میانجیگری عراق برای بازگشت سفیر ایران از یمن / هواپیمای عراقی برای انتقال سفیر

میانجیگری عراق برای بازگشت سفیر ایران از یمن / هواپیمای عراقی برای انتقال سفیر

روز جدید یک مقام سعودی همچنین گفت که سفیر ایران در صنعا یمن با هواپیمای عراقی از یمن به بغداد و سپس از بغداد به تهران منتقل شده است.

سفیر ایران در یمن از طریق عراق از طریق تهران و ریاض به کشور باز می گردد.

یک مقام ارشد یمن حسینی (انصارالله) گفت: با میانجیگری عراق بین ایران و عربستان سعودی، سفیر ایران در صنعا با هواپیمای عراقی به تهران منتقل خواهد شد.

یمن به یکی از صحنه های رویارویی تهران و ریاض تبدیل شده است.

ایران و عربستان سعودی در بغداد به توافق رسیدند. بر اساس این توافقنامه، سفیر ایران در صنعا به دلیل وضعیت جسمانی اش با هواپیمای عراقی منتقل شد.» گزارش ها کذب است.

عبدالمالک الاجری، یکی دیگر از مقامات حوسی یمن در توئیتی نوشت: سفیر ایران تنها به دلایل بهداشتی کشورمان را ترک کرد و ربطی به اختلاف با دوستان ایرانی ما ندارد.

رسانه های منطقه گزارش دادند که عربستان سعودی نیز با این انتقال موافقت کرده است.

یک مقام سعودی همچنین گفت که سفیر ایران در صنعا یمن با هواپیمای عراقی از یمن به بغداد و سپس از بغداد به تهران منتقل شده است.

یکی دیگر از منابع سعودی گفت که ایران از طریق عمان از عربستان سعودی خواسته است سفیر ایران در صنعا را به دلیل بیماری عروق کرونر قلب اخراج کند. عربستان سعودی به دلایل بشردوستانه با این اقدام موافقت کرده است.

آسمان یمن و مرزهای زمینی و دریایی این کشور اکنون در کنترل و محاصره کامل ارتش سعودی است. فرودگاه صنعا به همین دلیل پرواز نمی کند. چندین پرواز سازمان ملل به این فرودگاه با هماهنگی و مجوز عربستان سعودی انجام می شود.

پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود که حوزیون از عربستان سعودی خواسته اند تا سفیر ایران از طریق هوایی یمن را ترک کند.

وال استریت ژورنال گزارش داد که مقامات سعودی این حادثه را نشانه تنش بین تهران و گروه انصارالله می دانند.

این روزنامه افزود که ریاض به رهبران حوثی یمن گفته است که اجازه نخواهد داد ایران برای انتقال سفیر خود به یمن هواپیما بفرستد. علاوه بر این، تنها هواپیماهای عمان یا عراق ممکن است برای این انتقال استفاده شوند. ریاض همچنین اجازه خروج سفیر ایران از یمن را نخواهد داد، مگر اینکه حوسی ها برخی از اسرای جنگی سعودی را آزاد کنند.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر درباره وضعیت سفیر ایران در صنعا یمن گفت: بحمدالله در حال حاضر در حال انتقال به جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین از کشورهای درگیر در عملیات بشردوستانه تمجید کرد و گفت: برخی خبرگزاری ها و گمانه زنی های رسانه ای در این زمینه نادرست است.

یمن در حال حاضر دو دولت دارد. اولی دولت حوتی یمن (انصارالله) مستقر در شهر صنعا است که مورد حمایت ایران است و سازمان ملل و سایر کشورها آن را به رسمیت می شناسند اما به رسمیت نمی شناسند. دولت دوم که در بندر عدن (جنوب یمن) مستقر است، توسط عربستان سعودی حمایت می شود و توسط سازمان ملل و سایر کشورها به رسمیت شناخته شده است.

ارتش عربستان از آوریل 1994 جنگ تمام عیار را در یمن آغاز کرده است که تا امروز ادامه دارد و هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته است. مقامات سعودی، حوتوها (انصارولا) را کودتاچیان و شورشیان، دولت آنها در صنعا را غیرقانونی و دولت آنها در شهر عدن یمن را حکومتی قانونی توصیف می کنند. در مقابل، ایران دولت حوتی یمن مستقر در صنعا را دولتی قانونی می بیند که از مردم و سرزمین یمن در برابر تجاوزات نظامی عربستان محافظت می کند.

منصور هادی، نخست وزیر عدن، از سال 1994 در ریاض، عربستان سعودی مستقر شده است. دولت حوثی دولت را مستعفی، غیرقانونی، برکنار شده و فراری می داند.

همچنین خاطرنشان می شود که ایران و عربستان سعودی طی یک سال گذشته با میانجیگری عراق در بغداد مذاکرات مستقیمی داشته اند و این مذاکرات همچنان ادامه دارد. مذاکرات بین دو طرف در حال انجام است. یمن یکی از موضوعات مورد بحث در این گفت وگوها بود.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی قطع شده و سفارتخانه های دو کشور در ریاض و تهران بسته شده است.
در ژانویه 1994، ریاض پس از حمله تعدادی از معترضان به سفارت عربستان در تهران و اشغال آن، روابط خود را با تهران قطع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید