طرفین توافق کردند که مذاکرات را قبل از پایان سال از سر بگیرند

ساعت: 18:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۶
کد خبر: 1792844

این دیپلمات ارشد چینی گفت که دو طرف توافق کرده اند تا قبل از پایان سال جاری مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین را از سر بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سخنگوی چین در مذاکرات لغو تحریم ها در وین گفت که کشورها به طور کلی توافق کردند که مذاکرات قبل از پایان سال جاری از سر گرفته شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، مذاکره کننده ارشد چین روز جمعه گفت که مذاکرات «قبل از پایان سال» از سر گرفته خواهد شد.

با این حال، به گفته آسوشیتدپرس، طرفین هنوز در مورد تاریخ از سرگیری مذاکرات به توافق نرسیده اند.

سه دیپلمات غربی صبح امروز (جمعه) در مصاحبه با رویترز گفتند که نمایندگان کشورهای دیگر در شورای امنیت سازمان ملل باید روز جمعه برای بحث درباره توقف مذاکرات در وین دیدار کنند.

رویترز به نقل از یک دیپلمات گفت که مذاکرات باید در 27 دسامبر از سر گرفته شود. یک دیپلمات دیگر از زمان بین کریسمس و سال نو به عنوان زمان احتمالی برای از سرگیری مذاکرات نام برد.

در همین حال، خبرنگار وال استریت ژورنال در مورد پیشرفت مذاکرات گمانه زنی کرد و نوشت که مذاکرات بر سر پروژه هسته ای ادامه دارد. وی اظهار امیدواری کرد که کشورها تا فردا به یک پروژه برسند.

با این حال، وال استریت ژورنال به صراحت اعلام کرده است که رسیدن به چنین پروژه ای به معنای نهایی شدن آن نیست، بلکه تنها متنی است که مبنای مذاکرات خواهد بود.

یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) روز پنجشنبه در وین درباره آخرین وضعیت این مذاکرات به فارس گفت: در حالی که اروپایی‌ها ابتدا از پذیرش «نویسندگان ایرانی تحریم‌ها و تحریم‌ها خودداری کردند». اقدامات هسته‌ای تنها پیش‌نویس‌های شش دور قبلی مذاکرات را مبنایی برای ادامه مذاکرات در نظر گرفت و در نهایت موافقت کرد که متن سوم را مبنای آن قرار دهد.»

این منبع آگاه افزود: متن جدید آماده می شود و روی ترکیب متن اول و اضافه شدن پیشنهادهای ایران کار می شود. آمریکایی‌ها تاکنون دو سند غیررسمی درباره پیش‌نویس تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای ایران ارسال کرده‌اند. پاسخ‌های 12 صفحه‌ای توسط هیئت ایرانی تهیه و با واسطه ارائه شده است.»

این منبع افزود: این روند نشان می دهد که آمریکایی ها علیرغم تعیین ضرب الاجل و اعمال فشار بر آنها، به دنبال ادامه مذاکرات و تلاش برای اتخاذ رویکرد فعال هستند.

یک منبع آگاه گفت: هم اروپایی‌ها و هم ایالات متحده در مجموع تعامل نسبتاً خوبی در فضای مذاکره دارند، اما اخبار را برعکس می‌کنند به گونه‌ای که مذاکرات پیش نمی‌رود و ایران مقصر است.

ساعاتی پیش فارس گزارش داد که نشست نهایی کمیسیون مشترک شورای امنیت با حضور هیات های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 و نماینده اتحادیه اروپا آغاز شد.

این نشست به ریاست علی بهاگری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیته مشترک برجام و معاون کمیسر خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود.

هفتمین دور مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) روز دوشنبه 8 آذرماه با افتتاحیه نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد.

شامگاه چهارشنبه 13 آذر، هیئت ایرانی دو سند از جمله لغو تحریم ها و مسائل هسته ای را به طرف مقابل ارائه کرد. به دنبال درخواست طرف اروپایی برای رایزنی با پایتخت ها، نفس تازه ای در این مذاکرات ایجاد شد و مذاکرات از روز پنج شنبه (16 آذر) با نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل در هفته گذشته در وین از سر گرفته شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید