند که تروریست نیستند، روی پرونده هسته‌ای تمرکز کردند تا آمریکا را از حمله به عراق و اطلاع‌رسانی به ایران منصرف کنند.

می گویند مسعود رجوی آنقدر امیدوار بود که تا آخرین روزها فکر نمی کرد حمله آمریکا به عراق امکان پذیر باشد، 12 اسفند 1381 بود!

در ایران اما دولت اصلاحات بر سر کار بود و پس از حمله آمریکا به عراق که به مقر این سازمان نیز آسیب جدی وارد کرد، فرصتی به آنها داده نشد تا پرونده هسته ای ایران را بهانه ای برای خلاصی از عراق قرار دهند. . برجام – به دنبال حل بحران هسته ای است.

اما کمتر گفته شده است که سازمان مجاهدین هالک / منافقین در تاریخ 7 اکتبر 1997 در لیست سازمان های تروریستی خارجی قرار گرفته و در 28 اکتبر 2012 از آن لیست خارج شده است.

مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه بیل کلینتون، پس از دوم ژوئن 1997 و دو ماه پس از تشکیل رسمی دولت جدید، تحت نفوذ ایران این تصمیم را گرفت. همسر آلبرایت، هیلاری کلینتون، اما در دورانی که باراک اوباما وزیر امور خارجه بود، این سازمان را در 7 اکتبر 2012 از فهرست خارج کرد.

بین این سازمان و کاخ سفید در دوره دونالد ترامپ تفاوت وجود دارد. تا جایی که باید از مریم رجوی در واشنگتن پذیرایی می کردند. اما این دیدار پس از خروج ترامپ و پمپئو و آخرین بار بین وزیر امور خارجه سابق و رهبر این سازمان که او دیگر وزیر خارجه نیست، انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید