عادی سازی و غفلت از واکسیناسیون؛ آغازگران ظهور مجدد کرونا/کرونا همچنان به خشم خود ادامه می دهند


ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884392

با وجود آرامشی که در هفته های اخیر در کشور حاکم شده است، متاسفانه باز هم شاهد افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در کشور هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، با روی کار آمدن دولت سیزدهم پس از واکسیناسیون های گسترده شاهد کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا بوده ایم که متاسفانه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و بی توجهی به تکمیل واکسیناسیون منجر به افزایش مجدد تعداد مبتلایان شد و تبدیل به کرونا شد.

اگرچه باید پذیرفت که مردم به دلیل طولانی شدن شیوع کرونا خسته شده‌اند و استفاده مکرر از ماسک خسته‌کننده شده است، اما روی سکه قربانیان و مرگ‌های ناشی از شیوع این بیماری مهلک نهفته است که ضرورت آن را ایجاب می‌کند. پایبندی مجدد به پروتکل های بهداشتی و یادآوری کامل واکسیناسیون.


751ef8ea b341 4e0f a05e 4c641832b67e خبر خاکستری


لزوم توجه به پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون کامل

سارا شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: در حال حاضر برخی از شهرستان های استان کرمانشاه از جمله گیلانگرب، سرپلذهاب، صحنه، روانسر، کنگاور و هرسین از نظر شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون تصریح کرد: تاکنون سه میلیون و 587 هزار دوز واکسن در استان کرمانشاه تزریق شده است.

شاه آبادی مجموع واکسن تزریقی در نوبت اول را یک میلیون و 539 هزار دوز، در نوبت دوم یک میلیون و 374 هزار دوز و در نوبت سوم 673 هزار دوز اعلام کرد.

معاون فنی امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: 81 درصد جمعیت بالای 12 سال نوبت اول و 72 درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کردند.

شاه آبادی با توصیه به رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: کرونا تمام نشده است، بنابراین مردم نسبت به دریافت واکسن و تکمیل آن با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام کنند.

وی با برشمردن پیامدهای منفی عادی سازی بیماری کرونا، گفت: در صورت بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و دوری از واکسیناسیون، باز هم شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن خواهیم بود.


0e6fd7c2 ee1a 4fca a26c 60943a7f2ae7 خبر خاکستری


نشانه هایی از ورود موج هفتم کرونا به کشور / رعایت 5 درصد پروتکل های بهداشتی در کرمانشاه

امیر کرمی در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: در بیشتر نقاط جهان و کشورمان نشانه‌هایی از ورود موج هفتم کرونا مشاهده می‌شود و به تدریج بر تعداد بیمارستان‌ها و بیماران سرپایی با PCR مثبت افزوده می‌شود.

وی افزود: تجربه 6 پیام رسان قبلی نشان داد که ویروس کرونا در استان کرمانشاه نسبت به استان های دیگر دیر شروع شد تا جایی که در هفته گذشته تمامی شهرهای کرمانشاه از نظر شیوع در وضعیت آبی قرار گرفتند. ویروس کرونا اما هم اکنون چند شهر استان کرمانشاه زرد شده اند تعداد بیماران و موارد بستری در بیمارستان رو به افزایش است.

کرمی تصریح کرد: خوشبختانه سویه غالب کرونا در زیر سویه آمیکرون است که شدت و قدرت بیماری زایی در آن کم است، اما به دلیل آرامش قبل از طوفان در یکی دو ماه اخیر که باعث شده مردم پروتکل ها را نادیده بگیرند و استفاده کنند. ماسک ها نگران شیوع در قله هفتم هستیم.

وی تصریح کرد: تا ابتدای خردادماه از نظر رعایت بسیاری از شاخص‌های مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در اماکن عمومی، حمل‌ونقل، ادارات، مغازه‌ها، استخرها، نانوایی‌ها، رستوران‌ها و … میزان رعایت بالاست. 70 درصد بود اما اکنون گاهی اوقات شاخص های رعایت پروتکل های اجتماعی به ویژه استفاده از ماسک به 5 تا 10 درصد می رسد و این بسیار نگران کننده است.

مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه علت کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی را بدتر شدن وضعیت شهرها در خصوص شیوع ویروس کرونا در سال گذشته عنوان کرد. تا دو ماهگی و در فصل گرما.

کرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت مسافر در تاکسی، قطار، هواپیما، اتوبوس و … وجود دارد. پر است، هیچ فاصله ای رعایت نمی شود و از ماسک استفاده نمی شود.

وی افزود: در بسیاری از مطب ها نه از ماسک استفاده می شود و نه اقداماتی برای تزریق دوز تقویت کننده واکسن انجام می شود.

کرمی تصریح کرد: با توجه به آغاز موج هفتم کرونا، مردم همچنان به استفاده از ماسک و واکسیناسیون و تزریق دوز یادآوری ادامه دهند، البته گروه های اولویت برای تزریق دوز چهارم توسط وزارت بهداشت تعیین می شود.

وی با بیان اینکه صدا و سیما و رسانه ها باید اطلاع رسانی کنند که موج هفتم آغاز شده و بر لزوم استفاده از ماسک و تزریق دوزهای تقویت کننده تاکید شود، افزود: در جلسات و سمینارهایی که ادارات برگزار می کنند مردم بدون ماسک حضور پیدا می کنند. پیدا می شود و فیلم و تصاویر آن در صدا و سیما و رسانه ها منتشر می شود، اما انتظار داریم مردم از ماسک استفاده کنند در حالی که این موضوع نوعی دوگانگی ایجاد می کند.

به گزارش مرصاد نیوز، با توجه به هشدار دست اندرکاران مبنی بر فرا رسیدن موج هفتم کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش و تکمیل واکسیناسیون ضروری است تا شاهد صعود و سقوط نباشیم. دوباره کرونا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید