علت فوت مهسا امینی چه بود؟ / دکتر متخصص فاش کرد

علت فوت مهسا امینی چه بود؟  / دکتر متخصص فاش کرد

روز جدید متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران علت مرگ مهسا امینی را سنکوپ و ایست قلبی اعلام کرد و گفت: متوفی به دلیل عدم احیای مناسب برای مدت محدود دچار آسیب شدید مغزی شده است.

احسان سحوی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مرگ مهسا امینی افزود: رسیدگی به این پرونده که زیر نظر دکتر زوانتی و از منظر پزشکی قانونی انجام شد متوجه شدیم این فرد تروما (ضربه شدید) نداشته و علت فوت آن است مشاهده فیلمی که مشاهده کردم و همچنین نظر کارشناسان پزشکی قانونی و رسیدگی به پرونده حاکی از آن است که محتمل ترین علت فوت متوفی قلبی است. سنکوپ

وی ادامه داد: این مرد در سن هشت سالگی سابقه احتمالی تومور مغزی داشت و سی تی اسکن مغز محل جراحی را در ناحیه مغز نشان داد. به دلیل این عمل، چندین غده از جمله غده تیروئید و غده فوق کلیوی در بدن این فرد فعالیت لازم را نداشتند و به همین دلیل مجبور به استفاده از دارو شدند. به احتمال زیاد این فرد چند روزی داروهای خود را قطع کرده و به طور ناگهانی دچار افت فشار و ایست قلبی شده و چون این اتفاق در مکانی بدون دسترسی به مرکز درمانی رخ داده، احیای قلبی ریوی و احیای مناسب را دریافت نکرده است.

این متخصص قلب خاطرنشان کرد: اگر فردی به مدت 2 تا 5 دقیقه دچار افت شدید فشار خون یا ایست قلبی شود و در این مدت کوتاه احیا نشود یا شوک، CPR و دارو به او داده نشود، معمولاً دچار آسیب شدید مغزی می شود که غیرقابل برگشت است. در بیشتر موارد بازگشت

وی بیان کرد: بسیاری از بیماران هر روز در منزل، محل کار یا خیابان ممکن است دچار ایست قلبی شوند و متأسفانه رسیدن آمبولانس و انتقال بیمار به مرکز درمانی و انجام CPR بیش از پنج دقیقه طول می کشد. می توان آن را احیا کرد، اما مغز معمولاً به دلیل آسیب شدید قابل برگشت نیست. این یک روش معمول برای بیماران اورژانسی است و برای این فرد اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مهسا امینی از ترس دچار ایست قلبی شده باشد، گفت: اصلا اینطور نیست و فیلم به خوبی نشان می دهد که او همزمان دچار سنکوپ و ایست قلبی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: هیچ گاه برگه کمیسیون پزشکی قانونی پرونده خانم امینی را ندیده و آن را امضا نکرده است.

گزارش پزشکی قانونی؛ آخرین مرجع پرونده مهسا

صالح نیکبخت یکی از وکلای پرونده مهسا امینی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی مشرق با بیان اینکه هنوز نظریه پزشکی قانونی به آنها ابلاغ نشده است، گفت: اگر نظریه پزشکی قانونی همان گزارش منتشر شده باشد، ما به آن اعتراض خواهد کرد. ما وکلای مهسا امینی و خانواده متوفی با مسائل پزشکی تخصصی آشنا نیستیم و نمی‌توانیم تشخیص دهیم که چند نمونه از پرونده‌های ارائه شده در گزارش صحت دارد، بنابراین از پزشکی قانونی تیم پزشکی 12 نفره پرسیدیم: تعداد 5 نفر از آنها دعوت می کند تا در جلسه بعدی پانل دوم (هیئتی که باید اعتراض را بررسی کنند) برای ادامه بحث کارشناسی شرکت کنند. ما به دنبال بحث منطقی هستیم، نه اقدام غیرقانونی.

صالح نیکبخت در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا پزشکی قانونی را مرجع می دانید یا خیر؟ از قوه قضائیه می خواهیم که اجازه دهد پزشکان تحت نمایندگی ما در جلسه دوم حضور یابند و به موضوعات تخصصی مطرح شده در کمیسیون رسیدگی شود. این مشکل به معنی عدم پذیرش گزارش است [پزشکی قانونی] نیست.

وی در پاسخ به این سوال که اگر گزارش اول مجددا در کمیته دوم تایید شود، آن را می پذیرد و بهتر است بگویم هیچ ابهامی وجود ندارد، گفت: بله، گزارش را قبول داریم، هر چه قوه قضاییه اعلام کند، دلیل قانونی است و همه باید قبول کنند. آی تی. ما به دنبال جنگی نیستیم که اوضاع را تشدید کند. اما از پزشکان معتمد خود تقاضا داریم در جلسه حضور داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید