چشم انداز بانک آینده در ایران گزارش های حسابرسی مال/ بانک آینده چه می گویند؟

چشم انداز بانک آینده در ایران گزارش های حسابرسی مال/ بانک آینده چه می گویند؟

روز جدید مدیرعامل موسسه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه بانک آینده دوباره وارد تیتر اخبار شد، گفت: بانک آینده سقف قانونی بانک مرکزی ایرانمال را 40 برابر کرد که مطابق با قوانین بانکی نبود. به گفته یکی از حسابرسان، مهم است که ایران مال به سمت فعالیت های عمومی مانند خدمات واکسیناسیون حرکت کند. در این گزارش با اشاره به صورت های مالی بانک آینده و ایران مال به بررسی وضعیت مالی آنها پرداختیم.

بانک آینده در سال 1378 با زیان رفت و برخی کارشناسان طبق صورت های مالی این بانک را یکی از بانک های ورشکسته می دانند. بر این اساس، بدهی بانک آینده به بانک مرکزی و سیستم بانکی روند صعودی داشته و از 22 میلیارد و 151 میلیارد تن در سال 98 به 29 میلیارد و 220 میلیون تن در سال 99 رسیده است که از مجموع این بدهی بیش از 5200 میلیارد آن بدهی این بانک به مرکزی است. بانک

یکی از دلایل این زیان انباشته، وجوه پرداختی این بانک است و یکی از مهم ترین مصادیق آن را می توان در روابط مالی این بانک و ایران مال مشاهده کرد. امینی رایا، مدیرعامل موسسه اقتصاد مقاومتی اخیرا اعلام کرده است که «بانک آینده 40 برابر سقف قانونی بانک مرکزی حدود 17 هزار میلیارد تن وام داده است و هیچ‌کس مانع این تخلف نشده است».

محمد امینی رایا همچنین گفت: هزینه ساخت ایران از جیب مردم پرداخت شده است. اما امروز چه کسانی از این انباشت ثروت و سود حاصل از این سرمایه گذاری سود می برند؟ سفره مردم کوچکتر شده اما در این بین ارزش ایران مال به گفته خودشان چهار برابر شده است. این بدان معناست که مردم بهای تورم ناشی از ایجاد پول های بی ضابطه توسط بانک ها را می پردازند و عده ای خاص از آن سود می برند».

اگرچه ایران مدعی است که ارزش آن چهار برابر شده و به پنج برابر رسیده است، اما صورت های مالی این دارایی بزرگ نشان از سود خیالی دارد. مرتضی دلوس، حسابرس و محقق حسابداری مالی، در گفت و گو با رویداد۲۴، ایران مال را زیان ده دانست و معتقد بود که این مرکز خرید اقدامی برای پوشش این ضرر است.

دلهوس توضیح می دهد: موضوع پیوستن بانک آینده به پروژه ایران یک موضوع سرمایه گذاری بود. مدیرعامل این بانک برای کسب سود به این پروژه پیوست و همواره ارتباط نزدیکی بین ایران مال و بانک آینده وجود داشته است. اما اهداف سرمایه گذاری ایران در شرایط تحریم محقق نشد. برنامه اصلی ایران جذب فاتحان بزرگ دنیا بود، اما طبق قانون سال 1376، امکان ورود فاتحان به ایران مسدود شد، بنابراین اتفاقی که در واقع افتاد این بود که دارایی ایران ضرر بود. اکنون بانک آینده به عنوان سرمایه گذار ایران مال مجبور است برای پوشش زیان به ترفندهایی متوسل شود. کاری که خود بانک آینده چندین سال است با سودهای موهوم انجام می دهد در حالی که بدنه ضرر می کند. در این بین مقرر شد ایران مال به عنوان دارایی بانک آینده شناخته شود. اما دو نکته وجود دارد، این اقدام تاثیر منفی بر سهامداران بانک آینده گذاشت. نکته بعدی این بود که اگر دارایی های ایران تجدید ارزیابی می شد، می توانستند بخشی از زیان های آن را پوشش دهند. اما از نظر قانونی امکان محدود کردن ارزش گذاری دارایی های ایران مال وجود نداشت. زیرا در پنج سال گذشته بیش از حد برآورد نشده است و مهمتر از آن، حسابرس باید آن را تایید کند.

به گزارش دلخوش، ایران مال هنوز به حسابرس اجازه ورود به صورت های مالی را نداده و گزارش حسابرسی مستندی از وضعیت مالی این ملک وجود ندارد. بر اساس این رویداد، 24 پرونده بعدی مربوط به ارائه بانک آینده در ایران است. طبق قانون، بانک ها برای ارائه تسهیلات بانکی محدودیت هایی دارند. اما گزارش مالی بانک آینده حاکی از آن است که این بانک قوانین اعطای تسهیلات کلان را رعایت نکرده است به این معنی که این تسهیلات برای ایران بالغ بر 17 هزار میلیارد تن بوده است در حالی که این میزان به گفته دلهوس کمی بیش از 20 درصد است. سرمایه شرکت و به این ترتیب هیچ رسیدگی قضایی وجود نداشت. همچنین این بانک حدود 40 برابر میزان مجاز تسهیلات این شرکت (ایران و دو شرکت تابعه) را پرداخت کرد.

این حسابرس در ادامه توضیح می دهد: «در گزارش حسابرس بانک آینده نیز شاهد نوعی تناسب هستیم. بنابراین، هنگامی که مؤسسات حسابرسی صورتهای مالی یک شرکت را پردازش می کنند، در صورت وجود ابهام، آن را در قالب های مختلف به دست می آورند. اگر ابهامات کم باشد در قالب نامه مدیریت اعلام می شود اما در صورت حاد بودن مشکل در یک «بند» گزارش اعلام می شود. حال در بند 5 حسابرسی صورتهای مالی بانک در قالب گزارش مشروط ارائه شده است. «وقتی گزارش در یک بند جداگانه ارائه می‌شود، حتی ممکن است منجر به گزارش عدم پذیرش گزارش مالی و رد کامل آن شود، اما در اینجا به دلیل تبعات اجتماعی احتمالی آن، اعلام گزارش مشروط ترجیح داده می‌شود. “

به گفته دلخوش، صورت های مالی و تراز تجاری این بانک در این زمینه مشخص نیست و اطلاعات کمی از سود و زیان هلدینگ ایران مال وجود دارد.

دلوس همچنین به عدم نظارت بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: نه تنها برای بانک آینده، اتفاقی که برای همه بانک ها افتاده این است که صورت های مالی خوبی ندارند. اکثر آنها زیان ده هستند و بازده مثبتی ندارند. «قرار بود بانک مرکزی مسئولیت بانک آینده را بر عهده بگیرد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

حسابرس معتقد است که در رابطه با روابط مالی بانک آینده و هلدینگ ایران شفافیت وجود ندارد و اطلاعات محرمانه ای وجود دارد که حسابرس به آنها دسترسی ندارد. وی تاکید کرد: در چنین فضای غیرشفافی می بینیم که ایران مال اگرچه سودآور نیست و نمی تواند به اهداف سرمایه گذاری خود دست پیدا کند، اما همچنان سودآور است و کارهای عمومی برای ارتقای این رقم انجام می دهد که بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال در دوران واکسیناسیون این هلدینگ به یکی از مراکز اصلی واکسیناسیون تبدیل شد در حالی که تا آنجایی که من می دانم منفعت مالی مستقیمی برای آن نداشته است اما به همان دلایلی که گفتم همان فضای تاریک این کار را انجام داد. برای رسیدن به اهدافش. . “یکی دیگر خواهد رسید.”

دیدگاهتان را بنویسید