طلافروشان چه می خواهند؟ | روز جدید

طلافروشان چه می خواهند؟  |  روز جدید

بازار طلا همچنان داغ است. به گفته برخی رسانه ها، اعتصاب در بازارهای طلا در تعدادی از شهرها ادامه دارد. هرچند گفته می شود اعتصاب طلافروشان برای معاملات خرد است و معاملات بین آنها همچنان ادامه دارد.

همه چیز با قانونی شروع شد که قرار بود از اول ژانویه اجرایی شود. قانونی که شرایط مالیاتی طلافروشان را تغییر می دهد. اگرچه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: موجی از اخبار جعلی درباره مالیات طلافروشان وجود دارد که صحت ندارد، اما سیاست جدیدی در این زمینه نداریم. اما احتمالا منظور وزیر اقتصاد این است که ماده 12 قانون مالیات بر عایدی سرمایه در سال 1400 تصویب شده و قانون جدیدی محسوب نمی شود. اما ببینیم تضاد اصلی دولت و طلافروشان چیست؟

داستان از کجا شروع شد؟

اواخر آذر شایعه ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه از این پس 25 درصد مالیات شامل سود خرید طلا می شود. پس از انتشار این شایعه، دولت و رئیس سازمان امور مالیاتی آن را تکذیب کردند اما همزمان با اجرایی شدن قانون جدید طلافروشان دست به اعتراض و اعتصاب زدند. در قانون جدید که به تایید سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور نیز رسیده، آمده است: طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین موظفند از اول دی ماه 1402 بر اساس بند 4 بند «ب» قانون، با سامانه مودیان تماس بگیرند. ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1402 برای بارگیری صورتحسابهای خرید و فروش طلا و جواهرات در این سامانه و مطابق با الزامات قانون تسهیل تجارت است اما فروشندگان طلا معتقدند که این فرآیند منجر به افزایش مالیات آنها خواهد شد و به همین دلیل آنها به صورت صنفی با آن مخالفت کردند.به گزارش سایت اکو ایران، «چهارشنبه پنجمین روزی است که بازار طلا اعتصاب کرده و به بازار گفته شده طلا به بازار طلا می‌رود. در اصفهان، مشهد، کاشان، اراک و قم همچنان تعطیل است، همچنین گروهی مدعی هستند شایعاتی مبنی بر بستن پله های آهنی در بازار شنیده می شود، البته از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم گزارشی منتشر کرده است که از روز چهارشنبه گزارشی منتشر کرده است. “اکثر طلافروشان تهران امروز مغازه های خود را باز کردند و مغازه هایی که باز نبودند به دلیل نگرانی از اشتباه در ثبت اطلاعات یا عدم اطلاع از نحوه ثبت اطلاعات بود.” انجام دادن.”

قانون جدید چه می گوید؟

اما سیدمحمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که تکلیف اول دی ماه به قانون سال 1398 برمی گردد که طبق قوانین بعدی، زمان لازم الاجرا شدن آن اواخر دی ماه 1402 بوده است. البته نه. مشخص است که چرا رئیس سازمان امور مالیاتی بر لحظه تصویب این قانون تاکید کرده است. زیرا اگر این قانون مثبت باشد و دولت آن را اجرا و حمایت کند، ترس از پرداخت هزینه های آن چیست؟

سبحانیان همچنین تاکید کرد: این قانون پایه مالیاتی جدیدی نیست و هیچ الزامی برای ارائه کد ملی فروشنده برای خرید کالا یا خدمات از سوی کاربر نهایی وجود ندارد، بلکه این قانون تنها بستری برای محاسبه سیستماتیک است. اما اینکه مالیات طلافروشان چقدر خواهد بود سوال دیگری است که از زمان داغ شدن بازار مطرح شده است. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، طلافروشان مانند سایر بنگاه ها و اصناف که فعالیت اقتصادی دارند، پس از کسر هزینه ها از درآمد و پس از آن مشمول مالیات بر نتایج و سود فعالیت می شوند. اخذ معافیت پایه، یعنی است. در صورتی که سود اگر بین صفر تا 200 میلیون باشد با نرخ مالیات 15 درصد و اگر بالای 200 تا 400 میلیون تومان باشد با نرخ 20 درصد و بالای 400 میلیون تومان با نرخ 25 مالیات می پردازند. درصد مانند سایر اصناف که فعالیت اقتصادی دارند.

قرار است چه شود؟

گفته می شود در چنین شرایطی نمایندگان صنف طلافروشان با سازمان مالیاتی و نمایندگان دولت جلساتی داشته اند. حال باید دید آیا این صنف بالاخره مانند سایر اصناف با پرداخت مالیات موافقت می کند یا به تلاش برای به تعویق انداختن قانون جدید دولت ادامه می دهد.