عربستان چاره ای جز پذیرش قدرت دفاعی یمن و پایان دادن به محاصره ندارد


ساعت: 08:37
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1818394

این کارشناس مسائل سیاسی با اذعان به شکست عربستان گفت: عربستان چاره ای ندارد جز اینکه بپذیرد یمن کشوری مستقل است و به راحتی می تواند از خود دفاع کند، بنابراین باید به محاصره و تجاوز پایان دهد، اما مشکل اینجاست که تحت فشار آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ در مقابل سکوت و رصد جامعه جهانی و کشورهای به اصطلاح حقوق بشری، هشت سال از تجاوز بی امان عربستان برای کشتار مردم مظلوم و بی دفاع یمن با محاصره کامل زمینی، هوایی و دریایی می گذرد، نیروهای یمنی با تمام توان خود. آنها تلاش کردند تا قدرت بازدارندگی خود را به حدی افزایش دهند که بتوانند اهداف خود را به عمق خاک دشمن هدایت کنند. تهدید این تغییر موازنه به حدی است که سخنگوی نیروهای مسلح یمن جمعه شب همزمان با هشتمین سالگرد تهاجم ائتلاف سعودی به یمن، سومین عملیات «شکست محاصره» علیه عربستان را اعلام کرد. المیادین بامداد شنبه به نقل از منابع ویژه در یمن اعلام کرد: سومین عملیات برای شکستن محاصره در عمق خاک عربستان در پاسخ به ادامه محاصره وحشیانه علیه یمن انجام شد. این یکی از بزرگترین عملیات فشرده نیروهای مسلح یمن علیه عربستان سعودی است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: علاوه بر تاسیسات آرامکو در جده و برخی زیرساخت‌های مهم و حساس در ریاض پایتخت عربستان، پالایشگاه راس‌التنوره و پالایشگاه نفت رابغ نیز مورد عملیات قرار گرفته‌اند.


*عربستان به معنای واقعی کلمه روی چرنوزم نشسته بود

منابع خبری مختلف از جمله آسوشیتدپرس و شبکه خبری الحدث عربستان سعودی صبح شنبه تصاویر ماهواره ای را منتشر کردند که ساعاتی پس از حمله یمن، تاسیسات جده آرامکو همچنان در آتش بود.

منابع گفتند: «گزارش‌های بی‌سابقه‌ای از سوختن کامل تأسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش‌سوزی وجود دارد». «اطلاعات نشان می دهد که آتش سوزی در مخازن و تأسیسات سوخت، پایگاه نفتی آرامکو را به طور کامل تخریب کرده است.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که نیروهای یمنی تا توقف حملات و رفع محاصره از گسترش عملیات خود دریغ نخواهند کرد.

عربستان سعودی در 5 فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی به بهانه بازگشت سرنگون شده آغاز کرد. . رئیس جمهور عبدالمنصور هادی در قدرت است. برای تحقق اهداف و جاه طلبی های سیاسی خود.

آژانس‌های سازمان ملل از جمله سازمان بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که مردم یمن همچنان با قحطی و فاجعه انسانی روبرو هستند که در قرن گذشته بی‌سابقه است. هشت سال پیش، بیش از 85000 کودک آسیب پذیر یمنی در حملات وحشیانه سعودی ها به طرز وحشیانه ای کشته شدند.


ca4add7e 5600 414f a046 84043514554f خبر خاکستری


* کشورهای مستقل تقویت شده اند/ یمن نمی خواهد مانند گذشته تحت حاکمیت و استعمار عربستان سعودی باشد.

محمود معلمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی با بیان اینکه معادلات جهانی در حال تغییر است، گفت: زمانی کشورهایی مانند عربستان یا رژیم صهیونیستی می توانستند به کشورهای کوچکتر و ضعیفتر فشار بیاورند و به اصطلاح نقش استکباری و استعماری برای آن کشورها ایفا کنند، اما همین است. دیگر اینطور نیست. «به خصوص کشورهای مستقل برای رهایی از بار استعماری خود تقویت می شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه یمن از جمله کشورهایی بود که در سال های گذشته تحت کنترل عربستان بود، گفت: یمن کشور نفت خیز است و به همین دلیل عربستان بر داشتن این منطقه اصرار دارد. بندر مهمی است و در سال های اخیر هم از نظر فناوری و هم از جنبه های دیگر تقویت شده است، بنابراین امروزه توسط پهپادها محافظت می شود.


* یمن یک کشور مستقل است و به راحتی می توان از آن دفاع کرد

وی افزود: اقدامات اخیر یمن نه تنها به عربستان بلکه به همه کشورهای جهان این پیام را می دهد که موضوع پایان یافته است و عربستان باید تجاوز را متوقف کند و به مردم یمن اجازه دهد برای خود و کشورشان تصمیم بگیرند. بپذیرید که یمن یک کشور مستقل است و به راحتی می تواند از خود دفاع کند، او همچنین به عربستان سعودی پیام داد که با ادامه همه اقداماتی که در این سال ها انجام داده موفق نخواهد شد و نیاز به انتقال دارد.


* عربستان سعودی تنها تصمیم گیرنده تحت فشار آمریکایی ها و صهیونیست ها نیست

معلم در پاسخ به این سوال که واکنش عربستان به خواسته ها و شرایط یمنی ها برای پایان دادن به محاصره و توقف تجاوزات چه خواهد بود؟ وی گفت: مشکل اینجاست که عربستان سعودی تنها تصمیم گیرنده نیست و تحت فشار آمریکایی ها و صهیونیست ها قرار دارد. خب عربستان باید پیام یمن را به خوبی بپذیرد و اجازه دهد امکانات به یمن برسد. مردم یمن اکنون دارو، امکانات و تجهیزات دارند. «آنها به دارو نیاز دارند، اکنون تقریباً از هر نظر گرسنه هستند و امکانات باید به آنها برسد.


* عربستان چاره ای جز تسلیم شدن در برابر خواسته های یمن برای پایان محاصره ندارد

وی ادامه داد: طبیعتا عربستان قدرت یمن را دیده است و باید قدرت یمن را بپذیرد که اگر مشکل را حل نکند و از محاصره دست بردارد، مسلما مردم و انصارالله یمن هشدار و پیام خود را اجرا خواهند کرد. و آن قدرت با توجه به من فکر می کنم اگر عربستان بخواهد خودش تصمیم بگیرد و تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و آمریکا و دیگران قرار نگیرد، قطعا چاره ای جز پذیرش و رفع محاصره ندارد، اما اگر بخواهد. تحت تأثیر این کشورها قرار بگیریم و در این تسلیم نشویم، همه این اقدامات ادامه خواهد داشت، به نظر من تسلیم شدن و توقف تجاوز و محاصره یمن به نفع عربستان است.

وی گفت: اقدام بعدی عربستان غیرقابل پیش بینی است اما معادلات نشان می دهد که عربستان چاره ای جز پذیرش خواسته های یمن ندارد. او به زودی تسلیم خواهد شد، هرچند چاره ای جز این ندارد.


* تأثیر عملیات موشکی یمن بر قیمت جهانی نفت

در پی عملیات موشکی نیروهای مسلح یمن علیه مواضع عربستان سعودی و تاسیسات نفتی آرامکو در جده، رسانه ها از افزایش قیمت جهانی نفت خبر دادند. المسیره صبح شنبه گفت: قیمت نفت پس از سومین عملیات برای پایان دادن به محاصره تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: نفت خام برنت به ۱۲۰ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز به 113.9 دلار افزایش یافته است.


کاخ سفید در حال واکنش به سومین عملیات در یمن است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جمعه شب پس از سرکوب تجاوزات سعودی توسط یمن، در بیانیه ای گفت: ما در حال آماده سازی پیش نویس قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن هستیم. در واقع، ایالات متحده و اروپا ما را مجبور به توقف جنگ و پذیرش شکست برای حفظ منافع حیاتی و امنیت تامین انرژی خود می کنند. این آغاز تحولات سیاسی در داخل عربستان و جنگ قدرت در دربار آل سعود خواهد بود. عربستان به سقوط آل سعود نزدیک می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید