عضو مجلس خبرگان رهبری: در زیرزمین مساجد چماق می زدیم، هیچ ورزشکاری پناهنده نشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری: در زیرزمین مساجد چماق می زدیم، هیچ ورزشکاری پناهنده نشد.

روز جدید نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای تحول قرآن نیازی به نهاد جدیدی نداریم، گفت: نهادهای کافی داریم حتی بسیاری از آنها باید تعطیل شوند. برای تحقق این امر باید نگاه فرهنگیان تغییر کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حجه ابوالقاسم دولابی نماینده مجلس خبرگان رهبری شامگاه دوشنبه 23 خرداد با حضور زنده در برنامه مصبای قرآن در خصوص مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری سخنرانی کرد. کانال تلویزیونی آن و خانم عارف.

یادگار کل قرآن در ابتدای این برنامه گفت: صدها سال پس از نزول قرآن، پیشوایى که خون و گوشت و پوستش با قرآن آمیخته است، زمام امور را در دست گرفت. کشور. صدها سال است که این برای جامعه ایمانی بوده است.» این یک آرزو بود.

وی با اشاره به اینکه وقتی مقام معظم رهبری صحبت می کنند نوع راهبردها و بیانات ایشان مستند به آیات است، افزود: اگر ایشان تا این حد دست به قرآن می زنند، مسئولان ما بدانند که این امر واجب است. توصیه اخلاقی «و این فضیلت نیست که اگر باشد خوب است و اگر نباشد اشکالی ندارد نه! می خواهد ملتی مقتدر شود و حرفی برای گفتن داشته باشد، در دنیا باید به قرآن تکیه کنیم که می طلبد کار فرهنگی و قرآنی را در شبکه ای منسجم در کشور دنبال کنیم و آن را به طور سیستماتیک توسعه دهیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: ما مراکز فرهنگی منحصر به فردی به نام مساجد داریم که صدها سال پیش با همت انبیا، اولیا، ائمه و علما به ما رسید. مسجد یک مرکز فرهنگی باشکوه است که بدون اینکه بخواهیم هزینه زیادی بکنیم به دست ما رسیده است. زمانی که انقلاب شد ما این فرهنگسراها را داشتیم و الان حدود 75 هزار فرهنگسرا در کشور به نام مسجد وجود دارد. اما متاسفم که بگویم ما این مراکز فرهنگی خدادادی را رها کرده ایم و فرهنگ را به جای دیگری منتقل کرده ایم. به فرهنگسرا رفتیم، ورزشگاه را – آنطور که باید – ساختیم – سینما و هنرهای نمایشی را ساختیم و در یک کلام تمام فعالیتهای فرهنگی را به جای دیگری منتقل کردیم و سپس هزینه آن و این مرکز فرهنگی اصیل خدادادی را که صدها نفر عمر می کند، پرداختیم. سالی که خداوند متعال از طریق پیامبر و اهل بیت برنامه ریزی کرد و امروز آن را به دست خود واگذار کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسم حافظ کل قرآن

حاج ابوالقاسم با طرح این سوال که برای رسیدن به قله اقتدار این ملت چه باید کرد، گفت: برای رسیدن به قله اقتدار باید از همه امکانات و ظرفیت خود بهترین استفاده را کرد. یکی از مهم ترین سرمایه های ما 75000 فرهنگسرا خدادادی است که به خوبی در محله ها پراکنده شده اند. این فرهنگسراها باید احیا شوند. اما چگونه می توان این مراکز را احیا کرد؟ مقام معظم رهبری هر از چند گاهی راهکارهایی را برای احیای مساجد مطرح می کنند، امسال در آستانه ماه مبارک راهبردی را برای تبدیل مساجد به کانون قرآن ابلاغ کردند.

داور مسابقات بین المللی قرآن یکی از مشکلات را حذف قرآن از مسجد دانست و گفت: این فرهنگسراها از هرگونه فعالیت فرهنگی و حتی قرآنی خالی شده و تنها به نمازخانه سالمندان تبدیل شده است. البته سالمندان گران هستند اما مسجد نباید خالی از جوان باشد. چرا این اتفاق افتاد؟ زیرا این فرهنگسراها جذابیت لازم را ندارند. زیرا هر عامل جاذبه فرهنگی را از مسجد جدا کرده و به جای دیگری منتقل کرده ایم. قرآن، تلاوت قرآن و حفظ قرآن جذاب است. باید بیاییم و با محافل قرآنی مساجد را زیبا و جذاب کنیم.

مساجد ظرفی هستند که باید هسته های کوچکتری در اطراف آن تشکیل شود. این هسته ها که خانه هستند باید به مساجد سرازیر شوند و گروه بزرگتری شوند. هر خانه به صورت مویین حرکت قرآن را شروع می کند، این مویرگ ها کنار هم قرار می گیرند و در مسجد که صحن بزرگتری است جمع می شوند، سپس این مساجد با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و در مسجد اصلی که مسجد اصلی است. شهر، یک تیم ایجاد کنید. در واقع خانه ها که قطرات کوچکی هستند به رودخانه های کوچک یا مساجد محله می پیوندند و سپس به رودخانه بزرگی که مسجد جامع شهر است می پیوندند تا حرکت جدیدی در شهر ایجاد کنند.

حاج ابوالقاسم گفت: حرف اول و آخرم این است که اگر خانه های فرهنگی الهی و خدادادی را احیا نکنیم آسیب های زیانباری خواهیم دید. That the Qur’an has said, “Waiting for Rabbikami Laani Shakr al -Shakr al -Layzididkami Wali Kafrriyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyh Thanksgiving is a blessing from God and our honor and greatness is increasing day by day, if we do not use it, our problems will increase روز به روز طلاق زیاد می شود آسیب های اجتماعی بیشتر می شود دزدی و جنایت روز به روز بیشتر می شود اگر احیا نکنیم بیشتر گرفتار می شویم.

وی در پاسخ به این سوال که در بحث حکمرانی برای ایجاد تحول در مساجد قرآنی و قرآنی چه اتفاقی باید بیفتد، گفت: ما نهادی را برای این کار نمی‌خواهیم زیرا به اندازه کافی نهاد داریم، حتی بسیاری از آنها. باید بسته شود برای تحقق این امر باید نگاه فرهنگیان تغییر کند، به صراحت می گویم مشکل حل نمی شود مگر اینکه نگاه یک فرهنگی به مسجد نگاه یک فرهنگی باشکوه خدادادی نباشد که باید تقویت شود و صدها سازمان دیگر.

حاج ابوالقاسم افزود: فرهنگی به استان می رود و سالنی را افتتاح می کند تا مردم جمع شوند و کارهای فرهنگی انجام دهند. این در حالی است که ما در کشور هزاران تالار به نام مسجد داریم. من به جای فرهنگیان می گویم که اصلا سالن ساخته نشود. ما یک تالار داریم، سوال من این است که در این سالنی که در حال ساخت است چه اتفاقی می افتد که در مسجد نمی توان آن را انجام داد؟ اگر این اتفاقی است که نمی توان در مسجد انجام داد، پس چرا این تالار ساخته می شود و اگر کاری است که می توان در مسجد انجام داد، چرا سالن هنوز در حال ساخت است؟ بیایید این 75000 سالن را که بسیاری از آنها تعطیل هستند، احیا کنیم. من از این بابت بسیار ناراحتم و می ترسم مصداق آیه «وَ مَنْ ظَلَمُ الَّذِینَ یَحْرِمُ الْمُسْجِلِهِ» باشیم. بدترین ظلم این است که کاری کنی که یاد خدا در مسجد بسته شود. خرابی خانه خدا این است که درش بسته است.

وی بیان کرد: دو نوع پیشگیری از ذکر خدا در مسجد وجود دارد، اولین نوع که در ابتدا به ذهن می رسد مانع فیزیکی است و مدل دیگر این است که آنقدر جذابیت در بیرون از مسجد ایجاد شود که هیچکس به فکر مسجد نباشد. . مسجدی که متولیان آن توان خرید 10 جلد قرآن را ندارند و توان خروج از آن را ندارند، سپس با هزینه چند میلیاردی سالنی در همان شهر افتتاح می شود، معلوم است که این مسجد توان تحقق ندارد. کارکرد فرهنگی آن

حاج ابوالقاسم افزود: شاید نگاه من کمی افراطی باشد اما فکر می کنم بهتر است کل بودجه وزارت فرهنگ به مساجد اختصاص یابد. این هنرمند می خواهد فیلم بسازد، به او بگوید در مسجد باش و با الهام از این فضا فیلم بساز: «اوایل انقلاب تعدادی فیلم در مساجد اکران می شد، اما الان فیلم هایی ساخته می شود که نمی شود. با خانواده تماشا کرد

داور مسابقات بین المللی قرآن به ساخت فیلمی با عنوان «عنکبوت مقدس» اشاره کرد و گفت: چرا چنین فیلم هایی ساخته می شود؟ چون هنر ما از مسجد جدا شده است. هنری که از مسجد جدا می‌شود، ناگهان از مکان‌هایی بیرون می‌آید که برای مادیات پا بر همه مقدسات می‌گذارند.

یادگار کل قرآن با اشاره به اینکه علاقه مندان به فعالیت های قرآنی که می خواهند کار قرآنی و دینی انجام دهند از حداقل ها محروم هستند، گفت: مردمی اداره شوند. چرا چنین نگاهی در مورد سینما صدق نمی کند؟ نتیجه این بینش این است که مرتفع ترین و باشکوه ترین و زیباترین مرکز فرهنگی خدادادی بسته می شود. این آسیبی است که من به فرهنگی که به من گوش می دهد و قرآن را دوست دارد می کنم. «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یاَنْ یاَنْ یاَُهْ یاُنَاُذر.

وی در نهایت با انتقاد از پناهندگی ورزشکاران به کشورهای دیگر گفت: زیرزمین بسیاری از مساجد صلاحیت تبدیل شدن به باشگاه ورزشی را دارد اما چرا که نه؟ چرا برخی از ورزشکاران به کشورهای دیگر پناه می برند؟ زیرا ما ورزش را در فضایی کاشته ایم که از ریشه های عمیق مذهبی جدا شده است. اگر در زیرزمین مساجد باشگاه می ساختیم و جوان آنجا بزرگ می شد و قهرمان می شد، هرگز نمی خواست عزت ملی و حسادت ملی خود را به حراج بگذارد تا به دلایل مادی به کشور دیگری فرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید