عنابستانی: معاون وزیر حقوق زیاد حرف می زند

عنابستانی: معاون وزیر حقوق زیاد حرف می زند

مصاحبه کامل این عضو کمیته مشترک حمایت از مصرف کنندگان فضای مجازی را بخوانید.

ادعای اینکه نماینده قوانین مجلس مصوبه طرح حفاظت از فضای مجازی را باطل می کند؟

آیا کسی می تواند رای نماینده مجلس را لغو کند؟ مجلس قوه مقننه جمهوری اسلامی است. هیچکس نمی تواند قانونگذار باشد و هیچکس جز هیات امنا نمی تواند در مورد لایحه اظهار نظر کند و بگوید آیا این لایحه اشتباه است یا خیر. مصوبه ای که گرفته شده اراده مجلس است و خواست مجلس خواست ملت است و هیچکس نمی تواند آن را لغو کند.

نظر شما در مورد نماینده مجلس که شکایت کرده و خواهان تغییراتی است که در اصل 142 در طرح ایجاد شده است چیست؟

معاون آزرده خاطر بود و خیلی پرحرف بود. قانونی بودن یا نبودن تصویب نمایندگان مجلس به معاونت بستگی ندارد. مگر اینکه آنها رئیس مجلس نمایندگان باشند، خود مجلس می داند که چه باید بکند. این نماینده مجلس حرف های ناشایست زیادی زد و مجلس اصلا زیر بار آن حرف ها نمی رود. هیئت امنا تنها هیئتی است که می تواند مصوبات مجلس را مورد بازرسی قرار دهد تا مغایر با شرع و قانون اساسی نباشد. نمایندگان ملت مختارند در هر زمینه ای هر چه را که می خواهند تصویب کنند.

آیا اقداماتی برای شفاف سازی این طرح وجود دارد یا خیر؟

البته این طرح که شفاف است نیاز به شفاف سازی بیشتر دارد. 48 جلسه کمیته مشترک به صورت آنلاین و زنده پخش شد. آخرین نسخه که پس از 48 جلسه تنظیم شده است برای اطلاع رسانی به مردم باید در سامانه بارگذاری شود. این طرح چیزی جز تنظیم فضای مجازی نیست. انسداد، مصونیت و فیلترینگ جایی در آن نیست. قطعاً باید فضای مجازی را تنظیم و تنظیم کنیم.

فقط رانندگی و جابجایی خودرو در شهر ده ها قانون و مقررات وجود دارد که از حقوق شهروندان حمایت می کند و شهر را زیر پا نمی گذارد. آیا می توان در فضای مجازی، فعالیتی که به زندگی مردم، کسب و کار، شهرت و تربیت آنها مربوط می شود، بدون هیچ قاعده ای کار کرد و هرکس هر کاری می خواهد انجام دهد؟

مردم نیز خواهان تنظیم فضای مجازی و کنترل و نظارت بر محتوای فضای مجازی در حوزه آموزشی و دینی و تربیت فرزندان خود هستند. آنها از ما می خواهند که از تجارت سایبری آنها حمایت کنیم و از جرم و جنایت و کلاهبرداری در فضای مجازی جلوگیری کنیم. قانونی شدن فضای مجازی یک اصل و قابل درک است.

به نظر شما حریفان چه کسانی هستند؟

اکثر مخالفان افرادی هستند که از فضای مجازی سود می برند. مخالفان این طرح نگران سود میلیاردی خود از ایجاد صفحات و صفحات مجازی هستند. آنها بدون پرداخت مالیات و بدون دیدن آن چه می خواهند انجام می دهند و این قوانین و مقررات برای آنها دست و پا گیر است. از این رو با توجه به شرایط مالی مناسب، فضای رسانه ای قوی نیز ایجاد می کنند.

آیا برنامه ای برای اعتمادسازی در بین مردم دارید؟

با توجه به اینکه اصل این طرح بر اساس فیلترینگ و انسداد نیست، بلکه صرفاً تنظیم و مدیریت است، اعضای کمیته باید برای مردم توضیح دهند و این طرح را به اطلاع مردم برسانند. من به عنوان عضوی از کمیته باید هر کاری از دستم بر می آید انجام دهم، مردم باید همراهی و قانع شوند و این کاملاً بدیهی است.

دیدگاهتان را بنویسید