کلیباف: برخی رسانه ها سخنان من را مبنی بر ربوی بودن فعالیت بانک ها با سوء قصد منتشر کردند/ همه می دانیم که در بخش هایی مانند بازار سرمایه و بانک ها به گونه ای عمل می کنند که شبهاتی در آن وجود دارد.

کلیباف: برخی رسانه ها سخنان من را مبنی بر ربوی بودن فعالیت بانک ها با سوء قصد منتشر کردند/ همه می دانیم که در بخش هایی مانند بازار سرمایه و بانک ها به گونه ای عمل می کنند که شبهاتی در آن وجود دارد.

روز جدید رئیس مجلس با توجه به اینکه برخی رسانه ها سخنان بنده را مبنی بر ربوی بودن فعالیت بانک ها منتشر کردند، افزود: رسانه ها در این زمینه بدخواه هستند و صحبت ها را قطع می کنند و در کنار هم قرار می دهند که اگر مطالب در کامل، هیچ تناقضی در آنها وجود ندارد.

محمدباکر کلیباف صبح امروز (سه شنبه 22 شهریور) در نشست مدیران عامل بانک های خصوصی کشور، ضمن تشکر از فعالیت های شبکه بانکی کشور، اظهار داشت: امروز بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش است. بانک ها مانند حوزه مشکلات داخلی کشور که حتی در خارج از کشور هم فعالیت دارند، رسالت ذاتی خود را انجام می دهند و باید کمبود سرمایه گذاری خارجی را بر عهده بگیرند و جبران کنند، پس جا برای پروردگار است.

رئیس شورای اسلامی کشور با اشاره به مشکلات سیستم بانکی کشور ادامه داد: همان طور که حاضران نیز خاطرنشان کردند نارضایتی عمومی به دلایل مختلف وجود دارد و همه شبهات خود را نسبت به بانک ها مطرح می کنند اما وقتی به این مسائل دقت می کنیم می بینیم که زمینه هایی برای گفتگوها و شکایات مشابه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی رسانه ها سخنان من را درباره رباخواری بانک ها به اشتباه منتشر کردند، افزود: رسانه ها در این زمینه سوء استفاده کردند و صحبت ها را قطع کردند و در کنار هم قرار دادند به طوری که اگر مطالب به طور کامل منتشر شده باشد، هیچ تناقضی وجود ندارد. در آن فکر من این بود که همه قراردادها و عملیات بانکی بدون ربا و بر اساس فقه اسلامی و احکام مراجع است و در این شکی نیست اما همه می دانیم که در آخرین مرحله اقداماتی در پیشخوان بانک ها انجام می شود. در واقع بخشی از قراردادهایی که منعقد می شود، هم بانک و هم مشتری می دانند که مبلغ دریافتی در جای دیگری هزینه می شود، همچنین در سایر بخش ها مانند بازار سرمایه، بانک ها به این شکل عمل می کنند و تردید وجود دارد. وجود دارد و نباید منکر آن باشیم، البته باید توجه داشت که چنین رفتاری تلاش‌های شبکه بانکی را بی‌اثر می‌کند.

وی با بیان اینکه در واقع بانک ها 50 تا 60 درصد نقدینگی را به بهانه های مختلف نگه می دارند و مابقی را وارد چرخه فعالیت می کنند، تصریح کرد: بانک ها سرمایه مردم هستند و باید وارد چرخه اقتصادی شوند.

وی با اشاره به فرآیندهای غیراستاندارد در نظام بانکی کشور گفت: این آسیب به بانک‌های ما این امکان را می‌دهد که با حداقل سرمایه با برخی از بانک‌های بین‌المللی همکاری کنند، اما اگر بخواهند با مثلاً قرارداد بزرگ بانکی منعقد کنند. 2 یا 10 میلیارد دلار و بانک های بین المللی باید وضعیت بانک های ما را ارزیابی کنند، متوجه می شویم که بانک های ما با این ارقام نسبتی ندارند و استانداردهای بانکی در این سطح نیست.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: یعنی بانک های ما به معنای واقعی بانک نیستند و تبدیل به شرکت های مالی شده اند، بنابراین ممکن است نتوانیم از همه فرصت هایی که برای کشور ایجاد می شود استفاده کنیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: اگر بخواهیم استانداردها را به روز کنیم و زمینه را برای مبادلات مالی ده ها میلیون دلاری فراهم کنیم، زمان زیادی می برد و عملا این ظرفیت برای بانک های ما وجود ندارد و این یکی از مشکلاتی است که باید حل شود. برای این موضوع چاره ای بیندیشید.

کلیباف در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه امسال قوانین بانکی در مجلس نهایی می شود، گفت: از شما می خواهم تیمی را تعیین و به مجلس ارائه کنید تا در تمام جلسات کارشناسی کمیسیون ها حضور پیدا کنند. و در مورد اظهار نظر در مورد مسائل مربوط به فعالیت بانک ها و آشنایی با مشکلات و ارائه پیشنهادات آنها در طرح ها و لوایح مربوطه که در دست بررسی است.

رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی برای بهبود زیرساخت‌های کشور، عمده مشکلات زیرساختی کشورمان را ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها دانست و گفت: مشکلات زیادی در کشور وجود دارد. منطقی است و بعد از اینکه سرمایه گذاری سود خوبی به سرمایه گذار برمی گرداند، مثلاً احداث خطوط مترو که ظرفیت جابه جایی بیش از 2 میلیون مسافر در روز را داشته باشد، توجیه اقتصادی خوبی برای ورود بانک های سرمایه گذاری است. پس نباید بهش عادت کنی بیایید برای هر شغل یک ردیف بودجه تعریف کنیم تا کار تمام شود.

وی بیان کرد: بهره برداری از ظرفیت بخش خصوصی در زیرساخت ها در گرو رفع عدم تعادل در کشور است، اولین عدم تعادلی که باید برطرف شود، عدم تعادل بانک ها است. این موضوع باید حل شود تا بتوانیم سایر اختلافات کشور را حل کنیم.

رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بانک های خصوصی وارد هر موضوع زیرساختی شوند می توانند به غیر از سود مناسب کارهای بزرگی انجام دهند، تصریح کرد: ما در مجلس اگر موانع و مشکلاتی وجود داشته باشد کاملا پشت این مسائل هستیم و حل می کنیم. آی تی.

رئیس شورای اسلامی تاکید کرد: همه ما در یک کشتی هستیم، اگر هماهنگ عمل کنیم همه پیروز می شویم، اما اگر فقط به فکر خودمان باشیم همه از نظر مادی و معنوی بازنده خواهیم بود.

کلیباف با بیان اینکه بانک ها بزرگترین فرصت برای توسعه کشور هستند، گفت: در حال حاضر طرح نظام های تامین مالی و قانون مربوط به بانک ها در مجلس در حال تهیه است، لذا از جنابعالی تقاضا دارم در جلسات بررسی حضور یافته و مطالب را مطالعه و ارائه نمایید. پیشنهادات خودتان حتی اگر مطابق با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم باشد.

بر اساس این گزارش، مدیران عامل بانک های رسالت، اقتصاد نوین، ایران زمین، گردشگری، روز، رفاه کارگران و تعدادی از مدیران عامل بانک های دولتی و دبیر شورای هماهنگی بانک ها در این جلسه حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. عدم امکان بانک ها در ایفای تعهدات قانونی خود بر لزوم افزایش ظرفیت بانک ها برای مبادلات مالی بین المللی، استفاده از ظرفیت بانک ها برای سرمایه گذاری در پروژه ها و انتقاد از طرح اصلاح قانون بانک مرکزی تاکید کردند.

این جلسه با حضور بهزاد پورسید معاون پارلمانی، پیمان پشمچی زاده معاون نظارت مجلس و بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید