عقب نشینی در بازار اجاره / پیشنهادهای عجیب از طرف مالکان

عقب نشینی در بازار اجاره / پیشنهادهای عجیب از طرف مالکان

روز جدید : با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل اجاره اصلی، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، پیدا کردن آپارتمان مناسب در این بازار آسان‌تر شده است، جایی که قیمت‌گذاری بر اساس پایه خاصی نیست و هر مستاجر تجربه قیمت‌گذاری جدید و متفاوتی دارد.

بررسی سوابق اجاره نشان می‌دهد که مالکان نسبت به هفته‌های گذشته نرخ‌های مناسب‌تری برای اجاره ارائه می‌دهند. به نظر می رسد مالکانی که هنوز نتوانسته اند مستاجر مناسبی برای املاک خود پیدا کنند تمایل دارند ملک خود را با قیمت مناسب تری اجاره کنند.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل اجاره اصلی، قیمت ها شروع به کاهش می کنند. یافتن آپارتمان مناسب در این بازار که قیمت گذاری بر اساس پایه خاصی نیست و هر مستاجر تجربه ای جدید و متفاوت در قیمت گذاری دارد، آسان شده است.

به گفته مستاجری که اخیرا مجبور به جابجایی شده است، یکی از مالکان شرط افزایش ودیعه را در 6 ماهه دوم قرارداد به مبلغ 50 میلیون تومان که برای ملکی 50 متری در خیابان پلیس است، داده است. قیمت رهن 100 میلیون تومان و اجاره ماهانه 4 میلیون تومان.

یکی دیگر از مستأجران شرایط نگهداری از ملک توسط مالک می گوید که پس از یافتن ملک با قیمت مناسب، مالک ورود مهمانان به آپارتمان را فقط به والدین محدود کرده و اجازه هیچ علامتی را روی دیوار خانه نمی دهد.

بسیاری از نیروهای استخدام شده قراردادهای خود را فراتر از سقف اعلام شده مورد تایید سران قوا تمدید کرده بودند. اقبال شکری، عضو کمیسیون سازندگی مجلس نیز این موضوع را تایید می کند و معتقد است که این مصوبه از سوی دولت برای این بوده است که بگوید این بازار رها نشده و نادیده گرفته نشده است.

شاکری می گوید: قانونی که سران قوا برای مهار بازار اجاره به تصویب رساندند، به عنوان یک قانون ملی برجسته شده و بر این اساس سقف افزایش اجاره بها در تهران 25 درصد تعیین شده و ضوابط تکمیلی برای این موضوع و قانون دیگر در نظر گرفته می شود. لحظه ای که در این قانون لحاظ شده است نرخ مشاوران املاک اخذ می شود.

به گفته وی، دولت احساس کرد که نزدیک به 50 درصد مردم از بازار اجاره متضرر شده اند و این بخشنامه را به عنوان یک راه حل موقت تصویب کرد، زیرا این نوع مداخله به صورت دائمی امکان پذیر نیست و ضمانت اجرا وجود ندارد، اما اگر سازمان جنایی متوجه می شود، می تواند وارد شود و با تخلف برخورد کند، البته اگر کسی شکایت کند.

شکری در گفت و گو با اکو ایران گفت: این مصوبه یک ساله است و راه اصلی و بلندمدت کنترل بازار اجاره نیست. شما اینگونه به موضوع نگاه کنید که دولت نمی تواند نسبت به بازار اجاره بی تفاوت باشد و باید تدابیری اتخاذ کند، حتی اگر ضمانت اجرایی نداشته باشد باید چشم انداز خود را برای این بازار مشخص کند، این بخشنامه ممکن است بخشی از بازار را تحت تاثیر قرار داده باشد. بازار . اما اینکه این دخالت دولت مشکلات را حل کند جای تردید است.

وی در خصوص طرح مجلس برای بازار اجاره نیز می گوید: مجلس پیش نویس طرحی را تهیه کرده بود، سران نیروهایی که این دستور العمل را تهیه کردند فوریت را از دست دادند و مقرر شد با همکاری مجلس طرحی برای سال آینده تهیه شود. مراکز تحقیقاتی و مراکز فکری می توانیم از آن به عنوان یک قانون دائمی استفاده کنیم که هنوز نهایی نشده است.

شاکری تاکید می کند: مداخله در بازار پایانی ندارد و یک راه حل موقت است و نظر کمیسیون عمران به مجلس مخالف مداخله مستقیم در بازار است.

منبع: اخبار اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید