علت طولانی شدن تیراژ «دلتا» در ایران/ تهدید «امیکرون» برای ۷ میلیون واکسینه

دلیل طولانی شدن گردش خون

روز جدید یکی از اعضای کمیته ملی علوم تاج و تخت گفت: متأسفانه حدود 7 میلیون نفر در کشور هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده اند و می توان از آمیکرون برای این افراد استفاده کرد. یک تهدید بزرگ باشد.

دکتر پیام طبرسی درباره بیماری عروق کرونر قلب کشور گفت: اکنون روند کلی مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان رو به کاهش است. با این حال، به دلیل سویه آمیکرون، خطر افزایش موارد در طی 3 هفته یا بیشتر وجود دارد. این روند در دنیا اتفاق افتاده و برای ما دور از انتظار نیست. ما در سراسر دنیا از این قاعده مستثنی نیستیم، افزایش موارد خواهیم داشت، اما مهم این است که این افزایش به اوج یا مشکل سلامت تبدیل نشود.

وی با تاکید بر اینکه ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص موضوعاتی مانند پیش بینی ششمین پیک تاج فقط باید از سوی سخنگوی ستاد مدیریت تاج کشور مطرح شود، گفت: در این راستا برای بازگشت محدودیت ها، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و …. ملی باید توصیه هایی داشته باشد و آنها را رسمی کند.

طبرسی درباره روند واکسیناسیون تاج کشور گفت: حدود 60 میلیون نفر دوز اول و 53 میلیون نفر دوز دوم را تزریق می کنند. متأسفانه حدود 7 میلیون نفر واکسینه نشده اند و چون این گروه مصونیت ندارند می توانند به دلتا نیز مبتلا شوند و شاید یکی از دلایل طولانی شدن گردش خون دلتا در کشور عدم واکسینه شدن آنها باشد. در حال حاضر خطری از Emicron و Delta وجود دارد و کسانی که واکسینه نشده اند یک عامل خطر اصلی برای هر دو حمله قلبی عروق کرونر هستند.

وی درباره احتمال تصمیم کمیته علمی ملی علیه تاج برای تزریق نوبت چهارم این واکسن گفت: هنوز برای اظهار نظر در این مورد زود است زیرا حدود 12 میلیون نفر نوبت سوم واکسن تزریق شده اند. “اقدامات بیشتر

وی درباره وضعیت مراجعه به بیمارستان کرونا نیز گفت: مراجعه سرپایی به بیمارستان مسیح دانشوری که بیمارستان مرجع است نسبت به دو تا سه هفته قبل حدود 10 درصد افزایش داشته است. اما بستری شدن و مرگ و میر افزایش نیافته است.

وی گفت: اکثر افرادی که ایمیکرون دریافت می کنند علائم خفیف تری دارند. مرگ و میر و افزایش 33 درصدی موارد بستری شده است که نشان می دهد باید مراقب این امر و بیماری زایی آن باشیم. همین وضعیت خفیف می تواند در افراد مبتلا به بیماری زمینه ای شدید شود.

وی ادامه داد: تشخیص تاج ایمیکرون و آنفولانزا تنها از طریق آزمایش امکان پذیر است. توصیه ما این است که کسانی که سرماخوردگی خفیف دارند به مدت 4 تا 5 روز قرنطینه شوند و در صورت بهبود علائم 24 ساعت پس از قطع تب قرنطینه شوند. افرادی که علائم مداوم دارند یا با یک فرد آلوده در تماس بوده اند باید آزمایش شوند.

دیدگاهتان را بنویسید