اجرای طرح های آبرسانی تصمیم برای پایان دادن به تنش آبی در سیستان / تشویق به ناامیدی از توطئه دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839173

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

حبیب الله دهمرده با بیان اینکه آب حق جمهوری اسلامی ایران و مطالبه جدی همه است، گفت: اجرای چهار طرح آبرسانی در شمال سیستان و بلوچستان راهی برای پایان دادن به تنش آبی و دشمن است. تلاش برای ایجاد ناامیدی و ناامیدی در جامعه ایجاد می کند که مردم نباید از آن متاثر شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با عصر هامون در خصوص مشکل آب و سیستان گفت: امروز با اجرای چهار طرح احیای سیستان و آب در هیرمند در حال رصد و رفع مشکل هستیم. “

وی مشکل آب و پروژه چاه عمیق را یکی از راه های حل مشکل آب در این منطقه عنوان کرد و افزود: توانستیم ردیف بودجه را برای این مورد تعیین کنیم. پروژه چاه عمیق موفقیت آمیز بود و به همین دلیل چاه های دیگری نیز در حال حفاری هستند.» در این خصوص جلسات زیادی با وزیر نیرو برگزار شده و این طرح به تصویب رسیده است.

دهمرده طرح انتقال آب خلیج فارس را راه حل دوم دانست و افزود: نزدیک به هفت سال است که پیگیر این موضوع هستیم، این قضیه به دستور رئیس جمهور و برای اولین بار در تاریخ ایران است نه در تاریخ جمهوری اسلامی، دولت موظف شد این پروژه ردیف بودجه را تعیین کند. بحث انتقال آب از دریای عمان مشکلات استان را حل می کند و دولت معتقد است.

وی با اشاره به دیپلماسی و تبخیر رسوبات نیمه چاهی، گفت: روزانه 300 تا 400 مترمکعب آب تبخیر می شود و این امر به بخش خصوصی واگذار می شود تا با همکاری دولت تحقیق و توسعه کنند و مشکل را به طور کامل حل کنند تا مردم دچار مشکل نشوند. نگران نباش

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر به موضوع دسترسی هیرمند به افغانستان اشاره کرد و تاکید کرد: این مورد را بارها عنوان کرده و اصلاح کرده ام که گفته می شود افغانستان به ایران آب نداده اشتباه است. افغانستان اتفاق افتاده است، اما جوهر بشریت خبیث آمریکا، انگلیس، اسرائیل و آل سعود هستند.

وی افزود: این کشورها می خواهند که منطقه سیستان دچار خشکسالی شود و مردم آن منطقه از کشور خارج شده و مهاجرت کنند تا نقشه شوم و موذیانه آنها به خوبی اجرا شود.

دهمرده ادامه داد: این موضوع در جلسه ای با وزیر امور خارجه مطرح شد و در مورد آن صحبت کردیم. گزارشی را برای مقام معظم رهبری ارسال کرده ایم: «برای این پرونده بسته ای تعیین شده است تا هر دو طرف حداکثر استفاده را ببرند.

به گفته وی؛ دیپلماسی آب و چگونگی تامین آب جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند بر اساس قرارداد 1351 و حل مشکل آب سیستان و زاهدان در جلسه 10 اردیبهشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: پروژه های مصوب دو طرف مشمول انتقال برق، گاز و آب است، بنابراین نیروگاه بادی میل ناد برق تولید می کند و راه آهن شیر برای مسائل حمل و نقل وارد چابهار می شود. علاوه بر این، دولت افغانستان علاوه بر حجم 720 متر مکعب آب، آب بیشتری را به منطقه سیستان برساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه آب حق جمهوری اسلامی ایران و مطالبه جدی همه است، گفت: آب یک موضوع قانونی است، دولت افغانستان قول داده است که در فصول مختلف آب را به ایران برساند و این اقدام مربوط به آب تالاب است. .

وی تاکید کرد: بسته شدن سد کمال خان محصول شرارت های انسانی از جمله آمریکا و انگلیس است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه انتقال آب از دریای عمان، طرح چاه های آب عمیق و رهاسازی آب سیستان از افغانستان منجر به افزایش آب در منطقه سیستان می شود.

دهمرده با تاکید بر اینکه مردم صبور و غیور سیستان تحت تاثیر مطالبی که در فضای مجازی منتشر می شود، قرار نگیرند، افزود: یأس و ناامیدی در دستور کار دشمنان انقلاب و نظام است؛ همانطور که با همدیگر همکاری کرده ایم. گاز را از عسلویه به ایرانشهر و سپس به شهرهای دیگر استان رسانده است، پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان با تمام قوا در حال پیگیری است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید