عقب نشینی دولت؛ 4200 تومن برمیگرده؟

عقب نشینی دولت؛  4200 تومن برمیگرده؟

روز جدید قنبری با تاکید بر اینکه با اقداماتی که دولت انجام می دهد به این نتیجه می رسد که سیاست دقیقی برای کنترل وضعیت اقتصادی کشور وجود ندارد، افزود: در جریان اجرای سیاست حذف ارز از 4200 تومان علیرغم اینکه دولت اعلام کرد فقط قیمت چهار کالا معاف می شود و مابه التفاوت این کالاها به صورت یارانه 300 و 400 هزار تومانی به مردم پرداخت می شود اما در عمل شاهد بودیم که همه کالاها و خدمات در کشور با افزایش حداقل دو برابری مواجه شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه لایحه دو فوریتی جدید در مجلس برای بازگرداندن نرخ محاسبه شده عوارض به 4200 تومان ارائه شده است، گفت: با توجه به تاثیر این موضوع بر قیمت تمام شده تولید، امیدواریم مجلس با یک فوریت این لایحه موافقت خواهد کرد.

به گزارش فرارو، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت قبض دو فوریتی برای بازگرداندن نرخ ارز محاسبه شده گمرک از نرخ ETS به ۴۲۰۰ تومان، گفت: لایحه قبلی که شامل موارد دیگری نیز بود به مجلس ارائه شد اما دو فوریت وی مورد تایید نمایندگان مجلس قرار نگرفت.

وی افزود: پس از رد لایحه یک فوریتی دوجانبه قبلی دولت در خصوص اصلاح نرخ ارز برای محاسبه گمرک و برخی موارد دیگر از بودجه سال 1401 توسط شورای اسلامی، به دلیل اهمیت ویژه این موضوع برای دولت، یک طرح مستقل و تنها دو لایحه فوریتی با محوریت بازگرداندن تعرفه محاسباتی گمرکی از نرخ ETS به 4200 تومان به تصویب شورای دولت رسید.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اهمیت این موضوع در این است که نرخ محاسبه ارز در گمرک تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده تولید دارد و برای اینکه در سال 1401 قیمت ها بیشتر نشود، دولت تصمیم گرفت ارز را برگرداند. نرخ محاسبه گمرک به نرخ پارسال.

بازگشت 4200 تومان ارز; آیا باید منتظر قیمت ارزان در بازار باشیم؟ مجلس با بازگشت 4200 تومان موافقت کرد
اقبال شکری نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه لایحه دو برابری دولت برای بازگرداندن نرخ ارز محاسباتی گمرکی به 4200 تومان است، گفت: این لایحه به زودی در مجلس ابلاغ می شود. اگرچه این موضوع در گذشته در دولت مطرح شده بود، به مجلس ارائه شد، اما به دلیل مطرح شدن این موضوع در کنار سایر موارد، مجلس با اجرای آن موافقت نکرد، اما اکنون به دلیل اینکه دولت به طور مستقل تغییر نرخ ارز محاسبه شده در گمرک 4200 تومان را به مجلس آورد، معتقدم نمایندگان با این موضوع موافقت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه ارز 4200 تومانی مبنای همه کالاها نخواهد بود، گفت: با توجه به حذف ارز 4200 تومانی از چرخه اقتصاد کشور، این معضل تورم زیادی را بر جامعه تحمیل کرده است. کالاها و نیازهای اولیه مردم و همچنین مواد اولیه تولیدی که به کشور وارد می شود، از ارز 4200 تومانی به عنوان پایه واردات استفاده شود تا هزینه واردات کالا به کشور کاهش یابد.

شاکری افزود: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور، دولت لایحه ارز 4200 تومانی را تقدیم مجلس کرده است و به دلیل دو فوریت بودن آن، به محض ابلاغ این لایحه در مجلس، بررسی آن بلافاصله آغاز می شود. این موضوع مربوط به معیشت مردم است که در صورت تصویب می تواند هزینه برخی از اقلام ضروری مردم را که وارد می شود کاهش دهد.

این عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس یازدهم افزود: از یک سو با توجه به وارداتی بودن مواد اولیه برخی کارخانه ها و شرکت های تولیدی، تغییر نرخ ارز از 4200 تومان به حدود 24 میلیون و 25 هزار تومان برای واردات افزایش می یابد. قیمت تمام شده تولید در کشور مشخص است که این مشکل قیمت تمام شده را نیز افزایش داده است، اما اگر ارز 4200 تومانی مبنای محاسبه نرخ واردات در گمرک قرار گیرد، قطعا این مشکل برطرف خواهد شد. در کاهش قیمت تمام شده تولید کالا در کشور موثر است، بنابراین تصویب و اجرای آن با هم در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد.

این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از کارشناسان و کارشناسان اقتصادی به اتفاق آرا معتقدند که ارز 4200 تومانی باید حذف شود، گفت: این موضوع طبق نظر نمایندگان کار درستی بود و اجرا شد و سیاست جدید دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها و انتقال یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره یعنی. مصرف کنندگان در حالی که ارز 4200 تومانی هنگام توزیع تبدیل به وسیله ای برای سودجویی و کسب درآمدهای بادآورده شد، اما این موضوع به نفع مردم نبود، بلکه به نفع مردم بود. چنین سیاستی توسط مردم اجرا شد، اما فقط عده کمی از آن بهره بردند.

شکری ادامه داد: به عبارتی ارز 4200 تومانی از چرخه اقتصاد کشور خارج شد اما اکنون با در نظر گرفتن آثار و تبعات این اقدام، دولت تصمیم گرفت نرخ ارز وارداتی برای برخی کالاهای اساسی را به صورت محاسبه کند. و همچنین مواد اولیه باید در گمرک 4200 تومان تعیین شود که باعث کاهش قیمت در بازار و کاهش قیمت تمام شده تولید در کشور می شود که به اعتقاد من این سیاست درستی است که مجلس از آن حمایت خواهد کرد.

بازگشت 4200 تومان ارز; آیا باید منتظر قیمت ارزان در بازار باشیم؟ با برگشت 4200 تومان چیزی ارزان نمی شود
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی بین الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه استفاده مجدد از ارز 4200 تومانی بسیار اشتباه است، اظهار داشت: به تعبیری دولت دهم هم چوب خورد و هم پیاز را چون در ابتدا ارز 4200 تومانی کنار گذاشته شد، با تورم افسارگسیخته ای مواجه بودیم که آثار و پیامدهای آن همه کالاها و خدمات را در کشور چند برابر کرد، اکنون که دولت می خواهد 4200 تومان را مبنای عوارض و مالیات قرار دهد. باز هم راه حلی به نظر نمی رسد عاقل باشید.

وی افزود: البته حتی با اجرای این تصمیم نیز کالاها در بازار ارزان نمی شوند چرا که تجربه سیاست های قبلی به خوبی تاییدی بر این موضوع است که هیچ چیز با کاهش قیمت مواجه نخواهد شد. حالا باز هم معلوم نیست دولت وقتی ارز می‌خواهد به چه فکر می‌کند.» 4200 تومان برای بازیابی به شکلی دیگر وقتی دولت در سال 1396 نرخ ارز را 4200 تومان اعلام کرد، قرار بود کالاهای اساسی با وجود ارزان‌تر شدن در دسترس مردم باشد. افزایش قیمت ها که عملاً اتفاق نیفتاد و فقط رانت و سود حاصل از این سیاست به جیب معدود رانت خواران رفت. پس بهتر است دولت به جای کنترل تورم و مهار گرانی، راه حلی اساسی برای کنترل تورم و مهار گرانی بیاندیشد. پیروی از چنین سیاست های عجولانه

قنبری با تاکید بر اینکه با اقداماتی که دولت انجام می دهد می توان به این نتیجه رسید که سیاست دقیقی برای کنترل وضعیت اقتصادی کشور وجود ندارد، افزود: در جریان اجرای سیاست حذف ارز از 4200 تومان علیرغم اینکه دولت اعلام کرد که فقط قیمت چهار کالا معاف می شود و مابه التفاوت این کالاها به صورت یارانه 300 و 400 هزار تومانی به مردم پرداخت می شود، اما در عمل شاهد بودیم که همه کالاها و خدمات در کشور با افزایش کمی دو برابری مواجه شد، در حالی که مجلس و دولت فکر می کردند با پایه گذاری ارز 4200 تومانی، قیمت کالاهای اساسی در بازار کاهش می یابد یا هزینه های تولید کاهش می یابد. کاهش به دلیل کاهش هزینه های واردات، به نظر من این اتفاق نخواهد افتاد زیرا موارد مشابهی را شاهد بوده ایم، هر چه دولت و مجلس تصور می کردند اتفاق می افتد، دقیقا برعکس اتفاق می افتد و در واقع نشد. شاهد کاهش قیمت ها در بازار بوده ایم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت باید سیاست اقتصادی خود را بازنگری کند و در تصمیم گیری ها از کارشناسان و متخصصان استفاده کند وگرنه با وضعیت فعلی اقتصاد کشور امیدی به بهبود وضعیت نخواهد بود از سوی دیگر با تحریم ها همچنان ادامه دارد. در جای خود و همچنین وضعیت مبهم احیای برجام، تورم روز به روز افزایش می یابد و کالاهای اساسی و ضروری مردم نیز گران می شود.

بازگشت 4200 تومان ارز; آیا باید منتظر ارزان شدن بازار باشیم؟انجام این سیاست نوعی قهقرایی است
حمیدرضا صالحی یکی از اعضای هیئت نمایندگان تهران و اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه استفاده از ارز 4200 تومانی مبنای محاسبات گمرکی نوعی سیاست عقب ماندگی است، اظهار داشت: همه اینها در نظر گرفته شده است. تلاش برای حذف ارز 4200 تومانی بر این اساس بود که فساد، رانت، سوء استفاده و طلا امضای ناشی از اجرای این سیاست حذف شود و منابع ارزی کشور هدر نرود، اکنون دولت می خواهد. اجرای بخشی از خط مشی قبلی به دلیل کاستی های اجرای این سیاست.

وی افزود: با اجرای این کار، نظام چند تعرفه ای در کشور دوباره تقویت می شود، بنابراین بهتر است دولت از چنین سیاستی صرف نظر کند و اگر بخواهد از آثار و تبعات حذف ارز بکاهد. 4200 تومان می تواند با استفاده از ابزار نرخ این مشکل را حل کند.مدیریت می کند و به هدف مورد نظر دست می یابد.

صالحی اضافه کرد: به عنوان مثال تعرفه کالاهای اساسی که در حال حاضر 6 درصد است را می توان به 1 درصد کاهش داد زیرا با حذف 4200 تومان قیمت کالاها به طور متوسط ​​5 برابر افزایش یافته است، بنابراین با همین میزان افزایش نسبت، در صورت تعدیل تعرفه ها می توان به هدف دولت مبنی بر کاهش قیمت ها نیز دست یافت، اما با اجرای چنین سیاستی، مشکلات بازگشت ارز 4200 تومانی پیش نخواهد آمد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با توجه به عوارض و آثار ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت و مجلس چنین تصمیمی گرفته اند، اما همانطور که گفته شد اجرای این سیاست باعث می شود. مشکلات را حل نمی کند، بلکه مشکلات استفاده از ارز را حل می کند، ارز 4200 تومانی بازپرداخت می شود، بنابراین دولت به جای تلاش برای تغییر نرخ ارز واردات گمرکی، می تواند از ابزار تعرفه و کاهش آن برای حمایت از معیشت مردم و کاهش آن استفاده کند. از قیمت کالاها در بازار

دیدگاهتان را بنویسید