طرح انتقال آب برای رفع تنش آبی در شمال سیستان و بلوچستان


زمان: 09:01h
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834454

کم آبی بدن روستاهای جنوب شرق کشور؛

فریاد تشنگی در برخی روستاهای سیستان و بلوچستان صدای مردم را درآورد.

در حالی که آب از این مایع حیات مهمترین نیاز جامعه بشری برای بقا است، امروزه نیاز روستاییان سیستان و بلوچستان به این منبع حیات در بیشتر مناطق بیش از پیش احساس می شود.

خشکسالی های پی در پی و گرما و بی آبی لبان خشکیده روستاییان در حالی است که روستاها مهمترین منبع تولید محصولات کشاورزی هر استان به شمار می روند اما این روزها کمبود آب باعث شده برخی از این روستاها با خشکسالی مواجه شوند و بسیاری از آنها را تخریب کنند. البته فرهنگ ها منجر به مهاجرت از روستاها شد.

حکایت غم انگیز کمبود آب در شبکه آبرسانی روستا سالهاست که روستاهای سیستان و بلوچستان از این قاعده مستثنی نیستند اما با نزدیک شدن به فصل تابستان و هوای گرم مردم خسته شده اند که این مشکل حل می شود. برای حل مشکلات

در همین راستا در روزهای اخیر تعدادی از اهالی روستای ملنیتسا نادر از کمبود و کمبود آب شرب در این منطقه خبر داده و خواستار رفع این مشکل شدند.

به گفته اهالی این معضل روزه داران را از ابتدای ماه مبارک رمضان خشکانده است.

حل مشکل آب شرب با اجرای سیستم آبرسانی پیچیده

علیرضا قاسمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: روستای میل نادر با 420 نفر جمعیت بر اساس آمار سال 95 در دهستان قائم آباد دهستان صابری نیمروز قرار دارد.

وی افزود: این روستا در شمال غربی سیستان و در کنار دریاچه هامون در مسیر مواصلاتی به استان خراسان جنوبی قرار دارد که در اجرای طرح جامع آبرسانی روستاهای سیستان در سال جاری ماهیت عشایری داشته است. دهه 70 و عشایر در کنار دریاچه هامون در فصول چرای دام در این زمان مستقر شدند.

این کارمند افزود: آبرسانی روستا در سال های 84 تا 85 از یک چشمه و با احداث بیش از 12 کیلومتر خط انتقال، شبکه توزیع و مخازن توسط آب و فاضلاب انجام شد.

وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر که به طور مستمر و پیوسته در منطقه در حال گسترش است، کیفیت آب چشمه ها به منظور تامین آب آشامیدنی و با توجه به اینکه خاستگاه روستا عشایری بوده به آب شور می رود. از روستاهای منطقه سیستان فاصله دارد، آب شرب سیار توسط اداره امور عشایری شهرستان تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ادامه داد: برای رفع مشکل آب شرب روستا، اجرای سیستم آبرسانی از مجتمع آبرسانی به روستاهای سیستان در نظر گرفته شده است که از ساعت 13:00 انجام می شود. روستای کمالی

وی بیان کرد: خط گرم همچنین می تواند به عنوان حفاظت غیرعامل در صورت خشکسالی و ریزش رودخانه به عنوان تامین کننده آب در قسمت صابری منابع سد مورد استفاده قرار گیرد.

قاسمی گفت: مطالعات احداث خط انتقال پس از سفر فروردین ماه وزیر نیرو به استان تکمیل و در قالب طرح جهاد آبرسانی در قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به اطلاع می رسد. ظرف مدت یک سال تکمیل و به بهره برداری برسد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید