علائم افسردگی که نباید نادیده گرفته شوند

علائم افسردگی که نباید نادیده گرفته شوند

روز جدید یک روانشناس گفت: افسردگی یکی از بیماری های شایع قرن حاضر است که گاهی به آن «سرماخوردگی روح» می گویند. مانند هر بیماری دیگری علائمی دارد که با تشخیص به موقع و تداوم در روند درمان، امید به بهبودی کامل فرد وجود دارد.

علی درخشان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: علائم افسردگی دائمی است، بیش از دو هفته در فرد باقی می ماند و بدون درمان از شدت این علائم کاسته نمی شود.

وی با اشاره به اینکه شدت علائم افسردگی در افراد مختلف متفاوت است، ادامه داد: اغلب این بیماری تشخیص داده نشده باقی می ماند و فرد در سکوت رنج می برد.

درخشان با اشاره به اینکه علائمی مانند گیجی، اضطراب و خشونت معمولا در افراد افسرده دیده می شود، گفت: عصبانیت عامل تداوم افسردگی است، زمانی که خشم به خوبی تشخیص داده نشود منجر به پرخاشگری منفعلانه می شود.

این روانشناس تصریح کرد: این رفتار در فرد خود تخریبی ایجاد می کند و باعث افسردگی می شود. هر فردی که دائماً در رفتار خود پرخاشگری و خشونت را تجربه می کند یا به طور غیرعادی سریع عصبانی می شود باید شناسایی شود. برای یافتن راه حل درمانی مناسب از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید.

وی با اشاره به اینکه خودانتقادی، تفکر انتقادی فرد نسبت به رفتار خود است، تصریح کرد: با این تفکر می توان نقاط ضعف خود را شناخت و از اشتباهات خود درس گرفت، اما جنبه مخرب خودانتقادی زمانی نمایان می شود که انسان مدام به خاطر بیاورد که خلق می کند. در ذهن شما و در نهایت ایجاد احساس گناه، عزت نفس شما را از بین می برد.

درخشان با اشاره به اینکه یکی از شاخص های قوی در تشخیص افسردگی، انتقاد شدید از خود است، گفت: همه ما منتقد درونی داریم، صدای منتقد درونی در افراد افسرده بسیار بلند و مخرب است.

این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از بدترین علائم افسردگی ناامیدی است، افزود: ناامیدی در افراد افسرده مانع از درمان بیماری خود می شود، افراد افسرده ای که دست به خودکشی می زنند معمولاً کسانی هستند که به دلیل بار ناامیدی به دنبال درمان و بهبودی هستند. هیچ امیدی وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه ناامیدی در افزایش میزان افسردگی نقش دارد، تاکید می کند: ناامیدی در افراد افسرده با بروز شکست ها تشدید می شود، این شکست ها واقعی یا خیالی هستند و انتقاد از خود نقش مهمی در ایجاد شکست های خیالی دارد.

درخشان ادامه داد: افراد افسرده علاقه خود را به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردند از دست می دهند: چیزهایی مانند تماشای فیلم، ورزش و معاشرت با دوستان که به آن بی تفاوتی می گویند.

این روانشناس افزود: از دست دادن علاقه باعث افزایش احساس تنهایی و افزایش افسردگی می شود. گاهی اوقات این عدم علاقه نتیجه تغییرات در هورمون های تنظیم کننده پاداش یا تغییر در انتقال دهنده های عصبی است که شکستن چرخه خود تخریبی را برای افراد افسرده بسیار دشوار می کند.

وی با اشاره به اینکه فرد افسرده تمایلی به غذا خوردن ندارد و از غذا لذت نمی برد، اما از سوی دیگر به دلیل پرخوری عصبی ممکن است عمدا یا ناخواسته شروع به خوردن غذا کند تا وضعیت خود را تغییر دهد، اظهار داشت: کم تحرکی ناشی از افسردگی نیز به افزایش وزن کمک می کند.

درخشان ادامه داد: ترس ها، اضطراب ها و نشخوارهای مداوم باعث مشکلات خواب می شود، افرادی که از کمبود خواب شبانه رنج می برند، در طول روز بیشتر می خوابند، چرت می زنند یا قهوه می نوشند، همه این موارد باعث می شود این افراد شب ها بخوابند. این مشکلات ایجاد می کند.

این روانشناس با بیان اینکه بی خوابی افسردگی را تشدید می کند، می افزاید: بر اساس این تحقیق 40 درصد از جوانان به ویژه زنان در هنگام افسردگی بیشتر می خوابند، بنابراین افراد افسرده که در طول روز زیاد می خوابند، در واقع خواب را راهی برای فرار از خود می دانند. از مشکلات

وی بیان کرد: گویی بدن افراد افسرده استرس زیادی دارد که با التهاب همراه است و این التهاب باعث خستگی می شود.

درخشان تصریح کرد: افرادی که دچار افسردگی هستند علائمی مانند خستگی، تنبلی و ضعف جسمانی دارند، خواب نامنظم در این افراد وجود دارد و این بی نظمی خستگی را تشدید می کند و در این افراد خستگی به صورت لکنت زبان، بی حالی و کندی حرکات بدن مشاهده می شود. خواهد بود

این روانشناس با اشاره به اینکه گاهی افراد افسرده از مشکلاتی مانند درد معده، مفاصل و کمر شکایت دارند، می افزاید: انتقال دهنده های عصبی سروتونین و نوراپی نفرین نه تنها بر حالات روحی، بلکه بر برخی فرآیندهای بیولوژیکی و عصبی بدن تأثیر می گذارند و ممکن است باعث ایجاد آن شوند. درد در بدن .

وی ادامه داد: افسردگی بر نحوه تشخیص درد در مغز نیز تأثیر می گذارد، سیگنال های درد که در حالت عادی نادیده گرفته می شوند در حالت افسرده تقویت می شوند، افراد افسرده تمرکز بسیار منفی روی خود دارند، به عنوان مثال می توانند به درد حساس شوند. و بیش از تمرکز بر آن، در نتیجه احساس درد شدید می شود.

درخشان با اشاره به اینکه روش های درمان شناختی رفتاری و دارودرمانی به تنهایی یا با هم به درمان افسردگی کمک می کند، تاکید کرد: این بیماری در برخی افراد به راحتی و به سرعت درمان می شود و برخی دیگر نیاز به درمان طولانی مدت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید