عبور دلار از 30000 تومان آقای صالح آبادی! ذخایر تاریخی بانک مرکزی چطور؟

عبور دلار از 30000 تومان  آقای صالح آبادی!  ذخایر تاریخی بانک مرکزی چطور؟

روز جدید : ضعف چشمگیر وزرایی چون فاطمی امین وزیر صمت و عبدالمالکی وزیر کار نیز توانسته پوششی برای این مدیر جوان علاقه مند به روابط و توافقات پشت پرده ایجاد کند. شخصیت و ماهیت سیاسی او اقتصاددانان منتقد را ترسانده است که او را پاشنه آشیل و ورود دولت رئیس جمهور به شدت ترسیم می کنند.

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی مرد پشت صحنه اقتصاد کشور محسوب می شود. این دانشگاه به اصطلاح امام صادقی است و از این مؤسسه لیسانس و فوق لیسانس معارف اسلامی و مدیریت مالی گرفت و دکترای خود را در دانشگاه تهران به پایان رساند. او تقریباً کل تیم مدیریت جدید بانک مرکزی را از بین هم دوره‌های خود از همان دانشگاه انتخاب کرد. از جمله عسگر ابوالحسنی هستیانی معاون استاندار، محمد طالبی دبیرکل و چند مدیر جدید این سازمان هستند.

به گزارش آفتاب نیوز؛ صالح آبادی تعدادی از همکاران سابق خود را از بانک توسعه صادرات و بورس به سمت هایی در بانک مرکزی منصوب کرده است که لزوماً با رزومه و تجربه آنها مطابقت ندارد. صالح آبادی دوست و همتای ۷ ساله خود ابوذر سروش را در هیات مدیره بانک توسعه صادرات به عنوان معاون جدید نظارتی بانک مرکزی منصوب کرد. سعید مستشار مشاور روابط رسانه ای وی در بانک توسعه صادرات هم اکنون رئیس کل بانک مرکزی است. وی به عنوان رهبر سال پس از تشکیل کمیسیون بررسی جایزه سال به این نتیجه رسید که هیچکس به اندازه او شایسته دریافت جایزه عالی مالی اسلامی نیست و از سازمان خود جایزه نقدی دریافت کرد. ! سپس تمامی اعضای هیئت مدیره این انجمن که از دوستان وی در کمیسیون قضایی هستند از همین انجمن جوایزی دریافت کردند.

بسیاری از اقتصاددانان منتقد او را ضعیف ترین رئیس بانک مرکزی از ابتدای جمهوری اسلامی تاکنون توصیف کرده اند. موافقان اما با رد این ادعا، ضمن تاکید بر تجربه قابل قبول وی در بازار سهام، مشکلات ارزی و ناهماهنگی در توزیع ارز و سیاست های کلان پولی را ناشی از ضعف عمومی دولت مرکزی می دانند تا عملکرد رئیس کل جدید بانک مرکزی.

ضعیف ترین حلقه در زنجیره

ضعف قابل توجه وزرایی مانند فاطمی امین وزیر صمت و عبدالمالکی وزیر کار نیز توانست پوشش این مدیر جوان علاقه مند به روابط و توافقات پشت پرده را فراهم کند. شخصیت و ماهیت سیاسی او اقتصاددانان منتقد را ترسانده است که او را پاشنه آشیل و ورود دولت رئیس جمهور به شدت ترسیم می کنند. در این راستا، با توجه به توسعه عظیم اقتصادی، کشور بیش از هر زمان دیگری به یک رئیس بانک مرکزی قوی، غیرسیاسی و غیرسیاسی با قدرت تصمیم‌گیری نیاز دارد.

وی در مصاحبه اخیر تلویزیونی خود گفت: عدم الحاق به FATF مانعی جدی برای تحریم ها نیست و FATF مانعی برای تجارت و تعامل ما با کشورهایی که با آنها مشارکت خاصی داریم، نیست. این اظهارات در حالی که برای بخش تندرو اصولگرایان و جبهه پایداری خوشایند بود، خشم اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی را برانگیخت. با توجه به اینکه تنها ایران و کره شمالی در لیست سیاه TF قرار دارند، تجار ایرانی حتی در کشورهایی که رئیس بانک مرکزی تعیین کرده است (چین، روسیه و …) نمی توانند حساب بانکی یا حواله مالی باز کنند. در شرایط سخت و گران قیمت

این در حالی است که رئیس جوان بانک مرکزی فاقد چنین اظهارنظرهای سیاسی است، وی در اظهاراتی دیگر با بیان اینکه بیشترین ذخایر ارزی تاریخ بانک مرکزی را داریم، گفت: با توجه به محدودیت فروش فعلی نفت و پیشینه تاریخی 100 میلیارد دلاری نفت در زمان احمدی نژاد که منجر به 800 میلیارد دلار درآمد ارزی شد، طبیعی بود که بازار به این اظهارات عجیب استاندار مرکزی توجه چندانی نداشته باشد. بانک . . البته امروز گفته می شود دلار وارد کانال 31 هزار جلدی شده است.

آشتی با مدیران بانک ها برای رفع عدم تعادل، عدم کنترل وضعیت نقدینگی، عدم تامین وجوه خرد، عدم پرداخت بدهی های سنگین توسط بدهکاران کلان و ضعف در مدیریت ارز از عناوین تندترین انتقادات وی است. احسان ارکانی از اعضای کمیسیون 90 نفره و مراجع تقلید درباره مدیرعاملی یک بانک خصوصی و نحوه مبارزه با اختلاسگران به او «اخطار» دادند.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای به علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، خواستار ارائه گزارش جامع از عملکرد بانک های موجود در «اعطای تسهیلات مسکن و نوسازی» شدند. گزارشی که برخی عدم ارائه آن از سوی صالح آبادی را کاملاً به عنوان سرپوش تعبیر کردند.

تاریک ترین دوره

اما به نظر می رسد سیاه ترین دوران او به 7 سال برمی گردد، زمانی که مدیریت بانک توسعه صادرات را در یکی از گوشه و کنار دنج سیستم بانکی کشور بر عهده داشت. دوره ای که شخصیت کاری او را شکل می دهد، روابط او را می سازد و آینده سیاسی او را تضمین می کند. بر اساس صورت های مالی این بانک، در دوره وی معمولا مبالغ هنگفتی بالغ بر 52 هزار و 618 میلیارد تن به نهادهای غیردولتی پرداخت شده و در قسمت مطالبات صورت های مالی رسمی بانک ثبت می شود. زیان انباشته 1200 میلیارد تنی بانکی با این حجم از گردش مالی این سوال را مطرح کرد که دلیل این حجم از زیان و مطالبات مشکوک الوصول چیست؟ چرا باید ارزش مطالبات مشکوک بانک به 860 میلیارد تن برسد؟ چه افرادی با چه اسناد و مدارکی موفق به دریافت تسهیلات از این بانک در دوره وی شده اند، پاسخ این است که تنها پاسخ را باید فقط از نهادهای نظارتی و قضایی جویا شد…

دیدگاهتان را بنویسید