طرح کلی مرکز پژوهش های مجلس برای تولید و تحویل مسکن


ساعت: 09:48
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881014

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: مرکز پژوهش های مجلس با درک نیازهای مختلف بازار مسکن، برنامه جامع سرمایه گذاری، تولید و عرضه مسکن را ارائه می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بابک نگاری در همایش الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن گفت: تاثیر حوزه مسکن بر رشد و توسعه اقتصادی کشور انکارناپذیر است.

وی افزود: صنعت مسکن علاوه بر تأثیرات عمیق اجتماعی و فرهنگی، از نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است زیرا به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی کشور عمل می کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش مسکن با ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در بخش ساختمان و بخش‌های مرتبط با تأثیرگذاری بر هزینه‌های مصرف، سرمایه‌گذاری و تغییر در تولید ناخالص داخلی، به شدت بر نوسانات اقتصادی تأثیر می‌گذارد. به بخش مسکونی محدود نمی شود.

نگاری تصریح کرد: در کشور ما با توجه به ابعاد نیاز به مسکن در دوره های مختلف، قوانین و سیاست های بسیاری ایجاد شده است، اما سیاست ها جزئی بوده و فاقد برنامه ریزی مشخص و بلندمدت برای چگونگی حل معضل مسکن است. نبود اطلاعات و آمار دقیق و روشن نحوه اجرای سیاست ها و اثربخشی آنها و موانع احتمالی که در اجرای آنها وجود دارد از جمله کمبود بودجه، نبود دانش لازم و همچنین سیستم نهادی ناقص و ناکارآمد باعث شده تا رویکردهای قانونی و برنامه ای مصوبات همیشه متفاوت از حفره ها من زیاد دارم

وی سهم هزینه مسکن در پرتفوی خانوارهای شهری ایران را بین 60 تا 70 درصد دانست و تاکید کرد: این در حالی است که میانگین ارزش این شاخص در دنیا 18 درصد است و در محدوده نوسانات که حدود 15 تا 25 درصد است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس پس از بررسی مطالعات حوزه مسکن در 6 برنامه قبلی توسعه، یادآور شد: در بررسی حوزه مسکن در 6 برنامه عمرانی قبلی کشور، مهم ترین موضوعی که می توان خلاصه کرد. در عدم موفقیت موثر در بخش مسکن، نبود بسته ای جامع با ابعاد مختلف برای پاسخگویی به نیازهای مختلف آحاد جامعه ایران به منظور رفع مشکلات مسکن از جمله بد مسکنی، بی خانمانی و پسندیدن.

نگاراری افزود: رویکردهای محلی و محدود برای حل معضل مسکن بدون استفاده از ابزارهای دولتی، قانونی و قانونی باعث شده است که معضل مسکن به صورت دائمی و مزمن یکی از معضلات اصلی شهری و اجتماعی کشور باقی بماند.

وی تاکید کرد: قانون جهش مسکن نیز به دنبال راه حل عملیاتی برای بخش مسکن برای برون رفت از شرایط موجود و پیامدهای آن است، اما این قانون نیز تنها بر بخش محدودی از ابعاد گسترده مسکن که شامل سرمایه گذاری در تولید و عرضه است تمرکز دارد. مسکن

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت و اثربخشی این مرکز برای بهبود وضعیت فعلی مسکن گفت: مرکز پژوهش های شورای اسلامی در راستای وظایف ذاتی خود ضمن همکاری در تدوین قانون موج جهش در تولید مسکن با رصد مستمر برنامه‌های گذشته و وضعیت فعلی بازار مسکن، همواره با حفظ جایگاه مشاوره‌ای خود و ارائه جایگزین‌های مختلف با چشم‌انداز چند بعدی از جمله اجاره بها، ساخت و ساز مرحله‌ای، پیش. خرید، مالکیت مشترک، اجاره مسکن در قالب سازماندهی نهادی و اجاره حرفه ای مالکیت مشاع و ترویج ارائه طیف وسیعی از واحدها با مساحت ها و ویژگی های مختلف، سازندگان نسبت به ساماندهی شرایط فعلی اقدام کرده اند.

نگاری افزود: مرکز پژوهش های مجلس با درک نیازهای مختلف بازار مسکن از نظر درآمدی و توان اقتصادی اقشار مختلف جامعه، برنامه جامعی را در راستای سرمایه گذاری، تولید و عرضه مسکن برای تامین مسکن اقشار متوسط ​​جامعه ارائه می کند. جامعه و اقشار کم درآمد باید دلایل خروج سرمایه از کشور و تامین نشدن نیازهای موجود برطرف شود.

وی با اشاره به نقش دولت در بهبود وضعیت مسکن گفت: امیدواریم دولت با در نظر گرفتن همه راهکارهای پیشنهادی و توصیه های کارشناسی، دسترسی همه افراد جامعه به ویژه افراد با درآمد متوسط ​​و کم را به مسکن تضمین کند. “

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد مجموعه مباحث و بحث های کارشناسی که در جلسه امروز برگزار می شود بتواند در حل مشکل تامین مسکن نقش داشته باشد.

لازم به ذکر است، همایش یک روزه الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی برای تحقق نهضت ملی مسکن توسط دفتر زیرساخت مرکز پژوهش های شورای اسلامی و با حضور کارشناسان این مرکز و با حضور کارشناسان این مرکز برگزار شد. جمعی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط و نیز بخش خصوصی.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید