عجیب است ناامیدی مطلق طرفداران پراید رئیسی/کلیباب از پیش بینی قیمت دلار!

عجیب است ناامیدی مطلق طرفداران پراید رئیسی/کلیباب از پیش بینی قیمت دلار!

یک کارشناس اقتصادی گفت: سخنان معاون اول رئیس جمهور در مجلس مبنی بر اینکه شرایط یکسان است و بهتر از ما پیدا نمی کنید، نشان می دهد که دولت هیچ برنامه ای برای شرایط اقتصادی ندارد و نمی تواند اقدامی انجام دهد.

مرتضی افکه در خصوص اظهارات اخیر رئیس مجلس مبنی بر اینکه افتخار می کنیم وضعیت امروز بازار ارز را 1.5 ماه پیش پیش بینی کرده ایم و چرا با وجود این پیش بینی ها از این وضعیت جلوگیری نکردند، گفت: سوال مردم از رئیس جمهور. مجلس این است که اگر از 1.5 ماه گذشته تاکنون این وضعیت را در بازار ارز پیش بینی کرده اید، چرا اقدامی برای جلوگیری از آن صورت نگرفته است و پیش بینی این وضعیت و عدم واکنش به آن جای سوال و تعجب دارد. . رئیس مجلس هم تعریف شرف را عوض کرده و نمی دانند به چه چیزی افتخار کنند.

وی ادامه داد: فکر می کنم در حال حاضر تیم اقتصادی دولت و به طور کلی مجلس حامی دولت، سیاستمداران و تصمیم گیران به شدت منفعل شده اند و نمی دانند چه بگویند و چه توجیهی برای رسانه ها و مردم داشته باشند. در پاسخ به این حجم از بی تدبیری. همین افراد قبل از به قدرت رسیدن وعده های بلندپروازانه بی شماری به مردم داده بودند و امروز هیچ یک از این وعده ها محقق نشده است.

این کارشناس اقتصادی به خبرگزاری ایلنا گفت: سخنان معاون اول رئیس جمهور در مجلس مبنی بر اینکه شرایط به همین منوال است و بهتر از ما پیدا نمی کنید نشان می دهد که دولت هیچ برنامه ای برای شرایط اقتصادی ندارد و نمی تواند اقدامی انجام دهد. در عمل انفعال خود را نشان دادند..

افکه با بیان اینکه این اظهارات مردم ممکن است پاسخی به حامیان دولت و رای دهندگان به این دولت باشد، گفت: حامیان دولت سیزدهم در حال کم شدن هستند و در این شرایط مردمی که به این دولت رای دادند مخالف شکست هستند. آنها به شدت ناامید هستند. معتقدم در این شرایط ارزی، پیش بینی افزایش نرخ دلار را دستاوردی برای کاهش بار منفی در کشور می دانند وگرنه این گفته رئیس مجلس توجیهی ندارد.

وی در خصوص سیاست ارزی دولت و دلایل کاهش اندک دلار در روز یکشنبه گفت: قطعا دلیل کاهش جزئی دلار در دو روز گذشته اقدام دولت نیست، بلکه احتمالا دلیل کاهش قیمت دلار در دو روز گذشته بوده است. کاهش ارزش دلار خبر حضور آقای عراقچی در این مذاکرات بود.» وگرنه در متغیرهای واقعی اتفاقی نیفتاده که بر بازار ارز تأثیر بگذارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید توجه داشته باشیم که امروز سایه تحریم ها بر اقتصاد و معیشت مردم به قدری سنگین شده که کوچکترین اخبار مثبت یا منفی بلافاصله تاثیر خود را بر قیمت دلار نشان می دهد.

افکه تاکید کرد: دولت تا امروز تمام تلاش خود را برای محدود کردن قیمت دلار انجام داد اما نتیجه نداد، رئیس بانک مرکزی را تغییر دادند، دلار را 28 هزار و 500 تومان برای واردات اعلام کردند، مرکز مبادلات ارزی ایجاد کردند. به امید کاهش قیمت ارز، اما هیچ یک از اقدامات دولت محقق نشد و دولت به طور کامل شکست خورد. حوزه اقتصاد منفعل است.

وی درباره اظهارات مسئولان اقتصادی مبنی بر اینکه انتظارات تورمی عامل رشد قیمت دلار است، گفت: یکی از عوامل موثر در افزایش نرخ دلار، انتظارات تورمی است. متاسفانه بخشی از مشکل به باورهای دانشجویان اقتصاد حامی بازار آزاد برمی گردد، دانشجویان اقتصاد سال اول هم می دانند که انتظارات تورمی یکی از دلایل افزایش نرخ تورم است، اما حتی این مبحث را که به دانشجویان آموزش می دهند از دست می دهند. در واقع یکی از دلایل افزایش انتظارات تورمی افزایش تورم است و مردم برای خرید ارز هجوم می‌آورند تا ارزش سرمایه‌شان در شرایط تورمی کاهش نیابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: مشکل مهم در انتظارات تورمی تنشی است که در منطقه به وجود آمده و موضوع مذاکرات و تحریم ها حل نشده است و این مشکلات باعث افزایش نگرانی مردم و تقاضای ارز و خروج سرمایه شده است. از کشور افزایش یافته است. امروز انتظارات منفی زیادی وجود دارد که باعث افزایش تقاضا برای ارز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید