ظهور بزرگ «بن سلمان» به غول جهانی شدن در صنعتی که وعده دولت رئیس جمهور بود.

سرمایه گذاری 38 میلیارد دلاری در پتانسیل این کشور برای تبدیل شدن به قطب بعدی صنعت بازی های ویدیویی جهانی… صنعتی که 200 میلیارد دلار در سراسر جهان درآمد دارد و هر سال در حال رشد است. توسعه یک صنعت در ایران یکی از وعده های دولت سید ابراهیم رئیسی بود اما با کاهش سرعت اینترنت بلای سختی بر سر فعالان این صنعت در کشور آمد.

عربستان سعودی می خواهد به عنوان بخشی از استراتژی خود برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از نفت، از طریق صندوق سرمایه گذاری عمومی خود به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی بازی 184 میلیارد دلاری تبدیل شود. Savvy Games Group، یکی از زیرمجموعه‌های صندوق عربستان سعودی، پس از تمرکز اولیه بر صنعت ورزش‌های الکترونیکی، اکنون قصد توسعه، انتشار و خرید بازی‌های پیشرفته و حمایت از صنعت بازی در ریاض را دارد.

برایان وارد، مدیر عامل Savvy در مصاحبه ای با بلومبرگ نیوز گفت: ما اکنون بیشتر یک شرکت ورزش های الکترونیکی هستیم تا یک شرکت بازی. کاری که امسال انجام می دهیم تمرکز بیشتر روی انتشار و توسعه بازی است.”

پیشرفت عربستان سعودی در بازار بازی های ویدیویی

برنامه های Savvy در بازار شلوغ بازی های ویدیویی که در آن شرکت های قدیمی مانند Electronic Arts در حال اخراج کارکنان هستند، جاه طلبانه به نظر می رسد. اما این صندوق در حال حاضر سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری در شرکت هایی مانند نینتندو، تنسنت و اکتیویژن بلیزارد انجام داده است، که وارد گفت Savvy قصد دارد از آنها برای ایجاد تجارت خود استفاده کند.

وارد می‌گوید: «ما می‌خواهیم از این سرمایه‌گذاری‌ها برای شروع همکاری با این شرکت‌ها و همکاری در انتشار بازی‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا، مدیریت کسب‌وکار eSports آنها یا توسعه مشترک IP جدید استفاده کنیم.

در ماه فوریه، این صندوق سهام خود را در نینتندو به 8.3 درصد افزایش داد تا به بزرگترین سهامدار خارجی تبدیل شود.

عربستان سعودی تقریباً هیچ تجربه ای در توسعه بازی های جهانی ندارد. با این حال، رشد سریع جمعیت بازی های این شرکت، وارد، یکی از مدیران سابق الکترونیک آرتز، اکتیویژن و مایکروسافت را بر آن داشت تا برای رهبری Savvy به ریاض نقل مکان کند.

به گفته تحلیلگران Niko Partners، تقریباً 21 میلیون گیمر در کشور وجود دارد و تا سال 2026، انتظار می‌رود ارزش بازار بازی در خاورمیانه و شمال آفریقا با رشد 56 درصدی به 2.79 میلیارد دلار برسد.

دیدگاهتان را بنویسید