ضرورت تسریع در روند اجرای برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین


ساعت: 13:32
تاریخ انتشار: 1301/09/22
کد خبر: 1917648

معاون اول رئیس جمهور بر لزوم تسریع در روند اجرای برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین تاکید کرد و بر لزوم احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر معاون اول رئیس جمهور در نشست “برنامه جامع همکاری ایران و چین” که با حضور هو چونهوا معاون نخست وزیر چین و هیات عالی رتبه چینی برگزار شد، روابط دو کشور را دیرپا و تاریخی توصیف کرد. وی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) گفت: روابط تهران و پکن برای سران دو کشور از جایگاه بالایی برخوردار است و رئیس‌جمهور کشورمان با جدیت بر روابط دو کشور نظارت دارد.

معاون اول رئیس جمهور دیدار روسای جمهور ایران و چین در سمرقند را نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی کرد و از حمایت رئیس جمهور چین از حضور ایران در سازمان هایی مانند شانگهای و بریکس تشکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران و چین در مقابله با یکجانبه‌گرایی سلطه جهانی وحدت نظر و مواضع واحد دارند و مذاکرات خوب و سازنده‌ای بین دو کشور در موضوعات مختلف در حال انجام است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیت های گسترده کشورمان در بخش های مختلف از جمله ترانزیت، خاطرنشان کرد: تهران آمادگی دارد همکاری های مشترک خود را با پکن در بخش های مختلف از جمله انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد. .

این مخبر تصریح کرد: با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، ممکن است مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند به مناطق همکاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و چینی تبدیل شوند.

مخبر خاطرنشان کرد: با وجود حجم زیاد مبادلات تجاری و اقتصادی بین تهران و پکن، استفاده از پول ملی دو کشور در این مبادلات در حد حداقلی است که باید آن را گسترش داده و از پول ملی دو کشور استفاده کنیم. کشورها تا حد امکان

معاون اول رئیس جمهور حفظ و احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت ایران دانسته و رعایت این اصل متقابل و خدشه ناپذیر را برای همه طرف ها ضروری می داند.

معاون نخست وزیر چین نیز در این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور گفت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی همه جانبه با ایران هرگز تغییر نخواهد کرد. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و افتخار ملی ایران و مبارزه با مداخلات خارجی حمایت می کند. در این زمینه دو کشور باید قاطعانه از یکدیگر حمایت کرده و همکاری و هماهنگی را در زمینه مبارزه با تروریسم تقویت کنند.

هو چونهوا با اشاره به برنامه همکاری 25 ساله دو کشور و دستاوردهای توافقات فیمابین گفت: این دستاوردها برای دو کشور مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک است و پکن مایل است خود را تقویت کند. همکاری و هماهنگی با تهران، بنابراین روند توسعه روابط فیما ادامه خواهد یافت.

گفتنی است، پس از مذاکرات امروز، هیات های عالی رتبه دو کشور بر 16 محور جدید همکاری در بخش های مختلف اقتصادی به توافق رسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید