عطریانفر: مجلس در مقابل ناکارآمدی برخی مدیران ارشد موضع گیری کرده است

عطریانفر: مجلس در مقابل ناکارآمدی برخی مدیران ارشد موضع گیری کرده است

روز جدید : محمد عطریانفر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران معتقد است که دولت رئیسی در بحث استقرار نیروها بر قوه مجریه درست عمل نکرده است.

مدتی است که از وحدت دولت و مجلس صحبت می کنیم و حتی معتقدند که اجماع دو مرجع می تواند از یک طرف سیستم تصمیم گیری را تقویت کند و از طرف دیگر موارد را پنهان و پنهان کند، اما در صحنه عینی اعتراضات نمایندگان به برخی از کشورهای دولت اصلی است تا جایی که برخی اعلام می کنند با دولت قرارداد برادری ندارند و یا هیچکس چک سفید امضا نکرده است. روند قیمت ها و گرانی کالاها و خواستار اقدام فوری است.

محمد عطریانفر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که دلیل انتقادات زودهنگام نمایندگان به دولت ائتلافی (دولت ابراهیم رییسی) را در چه می دانید؟ بی عملی دولت یا فشار مردم و افکار عمومی یا سهم خواهی و ….؟ وی به خبرگزاری آنلاین گفت: قبول ندارم برخی انتقادات نمایندگان را ساختگی و سطحی بدانند. آنچه در حال وقوع است از دو جنبه بررسی می شود. ابتدا به جایگاه ذاتی مجلس و سپس به عملکرد ضعیف قوه مجریه برمی گردد.

وی افزود: منطق حقوقی نظام حکومتی ایران بر عهده مجلس، نقش تصویب و کنترل برنامه اداری کشور گذاشته شده است و طبیعتاً مجلس ماهیت انتقادی به حوزه نظارتی دارد. در حوزه اجرا معمولاً مشکلاتی به وجود می آید و در عین حال به دلیل کمبود معین منابع درآمدی، محدودیت ها یا ناکارآمدی هایی در قوه مجریه به وجود می آید که همه اینها تصور ناکارآمدی و شکست دولت را ایجاد می کند. بنابراین نهاد پارلمان به طور طبیعی نسبت به وضعیت فعلی انتقاد دارد.
جدایی دولت و مجلس قابل پیش بینی بود

این چهره سیاسی-اصلاح طلب ادامه داد: کسانی که در گذشته معتقد بودند اگر دولت و مجلس در ابتدای تشکیل و مراحل مقدماتی نزدیکی کامل داشته باشند، کشور موضعی یکپارچه و همدلانه پیدا می کند. و از قبل پیش بینی شده بود که هر چقدر هم که مواضع در گام های اول مشابه باشد، در این مسیر متمایز می شود، انتقاد مجلس از مقامات ایرانی، بنابراین فکر می کنم بخشی از ماجرا در این زمینه باید تحلیل شود.

ریاست جمهوری در بحث انتصابات کار درستی انجام نداد

محمد عطریانفر در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: نکته دوم این است که دولت ریاست جمهوری در بحث استقرار نیرو بر روی نهادهای قوه مجریه به درستی عمل نکرد. جهت گیری کلی دولت در انتصابات ظرفیت و شایستگی کافی برای انتخاب مدیران را ندارد و این اقدام می تواند پیامدهای بد اجتماعی و ایجاد جهت گیری های انتقادی را در نهادهای مسئول به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین به نظر می رسد چون دولت خوب عمل نکرده است دلیلی شده است تا هر چه زودتر این انتقادات وارد دولت شود. بنابراین آنچه اتفاق افتاد نتیجه قهری اقدامات دولت از یک سو و نظارت ذاتی و موضع انتقادی مجلس از سوی دیگر است.

عطریانفر در پاسخ به این سوال که آیا تفاوت های دولت و مجلس را قبول دارید و تا چه حد آنها را می شناسید؟ وی خاطرنشان کرد: انتقادات نمایندگان مجلس عموماً بر اساس مصادیق و مواردی است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و در نگاه اول کاستی ها را نشان می دهد. این نوع نقد، یعنی نقد وقایع و حوادث زودگذر اولیه، به معنای مخالفت مجلس با کل دولت نیست.

عضو حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: واقعیت این است که انتقاد فعلی نمایندگان را نمی توان به این موضوع منتقل کرد که مجلس با دولت مواجه است. اگر دولت این انتقادات را نادیده بگیرد و برای حل مشکلات تلاش نکند، می تواند به کل دولت و عدم صلاحیت مشترک آن سرایت کند و مجلس را در مقابل دولت قرار دهد و نقد از مصادیق را به دولت منتقل کند. کل
دیگر خبری از چیدمان دولت و مجلس نخواهد بود اگر …

در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت هر چه جلوتر برویم برابری دولت و مجلس کمتر می شود؟ وی گفت: در افق اگر دولت نسبت به ضعف های به وجود آمده اقدامی نکند این اتفاق می افتد و خبری از هماهنگی دولت و مجلس نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید