علی انصاری دوباره به هیأت مدیره بانک آینده رسید/ از کارنامه اقتصادی تیم رسول اف و انصاری چه می دانیم؟

علی انصاری دوباره به هیأت مدیره بانک آینده رسید/ از کارنامه اقتصادی تیم رسول اف و انصاری چه می دانیم؟

روز جدید بانک آینده و پیچ و خم شرکتی آن، ناظران و بانک مرکزی را مجبور به عزل هیات مدیره خود کرده است، اما اکنون شنیده می شود که علی انصاری تمام تلاش خود را برای تایید لیست مدیران مورد اعتماد بانک مرکزی خود به کار گرفته است. رویداد۲۴ این گزارش به بررسی کارنامه اقتصادی تیم علی انصاری در بانک آینده می پردازد.

بانک آینده پس از ادغام بانک تات، موسسه صالحین و موسسه آتی تاسیس شد و از سال 1370 فعالیت خود را آغاز کرد. سال 97 سرمایه گذاری گسترده در پروژه ایران مال از جمله اقدامات این بانک در سال های اخیر بوده است.

بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی پس از جابجایی سهامدار اصلی بانک آینده در اواخر سال 1377، هیئت مدیره و حسابرس جدیدی را تصویب کردند که نتیجه آن شفاف‌سازی رفتار مدیران سابق بانک در صورت‌های مالی و پرهیز از هزینه‌های غیرضروری بود. به تازگی برای عموم منتشر شده است.

داستان از جایی شروع می شود که بر اساس قانون مالک واحد، هر سهامدار بانک به طور مستقیم یا غیرمستقیم می تواند تنها تا 10 درصد از سهام را در اختیار داشته باشد. 10 تا 20 درصد سهام باید دارای مجوز بانک مرکزی و بیش از 20 درصد از شورای پول باشد. نهایتاً تملک بیش از 30 درصد سهام بانک به هر نحو ممنوع است.

به دلیل شفاف نبودن صورت‌های مالی و ارائه ارقام موهوم در گزارش‌ها تا نیمه اول سال مالی 1398، بانک مرکزی و نهادهای نظارتی حساب علی انصاری و تیم مدیریتی وی را برای جلال رسول‌اف، مدیرعامل، بررسی کردند که در نهایت به 20 رسید. ممنوعیت.عمومی و خصوصی و جزای نقدی و در نهایت عزل اعضای هیات مدیره بانک آینده. البته با طرح شکایت و پیگیری از طریق شورای پول، تعلیق خود را به 10 سال کاهش دادند.

بانک مرکزی قبل از راه اندازی تیم مدیریتی مورد تایید خود در بانک آینده، با موسسه حسابرسی سامان پندار به عنوان حسابرس مخالفت کرد و بر جایگزینی موسسه حسابرسی فاطر زیر نظر محمدرضا نادریان، یکی از حسابرسان مورد اعتماد شرکت های ثبت شده تاکید کرد. هوشنگ نادریان برادر محمدرضا نادریان چندین سال متوالی ریاست سازمان حسابرسی را برعهده داشت و اکنون به عنوان مدیرعامل موسسه حسابرسی مفید رهبر از معتمدین سازمان بورس به شمار می رود.

در نتیجه بانک مرکزی با ممانعت از حسابرسی کار هیئت مدیره بانک آینده در سال مالی 1397، حسابرس جدید خود یعنی موسسه حسابرسی فاطر را جایگزین کرد. وی به محض ورود به موسسه فاطر و بررسی اسناد مالی و عملکرد هیات مدیره قبلی خود از برگزاری مجمع سالانه صاحبان سهام از سال مالی 1397 جلوگیری می کند. تا اینکه بانک مرکزی بانک آینده را مکلف به تشکیل مجامع عمومی در سال 97-99 و افزایش سرمایه 15 هزار میلیاردی نقدی تا پایان سال جاری می کند. تقاضایی که به دلایلی به نظر نمی رسد علی اف به عنوان مالک سهام اصلی بانک و سایر شرکت های تابعه آن را برآورده کند، به نظر می رسد تنها با ارزیابی مجدد دارایی های مازاد به دنبال تغییر مدیریت و افزایش سرمایه است.

این در حالی است که گزارش حسابرسی شرکت های ادغام شده و اصلی بانک آینده در اواخر سال 98 با 35 بند حسابرسی در روزهای اخیر منتشر شد که نشان از زیان انباشته 40 هزار میلیارد تومانی مدیران سابق این بانک در پایان سال مالی 98 دارد. . این رقم در عملکرد حسابرسی نشده سال مالی 99 به بیش از 51 هزار میلیارد تن رسید که رقمی نزدیک به کل مالیات بر درآمد کشور در بودجه 1400 است.

این عملکرد البته با ورود نهادهای نظارتی و امنیتی به مالکیت و مدیریت بانک بحران آینده در نیمه دوم سال 1398، منجر به محکومیت هیئت مدیره وقت بانک آینده به 20 سال و سپس 10 سال حبس شد. قدیمی سالها محرومیت از سمت های مدیریتی و جریمه نقدی. در همان زمان مالک سهام بانک آینده و شرکت های آن از مدیریت این بانک کنار گذاشته شد و سپس 60.2 درصد از سهام آن توسط بانک مرکزی به وزارت اقتصاد واگذار شد.

بیشتر بخوانید: چشم انداز بانک آینده در ایران گزارش های حسابرسی مال/بانک آینده چه می گویند؟

گزارش عملکرد و سال مالی 99 و 1400 بانک های پیش رو نشان می دهد که جایگاه آنها در کنترل هزینه ها و کاهش زیان ها رو به بهبود است، اما نظارت دقیق نهادهای نظارتی و امنیتی به ویژه کنترل نفوذ یا ورود مدیران وابسته به مالک واحد سهامدار این بانک در ترکیب هیئت مدیره آن الزامی است.

نظارت بر عملکرد مدیران فعلی بانک آینده از زمان انتصاب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل نهادهای نظارتی و امنیتی مورد اعتماد طی یک سال و نیم گذشته نشان از شفافیت در بررسی عملکردهای گذشته به ویژه در شرکت های تابعه همراه با مدیریت صحیح و کاهش منابع داشته است. هزینه ها همراه با بهینه سازی هزینه پول، این امر قوی می شود. بنابراین در صورت های مالی سه ماهه هزار و 400 بانک عدم رشد هزینه های اداری و عمومی بانک از سوی دیگر روند نزولی هزینه های مالی منجر به کاهش 23 درصدی زیان خالص بانک شده است. اما در اجرای 6 ماهه هزینه های اداری سال 99 به 1116 میلیارد تن رسیده است و برای 6 ماهه امسال این هزینه ها با کاهش چشمگیر 269 میلیارد تنی محقق شده است. این نشان می دهد که برای سال 1400 حداقل هزینه ها در این موقعیت بیش از 50 درصد برای صورت های مالی بانک آینده کاهش می یابد.

قابل ذکر است که بهای تمام شده پول در اکثر بانک ها به بیش از 18 درصد رسیده است، اما اکنون در بانک آینده از 20 درصد به کمی بیش از 17 درصد در آبان 1400 رسیده است. در حالی که میانگین نرخ در پایان سال 1378 حدود 19 درصد بوده است. و در سالهای گذشته حتی 26 درصد. کاهش حدود 1.5 درصدی قیمت منابع با افزایش حاشیه سود عملیات بانکی و اعطای وام و کاهش زیان اثر خود را در گزارش های 9 و 12 ماهه امسال نشان خواهد داد.

در صورت‌های مالی تلفیقی اخیر بانک آینده در سال 98، زیان خالص سال مالی 97 بالغ بر 19.6 میلیارد تن بوده است که این رقم در صورت‌های مالی سال 99 که قبل از ایرادات بانک مرکزی منتشر شده است، قید شده است. 7000 میلیارد تن یعنی 9.7 میلیارد تن افزایش را شاهد هستیم.

برای سال مالی 98 شاهد زیان خالص افزایشی از 9.30 به 62.39 میلیارد تن هستیم. 72.8 هزار میلیارد تن. به طور معمول این رقم برای سال 99 تعدیل می شود و به زیان حدود 60000 میلیارد تن در مقدار تلفیقی تلفیقی می رسد.

بهبود وضعیت بانک آینده و زیرمجموعه های آن به منظور حفظ سپرده های مردم و جلوگیری از ورشکستگی که در شبکه بانکی از آن به عنوان بمب ساعتی تعبیر می شود، در حالی که نهادهای نظارتی با حاکمیت شفاف همراه با حسابرس معتمد به ضرب الاجل رسیده اند. سه دوره عملیاتی و افشای صورت های مالی حسابرسی شده این بانک و همچنین افزایش شفافیت، با نزدیک شدن به جلسات سه دوره عملیاتی و افشای صورت های مالی حسابرسی شده این بانک، اتفاقات جدیدی رخ می دهد و ظاهرا یک تیم قصد دارد مدیران جدید را تخریب یا اخراج کنند.

درست در پایان دوره مدیریت بانک که زمان انتشار صورت های مالی و تهیه گزارش حسابرسی از نتایج سال های اخیر فرا می رسد و بانک مرکزی بررسی صورت های مالی را به اتمام رسانده است، ناگهان فشار بر مدیران جدید بانک ها وارد می شود. بالا می رود.

با نظارت مقام ناظر از افرادی که اعتراف کردند مالک نیستند دعوت شدند. در نهایت بانک مرکزی وزارت اقتصاد را برای شرکت در جلسات آگاهانه تفویض می کند و بر اساس مجوزهای قانونی برای نظارت، حق رای را تفویض می کند. اما با مراجعه وکلای علی اف به دادگاه اداری و صدور دستور موقت از سوی قاضی، این نامه نصف شد.

وکلای علی اف علیه بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، شورای پول و بانک آینده شکایت کرده اند و باید دید قاضی دیوان عدالت اداری چه تصمیمی خواهد گرفت. آیا بانک آینده به پیشرفت خود ادامه می دهد یا تیم قبلی به کار بازمی گردد؟

همانطور که در دو عکس بالا مشاهده می کنید مدیریت سابق بانک که تنها مالک این گروه بوده در سال مالی 94 با توجه به فروش رسمی ایران مال و شرکت چشمه اقتصادی کامیاران به زیرمجموعه های بانک و مطالبات پیش پرداخت به عنوان درآمد در صورت های مالی، سود موهومی شناسایی کرد، اما سال بعد به بهانه عدم پرداخت سهم از شرکت فرعی خود، قرارداد را فسخ کرد و دارایی را با سود موهومی که شناسایی کرد به محل اصلی خود بازگرداند، اما به برداشت خود ادامه داد. از بانک مرکزی در حالی که بانک آینده اساساً از سال مالی 94 تاکنون زیانده بوده و همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، انتشار قراردادی منتشر می شود که تاکنون در هیچ یک از صورت های مالی مشاهده نشده است، در حالی که بر اساس آن، شرکت بازرگانی ایران مال مجبور به انصراف و اعلام عدم ادعای ارزش افزوده تا زمانی شد. پایان سال 1999. به عبارت دیگر. ارزش افزوده ایران مال ناشی از تورم و برنامه های توسعه است و در سال های آینده در صورت احتساب ارزش افزوده ایران مال، قیمت پایه دارایی برای پایان سال 99 و سپس نرخ تورم لحاظ می شود. برای ایجاد ارزش افزوده تخفیف داده می شود.محاسبه می شود.برای تجدید ارزیابی ایران بدون کسر قیمت کارشناسی دارایی تجدید ارزیابی می شود.

گواه این امر، دارایی های کلانی است که در دوره مدیریت فعلی به نفع سهامداران بانک آینده تملک شد و از سوی دیگر گشایش این قرارداد و واگذاری حق رای به وزیر اقتصاد و در نهایت بهبود. بانک -شفافیت عالی؛ تمایل مالک واحد اصلی بانک به همکاری با مدیران فعلی کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید