کالابرگ جدید یا عقب نشینی دولت از طرح مجلس؟

کالابرگ جدید یا عقب نشینی دولت از طرح مجلس؟

در این راستا دولت معتقد است حذف ارز ترجیحی اتفاق نمی افتد، بلکه ارز 4200 تومانی از روند واردات حذف می شود تا به نوعی از توزیع نوعی رانت وارداتی جلوگیری شود و تغییر مسیر داده شود. در توزیع، این ارز به صورت یارانه ای در اختیار مردم قرار می گیرد و مستقیماً به دست مصرف کننده می رسد.

چند ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، لایحه ای از سوی هیات وزیران به مجلس ارسال شد، لایحه ای با یک فوریت و با موضوع تغییر نحوه توزیع ارز ترجیحی موسوم به ارز ۴۲۰۰ تومانی. و کارشناسان اقتصادی پیرامون آن شکل گرفتند، اما سرانجام در جلسه روز یکشنبه 23 آبان 1400، نمایندگان با لوایح دو دوره ای و تک دوره ای مخالفت کردند تا لایحه به طور عادی ابلاغ و وصول شود.

پس از این مدت، دولتمردان دوباره این سوال را مطرح کردند، یعنی. تغییر تخصیص ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه سال 1401 که با توجه به سابقه دو مرحله مخالفت مجلس با آن سرنوشتی قابل پیش بینی داشت اما این بار رایزنی توسط دولتمردان تشدید شد و در نهایت دولت توانست پیروز مجلس شود. تصویب با ارائه آماری از تاثیر اندک آن بر تورم و وعده جبران تورم با افزایش یارانه ها.

در این راستا دولت معتقد است حذف ارز ترجیحی اتفاق نمی افتد، بلکه ارز 4200 تومانی از روند واردات حذف می شود تا به نوعی از توزیع نوعی رانت وارداتی جلوگیری شود و تغییر مسیر داده شود. در توزیع، این ارز به صورت یارانه ای در اختیار مردم قرار می گیرد و مستقیماً به دست مصرف کننده می رسد.

از سوی دیگر نمایندگان معتقدند حذف ارز 4200 تومانی از مرحله واردات موجب تورم و افزایش قیمت می شود و یارانه مورد نظر از یک سو ظالمانه نیست و از سوی دیگر پرداخت منجر به افزایش نقدینگی و اثر تورمی ثانویه می شود استدلال نمایندگان، لغو ارز 4200 تومانی را منوط به ارائه قبض الکترونیکی کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی با قیمت 1400 شهریور می کند.

*کاتالوگ الکترونیکی شرط آسیب نرساندن به قشر آسیب پذیر در شرایط فعلی اقتصادی است

در همین راستا بهروز محبی نعیم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی در گفت و گو با اختاز 100 گفت: درخواست مجلس از دولت این بود که قیمت ها در سطح شهریور 1400 بماند اما خود دولت. آزاد است در مورد نحوه برخورد با آن و اتخاذ سیاست تصمیم گیری کند. به دولت دادیم. اما آنچه در حال رخ دادن بود با آنچه ما انتظار داشتیم و آنچه در ذهن داشتیم متفاوت بود.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: بحث کالابرگ می تواند اتفاق ارزشمندی در حوزه اقتصادی باشد زیرا صرف خرید کالاهایی می شود که اغلب داخلی هستند. از ابتدا توجه و تمرکز کمیته برنامه و بودجه بر روی صورتحساب الکترونیکی بود نه توزیع پول و نقدی که اکنون پرداخت می شود.

محبی نعیم آبادی تاکید کرد: دولت بسیار خواستار حذف ارز ترجیحی بود و بیش از 20 جلسه با کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در موضوع آزادسازی برگزار شد. در این جلسات دولت همواره بر حذف ارز ترجیحی اصرار داشت و در نهایت مجلس قانع نشد و اختیار این کار را مشروط داد که شرط آن توزیع لیست کالاهای الکترونیکی بود. به طوری که اقشار آسیب پذیر و دهک های کم درآمد آسیب کمتری از تورم احتمالی متحمل می شوند.

استعفای دولت با اعلام طرح جدید؟

اکنون حدود 15 ماه از حذف ارز 4200 تومانی یا به قول دولتی ها تغییر روش پرداخت ارز ترجیحی دولتمردان می گذرد که در سال 1401 با تکرار این جمله که زیرساخت ها آماده نیست، اجرای قانون مصوب مجلس را دور زدند و به سختی و پس از ماه ها در برخی استان ها شکل آزمایشی آن را اعمال کردند، حالا با پرداخت یارانه به آثار مختلف آن پی بردند و شروع به اجرای این قانون کردند.

اما این تاخیر در اجرا بدون هزینه برای دولت نبود زیرا با عادت کردن مردم به یارانه نقدی، علاقه چندانی به محصولات الکترونیکی بدون نقد نشان ندادند و اکنون دولت مجبور است وعده افزایش 20 درصدی یارانه را در دوره جدید بدهد. طرح توزیع یارانه.که از دیروز شروع شد.نمایش رسید الکترونیکی فاکتور.

تاخیر دولت و عدم پذیرش کالاهای الکترونیکی

سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص طرح توزیع کالابرگ که دولت آن را «طرح جدید کالابرگ» نامید، به خبرنگار اقتصاد 100 گفت: این طرح جدید نیست، همان مصوبه قبلی است. مجلس در طول بودجه 1401 که قبل از حذف ارز از سال 4200 تعیین شده بود برای تخصیص کارت الکترونیکی مردم که انجام نشد اما اکنون گفته می شود این طرح پذیرفته نشده است و دولت 20 درصد مشوق در نظر گرفته است. ، برای ایجاد انگیزه در آنها.

نماینده مردم اهواز در خصوص تاثیر آن بر معیشت و رفاه مردم اظهار داشت: ببینید این طرح می تواند تاثیرگذار باشد اما مشکل این است که اگر از ابتدا طبق قانون اجرا می شد با استقبال ضعیف مردم مواجه شد. ، اکنون پس از یک سال تمام عیوب احتمالی برطرف شد و مردم کالابرگ را دریافت کردند. اما دولت ابتدا یارانه نقدی را افزایش داد و سپس به کالابرگ رفت که منجر به عدم پذیرش مردم شد.

وی تاکید کرد: جدای از این مشوقی که در نظر گرفته اند، یکی از راه های تشویق و ایجاد انگیزه در مردم این است که زیرساخت ها فراهم باشد و مشکلی برای مردم ایجاد نشود، یعنی از فروشگاهی به مغازه دیگر نگاه نکنند. برای جایی که بتوانند با کالاهای خود خرید کنند

طرح جدید کالابرگ; 11 قلم کالا به صورت غیر نقدی با 20 درصد مشوق

با بیان اینکه سوال این است که جزییات این طرح جدید مورد توجه دولت چیست، با توجه به توضیحات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این طرح 11 قلم کالا شامل: شیر بطری کم چرب پنیر، تخم مرغ، مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات (ماست پرچرب پگاه)، شکر و شکر، حبوبات و گوشت گاو منجمد در کاتالوگ الکترونیکی گنجانده شده است که 6 فروشگاه زنجیره ای بزرگ در این طرح مشارکت دارند. و شهرهای کوچک و روستاها نیز در حال نصب بارکد خوان برای فروشندگان هستند تا مردم بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند و امکان ارائه منافع عمومی از کاتالوگ الکترونیکی را داشته باشند.

بر اساس اعلام معاونت اجتماعی و اقتصادی وزارت کار، در گام اول این طرح مشمولان کمیته مددکاری و سازمان بهزیستی مشمول اجرای این طرح و در گام بعدی می شوند. ، سایر خانوارهای این سه دهک که مشمول نیستند. سپس تمام عشرهای یارانه ای یک فاکتور الکترونیکی دریافت خواهند کرد.

همچنین در این طرح کارت جدیدی صادر نمی شود و تمامی کارت های بانکی سرپرستان خانوار قابل استفاده است و نحوه توزیع افزایش 20 درصدی در صورت خرید بیش از 70 درصد به شرح زیر خواهد بود. 320 هزار تومان از یارانه 400 هزار تومانی 11 قلم این افزایش به یارانه کالای درج شده در کاتالوگ الکترونیک اعمال می شود.

همچنین خانوارهای مشمول طرح می توانند با نصب برنامه شبکه اعتباری شما و یا شماره گیری *500*1463 از باقی مانده اعتبار خود مطلع شوند.

منبع: اقتصاد 100

دیدگاهتان را بنویسید