دفتر خاطرات طلافروشان برای اجرای قانون جدید ارزش افزوده / پایان 13 سال انتظار در 13 دی

ساعت: 11:05
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796047

اجرای قانون ارزش افزوده در سال 87 این موضوع را به بزرگترین چالش بازار طلا در 13 سال گذشته تبدیل کرد و در نهایت پس از بیش از یک دهه رایزنی فعالان صنفی برای اصلاح این قانون و تصویب آن در مجلس، عنوان شد. قانون جدید از 4 ژانویه اجرایی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ مالیات بر ارزش افزوده یک «مالیات غیرمستقیم» است که مصرف کننده (خریدار) با قیمت خرید کالا یا خدمات می پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مبلغ مالیات دریافتی را به خزانه دولت بپردازد.

اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران بازار طلا در سال های اخیر محل گلایه و مشکلات همیشگی فعالان صنفی و مشتریان این بازار بوده و پیش بینی می شود قانون جدید از 13 دی ماه سال جاری اصلاح و اجرا شود. .

فعالان صنفی معتقدند 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر از هر فاکتور برای خرید از مشتریان کسر می شود، تنها یک بار باید از مالیات تولید طلا کسر شود و اعمال فعلی این قانون ضرر و زیان مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

قانونی که از سال 87 لازم الاجرا شد، قرار بود ظرف مدت 5 سال ایرادات خود را تغییر دهد و به قانون دائمی تبدیل شود، اما پس از آن مدت هر سال در بودجه سالانه تمدید شد تا اینکه در نهایت در تیرماه امسال مجلس آن تا دولت دوازدهم ادامه پیدا کرد. و دولت دوازدهم متعاقباً به وزارت اقتصاد ابلاغ کرد.

طبق اعلام سازمان مالیاتی کشور، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب خرداد ماه سال جاری از 13 دی ماه اجرایی می شود.

محمدرضا نصیری، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری و از فعالان قدیمی صنفی بازار مازندران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تاکنون هیچ دستورالعمل رسمی و مکاتبه ای در خصوص اجرای این قانون به ما ابلاغ نشده است. از 4 ژانویه.”

وی افزود: بر اساس شنیده ها این قانون در تاریخ اعلام شده یعنی 13 دی ماه اجرایی می شود.

عضوهیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به انتشار این خبر در بین مردم و فعالان بازار که قطعا کاهش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت، معاملات در بازار طلا در رکود کامل قرار دارد. “

نصیری گفت: اجرای این قانون سال هاست که یکی از الزامات اصلی تجار و مشتریان بازار طلا بوده و امیدواریم به زودی شاهد اجرای آن در بازار طلا و جواهر باشیم.

وی افزود: ارزش افزوده سال هاست که بزرگترین چالش بازار طلا بوده و اجرای این قانون که در حال حاضر به جای مالیات حقوق بر مبنای طلا است، باید اصلاح و بازنگری می شد که خوشبختانه انجام دادیم. منتظر اعلام و اجرا در سطح بازار است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری گفت: در این مدت با اجرای این قانون و دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کل طلا، هزینه خرید طلا افزایش می یابد و تقاضا برای خرید کاهش می یابد و رکود بی سابقه ای به وجود می آید. این کلاس و صنعت جواهرسازی قدرت را به دست گرفتند و تعداد زیادی از تولیدکنندگان و فروشندگان را در این زمینه تعطیل کردند.

نصیری افزود: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و حذف مالیات طلای اصل تیرماه سال جاری تصویب شد، اما اجرای آن طبق اعلام سازمان مالیاتی به آذرماه امسال موکول شد و امیدواریم شاهد این اتفاق مبارک در بازار طلا.”

وی با بیان اینکه در حالی که اکنون ارزش طلا از ارزش اصلی گرفته می شود تا از جایزه طلا گرفته شود، گفت: طلا یکی از کالاهایی است که در طول سال به طور مداوم مبادله می شود. یعنی طلای اصلی همیشه ثابت است، اما می توان آن را چندین بار در سال درست کرد و به بازار بازگرداند، بنابراین هر بار ارزش افزوده دارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری اعلام کرد: در حال حاضر ارزش افزوده از اصل طلا گرفته می شود نه از اجاره آن و به همین دلیل مشتری در این فرآیند متضرر می شود. زیرا مشتری باید هر بار 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کل طلاها را بپردازد و اگر همان مشتری سالی سه بار آن طلا را مبادله کند باید سه برابر طلای خود مالیات بر ارزش افزوده بپردازد.

نصیری در خصوص وضعیت فعلی بازار طلا و سکه نیز گفت: قیمت های فعلی بازار با قیمت های هفته قبل تفاوت چندانی ندارد و اخیرا بازار کاملا تحت الشعاع موضوع برجام و ارزش افزوده طلا قرار گرفت. “

وی افزود: اگرچه ارزش افزوده از 13 دی ماه فقط از حقوق و سود ساختمانی طلافروشان کسر می شود، اما هنوز چیزی به صورت رسمی اعلام نشده و مردم منتظر اجرای این قانون و تثبیت قیمت ها در بازار هستند. “

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری گفت: در حال حاضر با توجه به این اتفاقات خبری از نوسانات روزانه در بازار طلا نیست و قیمت ها تقریبا ثابت مانده است و هر اونس طلا در محدوده 5 میلیون قرار دارد. و 600 تن تا 5 میلیون. و با 570 تومان بازی می کند و آنقدر هم درنگ نمی کند.

نصیری تصریح کرد: البته تثبیت قیمت دلار در محدوده 30 هزار تن در تثبیت قیمت ها و کاهش نوسانات بسیار موثر بود و بازار به ثبات نسبی رسید.

وی گفت: در حال حاضر قیمت هر گرم طلا یک میلیون و 294 هزار تن، سکه امامی 13 میلیون و 175 هزار تن، نیم سکه 6 میلیون و 870 هزار تن و ربع سکه 3 میلیون و 900 تن است. هزار تن

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید