عرضه پهپاد ایران به روسیه بر حمایت ما از اوکراین تأثیر می گذارد


ساعت: 23:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882729

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره ادعاهای مربوط به فروش فناوری جدید ایران به روسیه گفت که این موضوع قطعا بر تلاش ها برای ادامه حمایت از اوکراین تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت و گو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» به اظهارنظر درباره ادعای جدید واشنگتن علیه ایران پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد همکاری ایران و روسیه در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین چه تاثیری بر مذاکرات هسته ای خواهد داشت، گفت: نمی دانم که لزوما بر تلاش های ما برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران تاثیری داشته باشد. (یا نه)… قطعاً بر تلاش‌های ما برای ادامه حمایت از اوکراین تأثیر خواهد گذاشت.»

کربی همچنین گفت: باید دید روسیه با ایرانی ها و این پهپادها دقیقاً چگونه در این زمینه پیش می رود، چه می گیرند و چقدر و چگونه از آن استفاده می کنند. بنابراین ما آن را از نزدیک تماشا می کنیم.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه (11 ژوئیه) گفت که ایران به زودی چند صد هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت حمل سلاح را به روسیه عرضه خواهد کرد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در حال آماده شدن برای تحویل چند صد هواپیمای بدون سرنشین از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح به روسیه در مدت زمان بسیار کوتاه است.

بیانیه ای که واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ناصر کنعانی» سخنگوی این وزارتخانه را در پی داشت، تصریح کرد: سابقه همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه قدمت برخی فناوری های مدرن به قبل از جنگ در اوکراین برمی گردد و در دوره اخیر تغییر خاصی در این رابطه ایجاد نشده است.

کربی در جایی دیگر از سخنرانی خود در مورد مذاکرات رفع تحریم ها گفت: باید اضافه کنم که ما همچنان می خواهیم به توافق هسته ای برسیم که جاه طلبی های هسته ای ایران و حداقل جاه طلبی های تسلیحاتی ایران را از حالت عادی خارج کند.

جان کربی در جای دیگری از بیانیه خود استدلال کرد که ایران باید در مذاکرات برای لغو تحریم ها تصمیم بگیرد. وی گفت: توافق در واقع روی میز است و همه چیز به پذیرش آن بستگی دارد. ایران همچنان خود را از جامعه بین المللی منزوی می کند. ایران به دنبال جاه طلبی های مشابه ادامه می دهد. ایران به اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه ادامه می دهد و این یکی دیگر از دلایل اهمیت سفر امشب رئیس جمهور به اسرائیل و عربستان سعودی است.

با این حال، تحلیلگران مسائل بین الملل می گویند که دولت بایدن به دلیل برخی مسائل داخلی و مخالفت رژیم صهیونیستی و نمایندگان کنگره حاضر به بازگشت به برجام نیست. به ویژه، دولت بایدن قول داده است که ورود به برجام را به «سکوی» برای توافق‌های بعدی، احتمالاً در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای، با ایران تبدیل کند، موضوعی که در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای تحقق ندارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه (12 ژوئیه) عازم غرب آسیا می شود. از سوی دیگر قرار است نشست روز جمعه جده با حضور رئیس جمهور آمریکا با حضور برخی سران کشورهای عربی برگزار شود.

تلاش مجدد آمریکا برای ایجاد پدافند هوایی یکپارچه برای مقابله با ایران یکی از موضوعاتی است که در دستور کار این سفر قرار خواهد گرفت.

تحلیلگران می گویند این یک وظیفه ویژه است که مستقیماً توسط رژیم صهیونیستی به دولت بایدن سپرده شده است. جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که بایدن در طول سفر خود به منطقه به دنبال کار روی موضوعاتی مانند دفاع هوایی برای مقابله با ایران خواهد بود.

تلاش های قبلی واشنگتن برای ایجاد چنین ائتلافی به دلایل مختلفی از جمله اختلافات میان کشورهای عربی، فقدان درک مشترک میان کشورهای منطقه درباره به اصطلاح “تهدید ایران” و روابط دوستانه ایران با کویت، عمان و با شکست مواجه شده است. قطر.

برخی تحلیلگران معتقدند که سفر آتی رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا عمدتاً ناشی از بحران سیاسی داخلی آمریکا است که به قیمت انرژی مربوط می شود. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید