نامه 35 اصلاحات به سران قوای سه گانه: حمایت از حقوق زنان

نامه 35 اصلاحات به سران قوای سه گانه: حمایت از حقوق زنان

روز جدید حمایت از اخلاق در مواجهه با قتل توسط پدر و شوهر، نیاز به عدالت شدید قضایی و قانونی را تحمیل می کند.

«قتل ناموسی»، «قتل»، «کودک آزاری»، «خشونت علیه زنان» و تعابیر به این دلیل که بار دیگر به هشتگی تبدیل شده‌اند که از طریق توئیت‌ها و پست‌های اینستاگرامی توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی تکرار می‌شوند، مگر اینکه به مسئولان هشدار داده شود. هشیاری هر چه بیشتر و هوشیاری هر چه بیشتر جز در سایه این افزایش آگاهی عمومی، افزایش مطالبات مسئولین و افزایش مطالبات مسئولین برای مسئول ساختن مردان و چندین زن در قوه قضائیه و البته دولت و مجلس انقلابی باید بدانند که برای تامین امنیت زنان از وظایف خود کوتاهی کرده اند و اگر ناگهان تمام تایم لاین های کاربران در توییتر، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی پر از تصاویر چهارخانه و بدون پخش شود. مردی با لبخند و موهای زشت دختر جوان. پس از جدا کردن سر از بدن، در چنگال، آنها نیز باید بدانند که اگر جرات نکنیم بنویسیم مقصر هستند، حداقل باید بدانید که آنها بی گناه و بی گناه نبودند و نیستند.

همچنین دولت موظف است لایحه ای را برای حمایت از حقوق شهروندی که شامل زنان نیز می شود، تهیه کند و مجلس نیز موظف است بلافاصله تکلیف این لایحه را مشخص و برای مجازات شهروندانی که مرتکب خشونت علیه زنان می شوند، قانون وضع کند. همانطور که همه می دانند قوه قضائیه و قوه قضائیه باید با این گونه رفتارهای خشونت آمیز با نیمی از جامعه برخورد کند تا جامعه بداند که حداقل در صورت وجود چنین خشونتی، مجرم در برابر تعقیب بیمه نیست و باید مجازات شود. نمونه ای از جست و جوی مدنی که هم اکنون در دستور کار ده ها تن از چهره های سیاسی اصلاح طلب قرار دارد و این گروه با تنظیم و امضای نامه هایی خطاب به سران سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه آقایان ابراهیم رییسی، محمد، می باشد. نانوا قالیباف و غلامحسین محسنی اژه ای خواستار حداقل تصویب فوری لوایح «اصلاح ماده 612 قانون مجازات اسلامی (در مورد مجازات ها) برای حفظ حریم خانواده و حفظ اخلاق در قتل توسط پدر و مادر شدند. شوهر» و «حفظ کرامت و حمایت از زنان در اقدام علیه خشونت». این اقدام گروه 35 نفره اصلاح طلب امیدوار است حداقل تا حدی از تکرار فجایع انسانی که اخیراً در جریان «قتل غزال» یا «مونا حیدری» شاهد بودیم، جلوگیری کند. ماجرای قتل یک کودک 17 ساله توسط همسرش و اقدامات فجیع و غیرانسانی او که به صورت ویدئویی ضبط و در فضای مجازی منتشر شد، جامعه را به شدت جریحه دار و اندوهگین کرد.

این گروه متشکل از 35 نفر از چهره های سیاسی اصلاح طلب که اکثرا اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم و شورای شهر اصلاح طلب پایتخت و برخی کلانشهرها در دوره قبل، شورای شهر پنجم و البته برخی دیگر از چهره های سیاسی اصلاح طلب در دوره قبل هستند. نامه . . علاوه بر موارد فوق خواهان اجرای قانون اساسی در این خصوص بوده و تاکید کرده اید که هر گونه اقدامی از سوی سران قوای سه گانه باید با فوریت در دستور کار قرار گیرد و در این بین شاهد تکرار آن هستیم. از بلایا «ترور غزال» یا به قول نامه «ظهور خشونت بیشتر علیه دختران و زنان و عواقب احتمالی» نباشیم. “

حجت الاسلام والمسلمین آقای رییسی عزیز
رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب دکتر کلیباف
رئیس افتخاری مجلس شورای اسلامی ایران
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محسنی اژه ای
رئیس محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

سلام و خداحافظ

با احترام، بدینوسیله تعدادی از نمایندگان ملت شریف ایران را با ابراز نگرانی در سطح جامعه نسبت به حوادث تلخ اخیر علیه زنان و دختران کشورمان، به اطلاع شما عزیزان می رساند: جناب عالی:

همانطور که مشاهده می کنید، متاسفانه وجود خلاءهای قانونی، تنوع و گستردگی خشونت خانگی علیه زنان و دختران، استحکام و قداست نهاد خانواده به عنوان رکن اساسی جامعه اسلامی را خدشه دار می کند و احساسات مردم را جریحه دار می کند و افکار عمومی را مختل می کند. سفارش سال گذشته؛ لذا ضرورت بازنگری در سیاست جنایی به منظور افزایش بازدارندگی مجرمان در اعمال مجازات تعزیری مورد توجه قانونگذاران و مجریه قرار گرفته و پیشنهادات ذیل به فوریت ارائه شده است:

اولاً: انعقاد لایحه اصلاح ماده 612 قانون مجازات اسلامی به منظور حفظ حریم خانواده و حفظ اخلاق در قتل توسط پدر و شوهر مستلزم برقراری عدالت شدید قضایی و قانونی است. .

لازم به ذکر است این لایحه در تاریخ 26 اردیبهشت 1400 به تصویب هیأت وزیران رسید و در تاریخ 7 خرداد ماه سال جاری از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و هنوز در مجلس بررسی نشده است.

دوم) تصویب لایحه «حفظ حیثیت و صیانت از زنان در برابر خشونت» در مجلس شورای اسلامی که شامل سه معاون سابق زنان و خانواده رئیس جمهور در دولت های دهم، یازدهم و دوازدهم و دو رئیس سابق قوه قضائیه می باشد. – آقایان آملی لاریجانی و رییسی – در تدوین آن شرکت داشتند. با وجود اجماع دو قوه و تصویب بند یک فوریتی این لایحه در 29 اردیبهشت ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی، همچنان شاهد توقف آن هستیم.

با توجه به تکرار و ظهور موج جدیدی از این خشونت ها، از سوی دیگر وجود فضای سیاسی یکپارچه و روابط بی سابقه مجلس و دولت و وعده های مکرر برای اجرای این لایحه و نیز جفای مجدانه رئیس جمهور به عنوان مجری. ایران اسلامی و با تمرکز بر بند چهاردهم اصل سوم قانون اساسی مبنی بر تضمین حقوق جهانی زن و مرد و برقراری امنیت قضایی برای همه و تساوی در برابر قانون و اصل بیست و یکم تعهدات دولت برای تضمین حقوق زنان، دادخواست ما قبل از اینکه شاهد دامنه وسیع‌تری از خشونت علیه دختران و زنان و پیامدهای احتمالی آن باشیم، برای پیگرد قانونی این لوایح اقدام فوری انجام می‌دهیم.

امضاکنندگان این نامه که اسامی آنها به ترتیب حروف الفبا درج شده است عبارتند از: سید جلال ساداتیان، ابوالفضل سروش، پروانه سلحشوری، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی، مهدی شیخ، معروف صمدی، شهریار قرمزی، شمری آدار، شهریار قارمضی، شهریار قارمیهرمه. الهه کلای، احمد مازنی، پروانه محمدی، حسین، اکرم مصوری منش، سید فاضل موسوی، علی نظری، علی محمد نمازی، عبدالرضا هاشم زی، علی هاشمی و فائز هاشمی »

دیدگاهتان را بنویسید