طرح ترکیه برای اتصال به خلیج فارس از طریق عراق / کاهش ترانزیت از طریق ایران

طرح ترکیه برای اتصال به خلیج فارس از طریق عراق / کاهش ترانزیت از طریق ایران

خبر ایجاد این مسیر در نشست خبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و محمد الشیعه السودانی نخست وزیر عراق در کاخ ریاست جمهوری در بشتپه آنکارا مطرح شد. رسانه های ترکیه نیز این خبر را منتشر کردند.

اردوغان این مسیر را جاده ابریشم جدید و «جاده توسعه» نامید. به گفته اردوغان، مسیر جدید شامل جاده و راه آهن خواهد بود.
با احداث این مسیر، مسیر مواصلاتی ترکیه و خلیج فارس کوتاه می شود.

مسیر جدید به معنای کاهش استفاده ترکیه از مسیر ایران برای انتقال کالا به جنوب خلیج فارس خواهد بود.

مسیر احتمالی «جاده توسعه» کوتاه ترین مسیر برای اتصال ترکیه به خلیج فارس است – این مسیر بین بصره در جنوب عراق و مرز ترکیه است.

این مسیر از بصره تا مرز ترکیه برای اتصال ترکیه به خلیج فارس خواهد بود. مکان دقیق لینک ترکیه گزارش نشده است. اما این مسیر از کردستان عراق می گذرد تا جنوب ترکیه را به جنوب عراق متصل کند. به احتمال زیاد نقطه اتصال ترکیه در این مسیر شهر «سیلوپی» در جنوب ترکیه خواهد بود.

جاده مسیر دشازا به طول 1.86 کیلومتر کوتاه ترین مسیر زمینی است که ترکیه را به خلیج فارس متصل می کند. سفر با ماشین شخصی در این مسیر 12 ساعت طول خواهد کشید.

این مسیر از یک سو می تواند محل صادرات محصولات ترکیه به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس باشد و از سوی دیگر حلقه مهمی در مسیر انتقال کالا از شرق آسیا (به ویژه چین) به ترکیه. این مسیر ارتباط بین ترکیه و خلیج فارس را کوتاه می کند.

در حال حاضر حمل و نقل دریایی از بنادر ترکیه و خلیج فارس از طریق دریای مدیترانه، کانال سوئز، دریای سرخ، اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس انجام می شود.

بصره، بزرگترین بندر عراق در جنوب این کشور، از مسیر رودخانه ای به خلیج فارس دسترسی دارد.

اردوغان گفت: این مسیر نه تنها برای توسعه ترکیه و عراق، بلکه برای توسعه منطقه نیز مفید است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: پروژه توسعه جاده را به جاده ابریشم جدید در منطقه تبدیل خواهیم کرد.

وی افزود: این طرح نه تنها برای ترکیه و عراق، بلکه برای کل منطقه یک پروژه راهبردی مهم است. میلیون ها نفر در یک جغرافیای وسیع از اروپا تا خلیج فارس از ارزش افزوده ای که از ساخت این جاده حاصل می شود بهره مند خواهند شد. این پروژه باعث تقویت همکاری های منطقه ای، توسعه تجارت و تقویت روابط انسانی ما خواهد شد.

اردوغان تاکید کرد: مسئولان مربوطه را تعیین و اقدامات لازم را برای اجرای این طرح توسعه انجام خواهیم داد. ما پروژه توسعه راه را به جاده ابریشم جدید منطقه خود تبدیل خواهیم کرد.

در سال 1400 امارات و ترکیه توافقی را بین خود برای فعال کردن مسیر تجارت زمینی از طریق ایران برای دور زدن مسیر دریایی اعلام کردند.

در متون عربی آمده است که مسیر زمینی بسیار کوتاهتر و ارزانتر از مسیر دریایی است.

در مسیر دریایی فعلی، کالاها با کشتی از بندر مرسین ترکیه در سواحل مدیترانه به امارت در خلیج فارس منتقل می‌شوند. این مسیر 20 روز طول می کشد و از کانال سوئز (مصر)، دریای سرخ، اقیانوس هند، دریای عرب، دریای عمان و خلیج فارس می گذرد. در حالی که حمل کالا از ترکیه به ایران از طریق زمینی (بندرعباس) و سپس از طریق دریا به امارات کمتر از 8 روز زمان می برد.

دیدگاهتان را بنویسید