خروج ایران از سند چشم انداز 20 ساله/برنامه هفتم گردشگری، تقلبی در افکار عمومی است.

خروج ایران از سند چشم انداز 20 ساله/برنامه هفتم گردشگری، تقلبی در افکار عمومی است.

ترکیه در 5 سال آینده 90 میلیون گردشگر جذب خواهد کرد. ایران 15 میلیون
گردشگری در برنامه هفتم توسعه تیر 1402

دولت در برنامه هفتم توسعه 15 میلیون گردشگر را متعهد کرده است. در حالی که در سند چشم انداز 20 ساله گردشگری آمده است که تا پایان سال 1403 تعداد گردشگران ورودی به ایران باید به 20 میلیون نفر برسد. به عبارت دیگر برنامه هفتم توسعه از اهداف سند چشم انداز 20 ساله خارج شد. همانطور که حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات هوایی می گوید همین هدف 15 میلیونی فریب افکار عمومی است و در صورت ادامه شرایط فعلی محقق نخواهد شد.

جذب 15 میلیون گردشگر هدف دولت در برنامه هفتم توسعه است. هدفی پایین تر از چشم انداز 20 ساله گردشگری و البته هنوز در شرایط فعلی دست نیافتنی!

اگرچه جاذبه های گردشگری بسیاری اعم از طبیعی و تاریخی در قلب ایران وجود دارد، اما بسیاری از گردشگران تمایلی به آمدن به ایران و دیدن این جاذبه ها ندارند. کارشناسان دلایل مختلفی از مشکلات سیاسی گرفته تا کمبود زیرساخت ها را برای این موضوع بیان می کنند.

پس از اپیدمی کرونا، گردشگری در بسیاری از کشورها در انزوا قرار گرفت. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. پس از کاهش کووید-19 و با نزدیک شدن به جام جهانی 2022، امیدها برای جذب گردشگر از این رویداد افزایش یافته است. اما طولی نکشید که این فرصت طلایی همسایه ایران از دست رفت.

ماجرایی که نشان داد رشد گردشگری در گرو آرامش کشور و آمادگی زیرساخت های گردشگری است و این جادو جز با برنامه ریزی دقیق باز نمی شود. حتی اگر کشور میزبان رویداد بزرگی مانند جام جهانی باشد.

رویای جذب 15 میلیون گردشگر در برنامه هفتم توسعه

حال سوال این است که برنامه دولت سیزدهم برای گردشگری چیست؟ آیا می تواند مرهمی بر زخم های عمیق گردشگری ایران باشد؟
یکی از اهداف برنامه هفتم توسعه در این حوزه جذب 15 میلیون گردشگر تا پایان برنامه است. تا سال 1406. اما بررسی سند چشم انداز گردشگری ایران نشان می دهد که برنامه هفتم توسعه از اهداف این سند عدول کرده است.

سند چشم انداز گردشگری در سال 1383 و همزمان با برنامه چهارم توسعه ارائه شد. بر اساس این سند، تعداد گردشگران ورودی به ایران تا سال 1403 باید به 20 میلیون نفر و درآمد آن به 25 میلیارد دلار برسد.

اما برنامه هفتم با وجود سه سال برنامه ریزی اضافی (در مقایسه با سند چشم انداز 20 ساله)، پنج میلیون گردشگر کمتر را هدف قرار داد. به نظر می رسد دولتمردان نیز به این نتیجه رسیده اند که با آنچه در چشم انداز تصور می کردند بسیار فاصله دارند.

از سوی دیگر همانطور که آمارهای رسمی نشان می دهد سال گذشته حدود پنج میلیون گردشگر به ایران آمده اند. به عبارت دیگر، دولت در نظر دارد تا 5 سال آینده 10 میلیون گردشگر دیگر به آمار فعلی اضافه کند.

تقلب از افکار عمومی در برنامه منطقه بندی هفتم

حرمت الله رفیعی رئیس اتحادیه خدمات هوایی به تجارت نیوز گفت: دولت در حوزه گردشگری ناکارآمد است و باید آن را کنار بگذارد. بخش خصوصی باید با این مشکل مقابله کند. اتباع خارجی و مجریان تورهای خارجی با دولت ها وارد مذاکره نمی شوند. اگر گردشگری رها شود و به مردم سپرده شود به هدف 20 میلیون گردشگر دست پیدا می کنیم اما در شرایط فعلی قطعا این هدف محقق نمی شود.

وی ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی دولت برای جذب گردشگری، تقلب در افکار عمومی است. کجای برنامه هفتم توسعه نظر بخش خصوصی را می خواستند؟ 6 ماه قبل از جام جهانی در جلساتی که برگزار شد گفتم با این وضعیت توریست جذب نمی کنیم. دیدید که جام جهانی برگزار شد و هیچ اتفاقی برای گردشگری ایران نیفتاد. دولت از خود پشت سنگر بخش خصوصی محافظت می کند تا ضربه نخورد!»

رفیعی با اشاره به مشکلات گردشگری در ایران گفت: برخی فکر می کنند چون ارزش پول ملی کاهش یافته است باید برای گردشگران به ایران سودآور باشد. اما بررسی قیمت پکیج های تور در ایران نشان از گران بودن آنها نسبت به سایر کشورها دارد. مثلاً در کشورهایی که گردشگران زیادی دارند کیفیت هتل ها بهتر است و قیمت آن کمتر از ایران است. زیرساخت هایی را برای جذب گردشگر آماده نکرده ایم اما اهداف بزرگی برای جذب گردشگر در نظر گرفته ایم. گردشگر خارجی حسابدار است و هزینه تمام اقلام را محاسبه می کند.

وی ادامه می دهد: گردشگر از ورود دولت به کشور می ترسد. «گردشگر را شریکش می آورد، نه با مذاکره و تفاهم از طریق دولت.

رفیعی می گوید: 50 درصد گردشگران ورودی و خروجی از ایران از عراق هستند. گردشگران غربی ما باید حداقل 40 هزار نفر باشند. یعنی اگر پنج میلیون گردشگر اعلام شده را در نظر بگیریم، حدود 2.5 میلیون نفر فقط از عراق وارد ایران می شوند. حالا که برای کشورهای دیگر گردشگر نداریم، برای این گردشگران عراقی برنامه ریزی کنیم».

برنامه ترکیه برای جذب 90 میلیون گردشگر

در حالی که سیاستمداران در ایران به دنبال جذب گردشگر هستند، ترکیه قصد دارد تا پایان سال 2028 90 میلیون گردشگر جذب کند.به گزارش عصر ایران، ترکیه در سال 2022 میلادی 45 میلیون گردشگر را جذب خواهد کرد.

به عبارت دیگر، ترکیه برای پنج سال آینده 6 برابر ایران برنامه ریزی کرده است و به گفته محمد ارسوی، وزیر گردشگری ترکیه، پیش بینی می شود تا پایان سال 2028 درآمد گردشگری این کشور به 100 میلیارد دلار برسد.

حدود 18 سال از ارائه سند چشم انداز گردشگری در ایران می گذرد. نگاهی به اظهارات مسئولان نیز تاییدی بر شکست سیاست های گردشگری است.

بر اساس این سند، تا پایان سال 2018، تعداد گردشگران ورودی به ایران باید به 2 میلیون و 600 هزار نفر و درآمد گردشگری به 1.5 میلیارد دلار برسد.

دوره بعدی این سند نیز از سال 89 تا 93 در نظر گرفته شده است و تا پایان این دوره باید تعداد گردشگران به 6 میلیون و 500 هزار نفر و درآمد ارزی حاصل از آن به 4 میلیون و 500 میلیون تومان برسد.

در ادامه سند چشم انداز 20 ساله گردشگری آمده است که تا سال 2018 تعداد گردشگران ورودی به ایران باید به 13 میلیون نفر و درآمد حاصل از آن به 10 میلیارد دلار برسد. در دوره پایانی این چشم انداز نیز آمده است که تا پایان سال 1403 تعداد گردشگران باید به 20 میلیون نفر و درآمد گردشگری به 25 میلیارد دلار برسد.

بر اساس آنچه در این گزارش مطرح شد، ایران از این سند عقب افتاده و اکنون دولت سیزدهم برای دور شدن از رویای 25 میلیارد دلاری درآمد گردشگری و نزدیک شدن به واقعیت یک گام به عقب برداشته است.

سال گذشته احمد وحیدی وزیر کشور اذعان داشت که ایران از سند چشم انداز گردشگری 20 ساله عقب مانده و با جذب 20 میلیون گردشگر فاصله زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید