ضرورت تدوین لایحه تکریم و تکریم قضات


ساعت: 15:03
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915388

معاون اول قوه قضائیه به لزوم تدوین لایحه تکریم و تکریم قضات اشاره کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات و دادستان انتظامی قضات که صبح امروز در این دادگاه برگزار شد، گفت: خانه که این جلسه جلسه مهمی است و بسیاری از مقامات ارشد قوه قضائیه و سایر همکاران در آن حضور دارند.

وی افزود: در این فرصت کوتاه فکر کردم دقایقی درباره موضوعی صحبت کنم که به نظر می رسد در 44 سال گذشته و بعد از انقلاب اسلامی مورد غفلت قرار گرفته است و آن احترام به قضات است.

معاون اول قاضی ادامه داد: علت این مشکل این است که دادسرای انتظامی قضائیه و دادگاه عالی انتظامی قضائیه مسئولیت اصلی حفاظت از نهاد قضایی، رفع زمینه‌های نقص و حمایت از زحمتکشان را بر عهده دارند. قضات محترم و با وقار، قضات را به خاطر کار مهمی که انجام می دهند تشویق کنند.

وی به متن حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه بر اهمیت احترام به قاضی تاکید کردند و فرمودند حس شرافت قاضی. و عزت سد محکمی در برابر انگیزه ها و عوامل است نفوذ و انحرافات است پس اگر قاضی را دوست دارید این مسئله سد محکمی است در برابر ناملایماتی که ممکن است قاضی با آن مواجه شود.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: تاکید مدیریت بر قاضی به عنوان یک عزیز را باید امروز پس از گذشت بیش از چهل سال از این نظام حلقه مفقوده دانست. حلقه ای که نه تنها از الزامات اخلاق اسلامی برای ارزیابی صاحبان خدمت است، بلکه یک برنامه مدیریتی بسیار مؤثر برای ارتقای شاخص های دادرسی عادلانه، عدالت محور و مبتنی بر عدالت علوی است.

حجت الاسلام مصدق گفت: آیا می توان عدالت و کرامت عوامل جهاد قضایی را نادیده گرفت؟ زیرا امیرالمؤمنین در وصیت نامه معروف خود دستوراتی در خصوص این نهاد مهم دارد.

وی با اشاره به سوابق این موضوع گفت: آیا ما مسئولان قوه قضائیه، دولتمردان و نمایندگان مجلس پس از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب کاری در این خصوص انجام داده ایم؟ با بررسی همه قوانین از زمان پیروزی انقلاب، به طور کلی دو ماده وجود دارد که به برخی از ابعاد شأن قاضی مربوط می شود.

معاون اول قاضی ادامه داد: اصول 164 و 171 قانون اساسی در این زمینه و همچنین مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سال 1363 به تصویب رسید و در راستای سیاست کلی نظام مبنی بر حفظ عزت و کرامت و عزت و حیثیت و عزت و حیثیت و حیثیت و حیثیت و حیثیت و عزت و جلالت نظام در راستای سیاست کلی نظام مصوب سال 1363 در خور توجه است. استقلال قضات، آن بند مربوط به کرامت قاضی است.

حجت الاسلام مصدق تاکید کرد: لزوم پایبندی به رهنمودهای ارشادی و نقلی این دو سند یعنی. قانون اساسی و مصوبه مجلس، ایجاب می کرد که حداقل یک یا دو قانون با محوریت یک موضوع در طول 40 سال گذشته تصویب شود که انجام نشده است. در این جلسه بسیار مهم، حداکثر تا پایان سال جاری از وزیر دادگستری و معاونت می خواهم. تا زمانی که این لایحه با تشریفات قانونی توسط دولت به مجلس ارسال شود.

حجت الاسلام مصدق ادامه داد: «در واقع قضات شایسته تقدیر و احترام هستند. چرا که اوج فداکاری آنها در اجرای عدالت در لحظه لحظه زندگیشان نمایان است.

وی گفت: باید دید امروز قضات ما در کردستان، سیستان و بلوچستان و برخی استان های دیگر در چه وضعیتی هستند؟ در ناآرامی های اخیر شاهد کار شبانه روزی برخی از قضات بودیم.

وی افزود: قضات باید مورد تکریم قرار گیرند چرا که با وجود محدودیت های زندگی اجتماعی، با وضعیت معیشتی نه چندان مناسب، شبانه روز خدمت می کنند و این همه سختی را تحمل کردند و خود را وقف نظام اسلامی کردند.

وی با بیان اینکه وقتی آحاد مردم کلمه قاضی را می شنوند چه مفهومی باید به ذهن متبادر شود، ذهنیت مهم است، گفت: امروز که رسانه ملی عنوان قاضی را مطرح می کند چه مفهومی به ذهن می رسد؟ این برای جامعه مهم است و وظیفه ماست که هر روز این تصویر را بهبود بخشیم.

حجت الاسلام مصدق گفت: این جلسه برای تکریم و معرفی سه بزرگوار تشکیل شد. حجت الاسلام والمسلمین آقای نیری از امروز به عنوان مشاور عالی رئیس قوه قضائیه کار خود را آغاز می کند و بدینوسیله رسماً از جنابعالی تقاضا دارم در جلسات روز دوشنبه شورای عالی قضایی شرکت کنید.

او گفت: فهرست کردن مشخصات آقای نیری برای من کار بسیار سختی است. ایشان در طول بیش از 40 سال سابقه کار قضایی گاه پیام های خاص و منحصربفردی از امام راحل و رهبر انقلاب دریافت می کنند که هیچکس نداشته است و این نشان می دهد که مورد اعتماد امام و رهبری بوده اند. رهبری.

معاون اول قوه قضائیه گفت: زحمات خالصانه آقای نیری در این مدت، اخلاص و زحمات ایشان که مخصوصاً برای دوستانی که ایشان را از نزدیک می شناسند، شناخته شده است. با تشکر. از امروز حجت السلام والمسلمین جناب آقای محدی آزاد به جای ایشان این مسئولیت را بر عهده می گیرد.

وی افزود: از زحمات صمیمانه و مخلصانه آقای مهندس محدی آزاد برای همکاری 40 ساله تشکر و قدردانی می کنیم و برای ایشان در سمت جدید آرزوی توفیق بیشتر داریم. از امروز در سمت دادستان انتظامی قضائی در خدمت خجت الاسلام قادیانی از قضات برجسته دیوان عالی کشور خواهیم بود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: آقای کدیانی نیز 40 سال در قوه قضائیه ما به شکل های مختلف خدمت کرده است. ما از او خواستیم که این مسئولیت را بپذیرد و او گفت من راحت هستم و در شعبه دادگاه ایالتی نفوذ دارم، اما اگر مجبور باشم مسئولیت را بر عهده می‌گیرم و قدردان آن هستیم.

وی افزود: در مدت دو سالی که به عنوان نماینده دادستان کل کشور در مجمع عمومی شرکت کرده ام، نظرات آقای کادیانی در خصوص اتفاق آرا و اصرار آرا بسیار مفید و تاثیرگذار بوده است. وی در پایان تصریح کرد: از زحمات هر سه بزرگوار تشکر می کنم به خاطر سمت هایی که در گذشته داشته اند و از قبول مسئولیت جدید کمال تشکر را دارم.

دیدگاهتان را بنویسید