گزارش الحره از تلاش عراق برای میانجیگری بین ایران و آمریکا؛ آیا کار می کند؟

گزارش الحره از تلاش عراق برای میانجیگری بین ایران و آمریکا؛  آیا کار می کند؟

الحره به نقل از پایگاه اینترنتی ارفع سعتاق نوشت: عراق تلاش های مستمری برای حل و فصل اوضاع بین آمریکا و ایران و بازگرداندن توافق هسته ای انجام می دهد. این تلاش ها بخشی از دیگر تلاش هایی است که عراق برای بهبود روابط ایران با تعدادی از کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی، مصر و اردن انجام می دهد.

چند روز پیش فواد حسین وزیر امور خارجه عراق از میانجیگری آمریکا و ایران در خصوص توافق هسته ای خبر داد و این موضوع مورد استقبال ایران قرار گرفت.

فواد حسین در گفتگو با المانیتور گفت: بر کسی پوشیده نیست که با مقامات ایرانی و آمریکایی در تماس هستم. هر دو طرف به ما اعتماد دارند و کاهش تنش بین واشنگتن و تهران به نفع عراق است.

وی افزود: این مذاکرات را ادامه خواهم داد و امیدوارم دو طرف گفتگو را از سر بگیرند.

بغداد در دو سال گذشته نقش میانجی بین عربستان سعودی و ایران را ایفا کرده است و این کشور تلاش های مشابهی را برای بهبود روابط ایران و مصر انجام داده است.

دیپلماسی آشتی عراق در کنفرانس بغداد در اوت 2021 به اوج خود رسید. این کنفرانس با حضور سران مصر، اردن، قطر، امارات، کویت و وزرای خارجه ایران، عربستان سعودی و ترکیه برگزار شد.

احسان الشمری، رئیس مرکز اندیشه سیاسی، می گوید: اگرچه عراق ابزارهای زیادی برای ایفای موفقیت آمیز نقش میانجی در اختیار ندارد، اما فلسفه بغداد برای موفقیت تلاش هایش مبتنی بر پیروی از سیاست بی طرفی و بی طرفی است. همچنین بهره برداری از این که خاک خود فضای درگیری بین قدرت های منطقه است و این کشور را برای مذاکرات آشتی و نزدیکی مناسب می کند.

مهران کامروا، استاد ایران شناسی دانشگاه جورج تاون قطر نیز در این باره می گوید: میانجیگری بین المللی انواع مختلفی دارد که شامل تدوین طرحی برای مذاکره و فشار آوردن به طرفین برای امتیاز گرفتن و صرف ایجاد یک کانال ارتباطی است. بین دو گروه متعهد به ارائه پیام های آنهاست. عراق نوع دوم را اجرا می کند و به قدرت و منابع زیادی نیاز دارد.

مهندل جنابی، استاد علوم سیاسی دانشگاه جیهان اربیل در گفتگو با ارفع سوتک می گوید: میانجیگری عراق بین آمریکا و ایران نه تنها برای هر دو کشور بلکه برای همه کشورهای منطقه به ویژه عراق مفید است.

کامرووا می گوید: آمریکا و ایران عمیقاً درگیر سیاست عراق هستند، بنابراین به نفع عراق است که آشتی کنند و از رقابت بر سر مسائل منطقه دست بردارند.

این همان مشکلی است که محمد شیعه السودانی در اوایل سال جاری به آن اشاره کرد و تأکید کرد که هرگونه تنش بین آمریکا و ایران تأثیر منفی بر عراق دارد.

به علاوه، از این طریق، بغداد پس از سال ها انزوا به دنبال بهبود وجهه خود و قرار دادن خود در کانون حوادث است.

الیزابت شکمان، پژوهشگر سیاسی متخصص در مسائل خاورمیانه، به وب سایت ارفع سوتاک گفت: بغداد دیگر نمی خواهد در منطقه ای مغفول و منزوی دیده شود. از این رو سعی می کند ابتکارات سیاسی را یکی پس از دیگری اتخاذ کند تا دوباره بر سر زبان ها بیفتد.

به گفته تحلیلگران، نقش منطقه‌ای بیشتر عراق می‌تواند از رقابت بزرگ بین آمریکا و ایران بکاهد و برای وضعیت داخلی عراق نیز مفید باشد و ثبات عراق را افزایش داده و حاکمیت آن را تقویت کند.

در پایان این گزارش آمده است: عراق به برکت روابط مستحکم با همه همسایگان خود از جایگاه بالایی در منطقه برخوردار است و همین امر این کشور را به میانجی ایده آل در بحران های منطقه تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید