علی باقری: دو پیشنهاد تهران در مذاکرات وین «مستند و منطقی» است/ پیشنهاد سوم را در چنته داریم

علی باقری: دو پیشنهاد تهران در مذاکرات وین است

روز جدید مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین با تاکید بر موضع صریح تهران در قبال لغو تحریم های آمریکا علیه مردم ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران از خواسته های خود کوتاه نخواهد آمد.

علی باقری کنی به خبرگزاری آنسا ایتالیا گفت: جمهوری اسلامی ایران از خواسته های خود برای فعال سازی مجدد توافق هسته ای 2015 و لغو تحریم ها کوتاه نمی آید.

حفاری کنی تاکید کرد: با توجه به اینکه آمریکا در سال 2018 از توافق خارج شد، بنابراین واشنگتن باید اولین قدم را بردارد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: پیشنهادات تهران به گروه 1+4 در روند مذاکرات وین مستند و منطقی است و بنابراین می تواند مبنایی برای مذاکره باشد.

در این مذاکرات، ایران برنامه‌های خود را در قالب دو متن پیشنهادی یکی درباره لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و دیگری در مورد موضوع هسته‌ای ارائه کرد. این پیشنهادها مبنای مذاکره است و طرف مقابل باید به پیشنهادهای تیم ایران پاسخ مستند بدهد.

پیش از این، مذاکره کننده ارشد ایران به الجزیره گفته بود پیش نویس پیشنهادات ایران برای لغو تحریم های آمریکا علیه 1+5 به گونه ای است که طرف مقابل نمی تواند آن را رد کند.

به گفته کاوشگر، ایران در صورت پذیرش دو پیشنهاد قبلی ارائه شده در روز قبل، پیشنهاد سوم را نیز ارائه خواهد کرد.

با پیشنهادات تهران که نشان از ابتکار عمل در وین دارد، اکنون همه چیز به رفتار سایر کشورها بستگی دارد و در صورتی که کشورهای اروپایی به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند و کشور آمریکایی به این توافق برگردد، توافقنامه تمدید خواهد شد.

با این حال، واکنش غرب به این دور از مذاکرات ناامید کننده بوده و نشان می دهد که آنها انتظار نداشتند ایران به طور کامل در مذاکرات شرکت کند.

دور اول مذاکرات هسته ای در دولت سیزدهم جمعه گذشته در وین به پایان رسید که تیم ایرانی پیشنهادهای ملموسی را به طرف های توافق ارائه کرد، در حالی که انتظار می رود سایر کشورها بسته ها و پیشنهادات را به صورت واقع بینانه بررسی کنند و پاسخ منطقی بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید