طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟

طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟

با روشن شدن ابهامات طرح سازمان خدمات کشوری، تکلیف ساماندهی نیروهای شرکتی و پیمانی و تغییر وضعیت و موضوعات طرح سازمان خدمات کشوری مشخص می شود. ساماندهی نیروهای شرکتی و پیمانی و تبدیل وضعیت آنها در طرح ساماندهی به کارگیری کارکنان دولت لحاظ شده است.

مهمترین خواسته کارگران شرکتی و قراردادی از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت حذف شرکت های کارگزاری و قراردادی است. حذف واسطه ها رکن اصلی طرح ساماندهی انتصاب کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی مجلس است.

آخرین اخبار و جزئیات جدید طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت، تحول وضعیت استخدامی نیروهای شرکتی و پیمانی و عزل پیمانکاران اعلام شده است.

کار روی سازماندهی استخدام کارمندان ملکی باید هفته آینده تکمیل شود

نماینده کارگران شرکتی و پیمانی گفت: منتظر اقدام شورای اسلامی و بویژه اعضای کمیسیون اجتماعی در هفته آینده هستیم تا بلاتکلیفی طرح ساماندهی استخدامی کارکنان کشور تکمیل و مطرح شود. صحن مجلس و ارسال به شورای نگهبان.

عرب اسدی معاون سازمان امور استخدامی کشور در مصاحبه ای کوتاه به نیروهای پیمانی و شرکتی برای شرکت در آزمون های استخدامی سازمان امور استخدامی توصیه کرد.

رامین اناری نماینده کارگران شرکتی و پیمانی در این خصوص گفت: بارها به مدیران سازمان استخدامی تذکر داده ایم اما مخالفت این سازمان با حذف واسطه ها و تصویب طرح سازمان کارمندی که مجلس است. در حال پیگیری است که هر روز بیشتر و بیشتر می شود – بدیهی است که هر روز.

این فعال کارگری افزود: پس از پیش بینی های متعدد از عملیات 45 روزه فرسایش تا عدم شرکت در جلسات کمیسیون اجتماعی و بی احترامی به مجلس، در چند روز اخیر میشم لطیفی بخشنامه ای را ابلاغ کرده که حقوق و مزایای سازمان یا سازمان را تغییر می دهد. یا مؤسسه یا خوسلتی یا… قدرت شرکت را بپردازد و حق حاکمیت به شرکت واسطه داده شود! نشانه های اصرار بر استقامت این دست های واسطه تایید شد، توصیه معاونش برای شرکت در آزمون های استخدامی به تازگی بیرون آمده است!

اناری تاکید می کند: طبق اسناد انتظار داریم هفته آینده حرکت مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون اجتماعی صورت گیرد تا ابهامات تکمیل و در صحن مجلس مطرح و به شورای نگهبان ارسال شود. از مجلس و سایر نهادهای ذی صلاح می خواهیم جلوی طراحی سازمان استخدامی را بگیرند.

طرح ساماندهی به کارگیری کارکنان دولت بار مالی ندارد

یکی از دلایل اصلی مخالفت دولت با طرح ساماندهی «بار مالی طرح و گسترش اختیارات دولتی پس از اجرای آن» است.

اما اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره می گوید: مدیران دولتی مدعی هستند که دولت با طرح ساماندهی مجلس رشد خواهد کرد اما ما می گوییم اینطور نیست. برای اینکه دولت را منعطف و کوچکتر کنیم، باید تعهدات دولت را کاهش دهیم. حالا که نمی‌توانیم تعهدات دولت را کم کنیم، چرا روی کارمندان و کارگران متمرکز شده‌ایم، کسانی که نه امنیت شغلی دارند و نه دستمزد کافی؟!

وی تاکید می کند: تعدیل به معنای کاهش اختیارات دولت و کاهش وظایف آن است. چرا فقط کارگران و منابع انسانی را کوچک می کنیم؟

اسماعیلی درباره بار مالی این طرح می گوید: امروز دولت به شرکت ها پول می دهد تا حقوق کارکنانشان را بپردازند، حالا با تصویب طرح ساماندهی همان پول مستقیم به کارکنان پرداخت می شود، این بار مالی کجاست؟ ما به آژانس کار می گوییم که اصلاً افزایش حقوق وجود ندارد. کارگران خواهان امنیت شغلی هستند، امنیت شغلی مهمترین اصل برای کارگران شرکتی نیست.

اسماعیلی می گوید: هدف از طرح سازمانی، توقف حمایت از شرکت های واسطه و حذف آنها است. نمودار سازمانی دارای یک مقاله و چندین نکته است. مقاله واحد می گوید که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهیم، و یادداشت ها می گوید که اکنون چه کاری باید برای نیروی کار انجام شود. اما باید شرایط کنونی را بپذیریم و حضور گسترده پیمانکاران موجب ناامیدی جوانان شده و امنیت شغلی از بین رفته، به نوعی نوع جدیدی از برده داری را ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس می افزاید: مستنداتی از کار این پیمانکاران داریم. شرکت هایی داریم که 70 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق نیروها در طیفی از وزارتخانه ها گرفته اند اما طبق اسنادی که در اختیار داریم تنها 57 میلیارد تومان بابت حقوق پرداخت شده است. بقیه پول کجاست چرا پرداخت نشده است؟ در این شرایط می گویند طرح سازمانی بار مالی دارد!

وی تاکید می کند: برنامه سازمانی قطعاً وزن مالی ملموسی ندارد، اما دوستان در دولت آن طرف کاملاً از موضوع غافل هستند. حضور این مجریان چقدر بار مالی دارد؟ چرا این بخش را نمی بینند؟!

امروز طرح تشکیلاتی در مرحله رفع ابهام در مجلس شورا است. بازگشت این طرح از سوی شورای نگهبان به دلیل ابهامات باعث تشکیل جلسات متعددی در کمیسیون اجتماعی مجلس شد. به گفته اسماعیلی، تا امروز سه ابهام این طرح برطرف شده و رایزنی ها و برگزاری جلسه شفاف سازی بار مالی طرح ادامه دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می افزاید: انتظار داریم دولت محترم و به ویژه سازمان استخدامی ما را یاری کنند. طرح ساماندهی و حذف پیمانکاران یک خواسته واقعا مردمی است و امیدواریم به زودی این خواسته محقق شود.

سوال بعدی محدوده طرح است. بسیاری از گروه ها، از جمله آموزش دهندگان در نهضت سوادآموزی، نگران گنجاندن این طرح هستند و مرتباً این سؤال را مطرح می کنند که آیا سازمان شامل حال ما می شود یا خیر. اسماعیلی معتقد است؛ محدوده دقیق طرح باید با کمک دولت مشخص شود.

وی می افزاید: در طرح فعلی اکنون آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و بسیاری از گروه های دیگر حضور دارند. اما در این زمینه یکسری ابهامات و سوالاتی وجود دارد که باید حل شود.

اسماعیلی در پایان تاکید می کند: از نظر ما در کمیسیون اجتماعی و از نظر کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس که چندین سال است روی این موضوع کار می کنند، برنامه ای برای ساماندهی وجود ندارد. بار مالی این در حالی است که حضور پیمانکاران که باعث کاهش بهره وری، انگیزه و امید به آینده نیرو شده، قطعا زیان های بسیار بیشتری را برای کشور و دولت به همراه دارد. امیدواریم دولت با ما همکاری کند تا بتوانیم این وظیفه را به انجام برسانیم و نیروهای شرکتی و قراردادی نهادها را از وضعیت فعلی که اصلاً وضعیت خوب و آبرومندی نیست نجات دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید