ضرورت اصلاح حکمرانی برخی مسائل پرهزینه در قوای سه گانه

ساعت: 20:39
تاریخ انتشار: 23/08/08
کد خبر: 1784331

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز قوه قضائیه، مجلس و دولت برخی پرونده ها را با هزینه های گزاف مدیریت می کنند و این شیوه حکومت داری نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای عصر امروز یکشنبه (23 آبان) در نشست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل 90 اجماع و همکاری قوای سه گانه وی آسیب دیدن، شناخت مشکلات مردم و رسیدن به درک مشترک از مشکلات و یافتن و اجرای راه حل های آن را از نیازهای امروزی دانست.

وی افزود: اگر امروز همه نیروها یکسان در راه خدمت به مردم می روند، باید در عمل قدردان این نعمت بزرگ باشند و از همه توان حل مشکل خود استفاده کنند و اگر غافل هستیم، نباید خدا، مردم و مردم خودمان را رعایت کنیم. وجدان ما نمی تواند پاسخگو باشد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور که بخشی از آن ناشی از تحریم ها و برخی به دلیل ضعف مدیریتی است، گفت: امروز قوه قضائیه، مجلس و دولت برخی از پرونده ها را با قیمت های بالایی از این طریق اداره می کنند. مدیریت.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی افزود: این یک نیاز اجتناب ناپذیر است که به دلیل وجود تنگناها باید سبک کاری خود را اصلاح کنیم و حکمرانی ما با سال های گذشته متفاوت خواهد بود. در این زمینه ها کمیسیون اصولا می تواند 90 را وارد کند.

وی در این زمینه مثالی زد و گفت: اگر کارمندی 4 سال پیش هزینه های اضافی امنیتی، سکونت یا دفتر داشت، باید این رویکرد تغییر کند و دیگر شاهد «برج» نخواهیم بود.

حجت الاسلام محسنی اجایی ادامه داد: اگر تاکنون ده خودرو در یک خودرو استفاده شده و با 6 خودرو امکان کار وجود دارد، باید از هزینه های ساختمان ها، تشریفات و تشکل ها کاسته شود.

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم اجرای کامل اصول قانون اساسی تاکید کرد: هنوز با نقطه مطلوب برای اجرای کامل اصول قانون اساسی از جمله اصل سوم فاصله داریم. ما باید بررسی کنیم که چگونه این اصول می توانند به طور کامل برآورده شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: اگر بخواهیم در اجرای یک اصل یا قانونی بر عقب ماندگی ها غلبه کنیم، قطعا همه آنها در یک سطح نیستند و باید مسائل را از نظر اهمیت، زمان اجرا در اولویت قرار داد. و توانایی ها.”

وی افزود: فرض کنید قوه قضائیه تشخیص دهد که یک سری مسائل در اولویت است، اما قوه قضاییه دیگر اولویت را به موضوعات دیگر می دهد یا معتقد است که باید به زیربخش های یک موضوع اولویت داده شود که باید بر سر یک موضوع مشترک به توافق برسیم. درک می کنیم و سپس به یک راه حل نزدیک می رسیم.

رئیس قوه قضائیه یکی از موضوعات مهم را استقلال قوه قضائیه به ویژه در تعقیب و احقاق حقوق بشر برشمرد و گفت: قوه قضاییه به عنوان یک نهاد مستقل باید پناهگاه و مأوای همه مردم و دستیابی به این جایگاه باشد. در کلمات آسان است، اما برای تحقق آن تلاش زیادی لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای وضعیت زندان ها را یکی از مشکلات مربوط به این موضوع دانست و گفت: در مدت 4 ماهی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشتم، شخصا از چهار زندان و تمامی زندان های کشور بازدید کردم که تاکنون بوده است. بازدید از یک تا چندین بار و حتی با گزارش تا 5 بار توسط مقامات ارشد و کمیسیون های ویژه قضایی.

وی با بیان اینکه این کار نه به دلیل هیاهوی جلسات، بلکه به دلیل وظیفه شرعی، اسلامی و انسانی انجام شد، خاطرنشان کرد: روند بررسی و بهبود وضعیت زندان ها ادامه خواهد داشت و هنوز کار تمام نشده است.

رئیس قوه قضائیه طبقه بندی زندانیان را از جمله اقداماتی دانست که قوه قضائیه در دوران تحول و تعالی با جدیت اعمال کرد و گفت: فردی که چک برگشتی داشته یا دچار حادثه شده و منجر به تلفات جانی و مالی شده است. نباید در کنار فردی که مجرم حرفه ای است و با جریانات مافیایی همکاری می کند در زندان نگهداری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اجایی با اشاره به برخی انتقادات به آزادی مشروط و افزایش مجازات‌های جایگزین حبس، گفت: قوه قضائیه با مسائلی مواجه است که نمی‌توان به آن‌ها برخورد کرد.

وی به عنوان مثال به بازداشت موقت فردی که به دلیل ارتکاب تخلف جزئی باید در حبس یا بازداشت تا زمان آزادی وی قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: حضور چنین فردی در کنار زندانیان حرفه ای منجر به بروز مشکلات روحی و روانی می شود. خسارات مادی و معنوی

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای از نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون اصل 90 خواستار کمک به قوه قضائیه در کاهش جمعیت کیفری کشور، طبقه بندی زندانیان و بهبود وضعیت زندان ها شد.

رئیس قوه قضاییه همچنین به موضوع ارتقای نقش نظارتی سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور به عنوان نهادی که در اصل 174 قانون اساسی پیش بینی شده است باید در انجام وظایف خود به روز شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اعجایی افزود: در دوره تحول و تعالی بر این موضوع تمرکز کرده ایم که برای به روزتر شدن و کارآمدتر شدن سازمان بازرسی باید چه کارهایی انجام دهیم و سعی شده در اولویت قرار گیرد. مشکلات کشور . . پیگیری – مراحل را بالا ببرید و حل کنید.

وی با اشاره به اولویت تعیین شده برای اقدامات سازمان بازرسی در دوره جدید قوه قضائیه، تاکید کرد: یک مقدار درآمد و یک مقدار هزینه داریم. بسیاری از گلوگاه های فساد و مشکلات بسته شده است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بانکی بودن اقتصاد کشور و واریز بخشی از درآمدها به خزانه بانک مرکزی، گفت: منشأ بسیاری از مشکلات مردم و حوزه تولید و دادخواهی بانک ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اعجایی افزود: قوه قضائیه در اصلاح نظام بانکی و نحوه فعالیت بانک ها چند سالی است که وارد عمل شده و با وجود اینکه پرونده های زیادی در این زمینه شنیده شده و احکام سنگینی نیز صادر شده است. برای آنها این رویه همچنان ادامه دارد.«در بانک ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نحوه کار بانک ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است که نیازمند توجه جدی و اصلاح و تغییر روند فعلی است، خاطرنشان کرد: با اصلاح نظام بانکی بسیاری از مشکلات خود به خود حل می شود.

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنان خود کار قوه قضائیه را طاقت فرسا خواند و با اشاره به اولویت تقویت نظارت داخلی در دوران تحول و دستاوردهای بالای قوه گفت: باید در حمایت و ارزیابی تلاش کنیم. یک قاضی خوب و اگر کسی عذاب بکشد لغزش کرده و شیطان و شیطان او را فریب داده اند، ما باید با او کنار بیاییم و به تنهایی در یکی از این دو راه حرکت کنیم، کارساز نیست.

در همین حال حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی گفت: از قاضی می خواهیم برخورد صحیح و قاطعانه را اتخاذ کند و سریعاً پرونده ها را رسیدگی کند، اما اگر عذرخواهی او را در نظر نگیریم و تسهیلات را در اختیار او قرار دهیم شرایط کار را فراهم نمی کند، همه چیز به خوبی پیش نخواهد رفت

رئیس قوه قضائیه با اشاره به روابط نمایندگان با توده مردم بر لزوم استفاده از ظرفیت مجلس برای حل مشکلات مردم تاکید کرد و گفت: از روسای قوه قضائیه خواستم کارگروه هایی در استان ها تشکیل دهند. انتظار می رود که نمایندگان به قوه قضاییه کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای همچنین به موضوع حمایت از سرمایه گذار و تولیدکننده اشاره کرد و گفت: حمایت از تولید باید کاربردی تر باشد و طرح موضوع کافی نیست، بلکه می تواند به جای تصمیم گیری بر مشکلات بیفزاید.

وی ادامه داد: باید با حل صحیح مشکلات و اولویت بندی مشکل را حل کنیم تا هم تولید رونق بگیرد و هم احتمالاً محیط زیست آسیب نبیند.

وی تاکید کرد: اگر در زمینه حمایت از تولید داخلی به هم نزدیک شویم و هزینه های موازی کاری را کاهش دهیم و به یک راه حل مشترک برسیم، اوضاع بهتر می شود.

رئیس قوه قضائیه در خصوص شکایت برخی از کارمندان سابق به دلیل عدم رعایت تعهدات قانونی خود گفت: برخی از قفل ها جرم است اما برخی جرم نیستند اما ممکن است خسارت وارد کرده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: قوه قضائیه پرونده های روشنی مبنی بر مهجوریت را راه اندازی کرده و در حال رسیدگی است، اما در مواردی که این امر بر اساس قانون جرم نیست و موجب ضرر و زیان می شود، چه خسارتی و چه مقدار از فعل حذف شده می گیرد. مدت زمان طولانی.

وی ادامه داد: خود این سوال که چه کسی تشخیص می دهد چه آسیبی و با چه اندازه فعل اتفاق افتاده است بسیار مهم است که باید توسط کارشناس، بازرس یا کارمند تشخیص داده شود و این سوال نیز نیاز به اجماع دارد تا بتوان مشکلات را شمارش کرد. و در یک مسیر قانونی منطقی با آنها برخورد کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید