اجرای اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده از فردا / بررسی اساسی معافیت های مالیاتی

ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797164

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان مالیاتی با بیان اینکه قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه اجرایی می شود، گفت: برای حمایت از سبد مصرفی خانوارها و بر اساس تجربه چندین ساله، بازنگری اساسی در استثنائات مالیات بر ارزش افزوده انجام می شود. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 ابتدا در مدت 5 سال تصویب و به طور آزمایشی اجرا شد و در سال های بعد توسعه یافت. در قالب بودجه سالانه این قانون که از 13 دی ماه اجرا می شود، مالیات جدیدی نیست و جایگزین همان مالیات بر ارزش افزوده ای است که 13 سال است در کشور اعمال می شود.

لایحه این اصلاحیه در سال 1395 به مجلس ارائه شد و به دلایل مختلف از جمله تصویب مجلس و تصویب در هیات امنا مدتی به طول انجامید. در نهایت در نیمه اول سال جاری تصویب و به دولت ابلاغ شد و از 13 دی ماه در کشور اجرایی می شود.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از تجربه 13 ساله، انتقادات و پیشنهادات ذینفعان و فعالان اقتصادی و همچنین تجربه سایر کشورها مورد بازنگری و بازنگری مستمر قرار گرفته است. این مالیات مالیات بر مصرف است و افراد و مصرف کنندگان به نسبت مصرف خود این مالیات را پرداخت می کنند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به مهم ترین تغییرات قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده گفت: رفع ابهامات فنی و اجرایی، بررسی معافیت مالیات بر ارزش افزوده، تغییر توزیع درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، تعدیل تحریم های مالیاتی و بحث اصلاحات نظام مالیاتی یکی از مهمترین تغییرات است. البته حمایت از بخش کشاورزی و تولیدی نیز در این اصلاحیه پیش بینی و عملیاتی شده است.

سامانه مالیات بر ارزش افزوده از سال آینده عملیاتی می شود

وی تاکید کرد: اصلاح دیگری که در چارچوب این قانون انجام شده مربوط به اعمال این قانون در سامانه مودیان است. البته این سیستم هنوز به مرحله توسعه نرسیده است و امیدواریم این سیستم در سال آینده کار کند. قانون مالیات بر ارزش افزوده در بیش از 160 کشور جهان اجرا شده است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان مالیاتی با بیان اینکه در برخی کشورها سه دهه طول کشید تا مالیات بر ارزش افزوده بر اساس سیستمی دریافت شود، گفت: این امر قطعاً سیستم وصول مالیات را تسهیل می کند، اما در حال حاضر از سامانه های دیگر به عنوان سامانه معاملات فصلی استفاده می شود. و ما اغلب از سیستم اطلاعاتی 169 برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده استفاده می کنیم.

وی افزود: در چارچوب اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده تلاش شده تا با تبیین ارکان قانون و تغییر آن، بار مالی کمتری به تولیدکنندگان تحمیل شود.

بازنگری اساسی در معافیت مالیات بر ارزش افزوده

مسیحی در خصوص بررسی معافیت مالیات بر ارزش افزوده گفت: به منظور حمایت از سبد مصرفی خانوارها و با توجه به تجربه طولانی در برخی کالاها و خدماتی که اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای آنها مشکل ایجاد کرده است، بازنگری اساسی در معافیت مالیات بر ارزش افزوده انجام شد. .

وی افزود: کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده، کلیه کالاهای خانگی موجود در سبد کالا (شامل روغن، ماست، شیر، شیرخشک)، خدمات درمانی، آموزشی، ورزشی و دارویی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

معاون درآمد مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: برخی موارد در 13 سال گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده است که از آن جمله می توان به معافیت مالیات بر ارزش افزوده کتاب و نشریات اشاره کرد، اما ما مالیات بر چاپ کتاب داشتیم که این یک تناقض بود. «با اعمال این قانون، خدمات چاپ نیز از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

وی افزود: در بازنگری در حوزه هتلداری، هتل های سه ستاره و پایین و همچنین مهمانپذیرها از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

مسیحی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده طلا گفت: یکی از چالش های اساسی در مالیات بر ارزش افزوده طی 13 سال گذشته مربوط به اتحادیه طلافروشان است و در این مورد نیز اصلاحاتی صورت گرفته است.

وی در گفت و گو با خبر گفت: بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید قابل کسر و بازپرداخت است. این بدان معنی است که تولیدکنندگان قبل از عملیات می توانند مالیات بر ارزش افزوده خود را از همان ابتدا از سازمان امور مالیاتی مطالبه کنند و درخواست بازپرداخت کنند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه به طور کلی تا زمانی که شرکتی به تولید نرسیده بود امکان استرداد وجود نداشت، گفت: با اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، این محدودیت ها رفع شده است. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید