عراق سفیر خود را در آنکارا احضار کرد و بر خروج نیروهای ترکیه تاکید کرد


ساعت: 18:10
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823256

وزارت خارجه عراق با انتقاد شدید از عملیات اخیر ترکیه، تاکید کرد که نیروهای آنکارا باید به طور کامل از خاک عراق خارج شوند. به گونه ای که نشان دهنده احترام به حاکمیت ملی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت خارجه عراق در واکنش به تجاوزات جدید ترکیه به شمال و آغاز عملیات نظامی، علی رضا کونائی سفیر آنکارا در بغداد را احضار کرد.

شفق نیوز به نقل از وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد احضار سفیر ترکیه به دلیل تجاوزات مداوم ارتش ترکیه یکی از آخرین عملیات نظامی گسترده در شمال عراق بوده است.

بغداد تاکید کرد که سفر به ترکیه یادداشت اعتراضی شدید برای جلوگیری از این گونه اقدامات تنش زا دریافت کرد. بنابراین، نیروهای ترکیه باید به طور کامل از خاک عراق خارج شوند. “به گونه ای که نشان دهنده احترام الزام آور به حاکمیت ملی است.”

این نهاد عراقی خاطرنشان کرد که بغداد حق قانونی دارد تا اقدامات لازم و مناسب را در پاسخ به اقدامات خصمانه و یکجانبه مانند عملیات ترکیه، مطابق با منشور سازمان ملل متحد و قواعد حقوق بین الملل اتخاذ کند. این عملیات بدون هماهنگی با دولت عراق انجام شد.

در این بیانیه تاکید شده است که ماده 51 منشور سازمان ملل که ترکیه مدعی است ناقض حاکمیت یک کشور مستقل نیست، اما «حضور اکثر عناصر حزب کارگران کردستان در شمال عراق بر اساس توافق بین دولت ترکیه و ترکیه صورت گرفته است. حزب کارگر». «به خصوص که عراق با صادرات مشکل داخلی ترکیه در خاک خود مخالف است.

بغداد در پایان خاطرنشان کرد: نقض حاکمیت عراق مبنای خوبی برای یافتن راه حل مشترک و پایدار برای مشکلات امنیتی نیست، اما افزایش همکاری های امنیتی راه خوبی برای پیگیری منافع مورد نظر و رسیدگی به مشکلات است.

وزارت دفاع ترکیه بامداد دوشنبه اعلام کرد که عملیاتی را به بهانه مبارزه با جنگجویان پ ک ک در شمال عراق آغاز کرده است. این عملیات جدید با مشارکت نیروی هوایی و نیروهای ویژه ارتش کشور انجام خواهد شد.

عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق در حالی انجام می شود که دولت و جریان های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال مخالف هستند و حملات هوایی مداوم را نقض حاکمیت ملی این کشور می دانند.

صابرین نیوز گزارش داد حلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه شخصاً عملیات هوایی و زمینی ارتش ترکیه را در اتاق کنترل عملیات زیر نظر داشت که این بیش از هر چیز دیگری است.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید