آیا سند چشم انداز 2023 ترکیه شکست خورده است؟


ساعت: 08:27
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817865

تنها چند ماه تا تحقق شعارها و اهداف اردوغان در سند 2023 باقی مانده است و بیشتر آن اهداف همچنان پابرجاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آناج-گروه ترکیه و قفقاز; ترکیه هنوز در فضای نامشخص پیش از انتخابات و تنش های حزبی به سر می برد. به خصوص در شرایطی که بحران اقتصادی زندگی میلیون ها خانواده ترک را سخت کرده است.

به عقیده اکثر تحلیلگران و کارشناسان سیاسی ترکیه و همچنین نتایج واضح تحقیقات میدانی انجام شده توسط شرکت ها و موسسات معتبر بدون وابستگی حزبی، حزب حاکم ترکیه در حال شکست است و اردوغان رهبر کاریزماتیک روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. ، در حال کاهش است.


همزمانی سند 2023 و انتخابات 2023

ترکیه در سال 2023 انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد، اما نکته مهم این است که سال 2023 فقط زمان برگزاری انتخابات در ترکیه نیست. بلکه این آخرین گام در مسیر طولانی است که اردوغان و حزب عدالت و توسعه آن را به عنوان سند چشم انداز سال 2023 معرفی کرده اند و در یازده سال گذشته به دنبال دستیابی به این اهداف بوده اند. اما اکنون و تنها چند ماه مانده به پایان شعارها و اهداف اردوغان در سند 2023، اکثر این اهداف همچنان پابرجا هستند.


بوقلمون،

رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه، در بحبوحه قدرت و محبوبیت خود و حزبش، در سال 2011 اهداف بلندپروازانه خود را برای رشد و توسعه وضعیت اقتصادی و سیاسی ترکیه در مقاله چشم انداز 2023 اعلام کرد. بر اساس اهداف این سند، ترکیه باید در سال 2023 یکی از 10 اقتصاد بزرگ جهان را داشته باشد و به جایگاه بالایی در جهان و منطقه دست یابد.


چه اهدافی محقق شد؟

با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ترکیه، شاید بهتر باشد به جای سوال “کدام اهداف محقق شد” به سوال مقابل نگاه کنیم که “کدام اهداف شکست خوردند؟”

سوزکو که به عنوان پرتیراژترین روزنامه ترکیه و یکی از مهمترین رسانه ها در جبهه گسترده مخالفان اردوغان شناخته می شود، این عکس و تیتر را به صفحه اول سند 2023 اختصاص داد و نوشت: اهداف 2023 برآورده نشدند.


بوقلمون،

این روزنامه در فهرست شکست اردوغان و حزب عدالت و توسعه در دستیابی به اهداف چشم انداز 2023 به موارد زیر اشاره می کند:

تورم تک رقمی نشد: یکی از اهداف اصلی اردوغان و حزب حاکم این بود که تورم در ترکیه تا سال 2023 تک رقمی شود و به زیر 10 درصد برسد. اما اقتصاددانان و تحلیلگران ترک معتقدند که ترکیه در سه سال اخیر یکی از سیاه ترین و تلخ ترین دوره های تاریخ مدرن را با تورم بیش از 45 درصد تجربه کرده است.

شاخ غول بیکاری شکسته نشده است: یکی دیگر از اهداف بلندپروازانه سند 2023، نگه داشتن نرخ بیکاری در ترکیه زیر 5 درصد بود. اما اکنون این تعداد از 20 نفر فراتر رفته است و مهم این است که بسیاری از بیکاران ترکیه فارغ التحصیلان جوان هستند و بیش از یک میلیون و نیم کشاورز در چند سال اخیر از کشاورزی و تولیدات باغداری خارج شده اند. این افراد اکنون یا بیکار هستند یا به مشاغل کاذب روی آورده اند.

ترس از احزاب کوچک ادامه دارد: بند عجیبی در قانون انتخابات ترکیه وجود دارد به نام نصاب 10 درصد. بر اساس این بند هر حزبی که بخواهد به صورت حزبی در انتخابات شرکت کند باید حداقل 10 درصد از کل آرا را کسب کند. در غیر این صورت حتی با 9.9 درصد آرا به مجلس نمی رسد. این قانون سختگیرانه احزاب کوچک را عملاً قادر به رونق نداشت. قرار بود این حد نصاب به صفر برسد اما هنوز این اتفاق نیفتاده و بدیهی است که از 10 درصد به 7 درصد کاهش می یابد که همچنان رقم تکان دهنده و عجیبی است. در همان زمان، روند تلخ تعطیلی احزاب باید بر اساس یک سری اصلاحات سیاسی و حقوقی پایان می یافت. اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و برخی از احزاب سیاسی ترکیه در معرض تهدید هستند و سقف آنها ممکن است به اتهام مخالفت با سیاست های حزب حاکم کاهش یابد.

هدف عجیب 56 میلیارد دلار محقق نشد: اردوغان اعلام کرده است که درآمد سالانه صنعت گردشگری ترکیه در سال 2023 به 56 میلیارد دلار خواهد رسید. اما این رقم، حتی در یک دنیای خوش بینانه بدون تاج، به سختی نزدیک به 40 میلیارد دلار است.

جنگنده ملی ساخته نشد: یکی دیگر از اهداف سند چشم انداز 2023 این بود که ترکیه جنگنده ملی خودکفایی خود را بسازد. اما این اتفاق نیفتاده است و پس از اینکه ایالات متحده ترکیه را از F-35 محروم کرد، اردوغان امیدوار است به هر حال بتواند چندین فروند F-16 از ایالات متحده بخرد. اما شواهد نشان می دهد که لابی قوی در کنگره آمریکا مخالف این توافق است.

نه یکی از 10 اقتصاد بزرگ جهان: ترکیه قرار بود در سال 2023 یکی از 10 اقتصاد بزرگ جهان باشد. اما تحلیلگران ترکیه می گویند که پوند رکورد جهانی کاهش ارزش دلار را در دو سال گذشته شکسته است. و اکنون، علاوه بر کاهش ارزش دلار دولت، مردم بدهکار و تحت فشار هستند و تورم و فقر بیداد می کند. همچنین اهداف مهمی مانند حذف وابستگی خارجی به منابع انرژی و تلاش برای کاهش فقر در ترکیه همچنان شعار باقی ماند.

خبری از قانون اساسی جدید نیست: حزب عدالت و توسعه اعلام کرده است که قانون اساسی فعلی ترکیه محصول فکری و قانونی ژنرال های کودتا است و قانون اساسی جدید و مترقی تا سال 2023 مطابق با استانداردهای اروپایی تدوین خواهد شد. ولی آن اتفاق نیفتاد.


بوقلمون،

با مثال ها و توضیحاتی که در این گزارش به آن پرداخته شده است، به جرات می توان گفت که حزب عدالت و توسعه نتوانسته است به اهداف سند چشم انداز 2023 دست یابد و این حزب در انتخابات سال آینده پیروز خواهد شد. و حفظ موقعیت فعلی شما با موانع و چالش های جدی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید