عوارض سیگار و قلیان بعد از جراحی بینی


ساعت: 19:49
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887174

با توجه به هزینه نسبی عمل بینی، نباید با بی احتیاطی و اقدامات نادرست قبل و بعد از عمل از تاثیر و کیفیت عمل کاسته شود. یکی از مواردی که افراد باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امروزه می بینیم که علم پزشکی علاوه بر ارائه راهکارهایی برای درمان بیماری های مختلف، راه حل های مختلفی برای بهبود سایر ابعاد زندگی انسان نیز یافته است. کشور ایران از نظر تعداد متخصصان جراحی زیبایی رتبه بالایی دارد و مردم ایران به انواع جراحی های زیبایی علاقه مند هستند.

با توجه به شیوع جراحی بینی، افراد باید اطلاعات کافی در مورد این جراحی داشته باشند. قبل و بعد از هر نوع جراحی باید مراقب باشید و افراد باید بایدها و نبایدها را رعایت کنند. مراقبت های قبل و بعد از عمل تاثیر زیادی در موفقیت جراحی زیبایی دارد و نباید آنها را دست کم گرفت و همچنین نباید تاثیر مهم آنها را دست کم گرفت.

با توجه به هزینه نسبی عمل بینی، نباید با بی احتیاطی و اقدامات نادرست قبل و بعد از عمل از تاثیر و کیفیت عمل کاسته شود. یکی از مواردی که مردم باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند مصرف است سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی خوب.

در ادامه این مقاله به مراقبت های بعد از جراحی بینی می پردازیم و تاثیر سیگار کشیدن بر بدن را به طور کلی چه قبل و چه بعد از جراحی بینی بررسی خواهیم کرد.

سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی

پزشکان داوطلبان جراحی بینی را از کشیدن سیگار پس از جراحی منع می کنند. برای اطلاع از مدت زمان آن، هر فردی باید در این زمینه با جراح خود مشورت کند، زیرا روند بهبودی برای افراد متفاوت است و پزشک باید پس از معاینه نظر خود را در این مورد اعلام کند. به طور کلی دو هفته بعد از جراحی بینی و دو هفته قبل از جراحی می توان سیگار کشید.

مصرف سیگار و قلیان بعد از جراحی بینی چه تاثیری بر نتیجه جراحی خواهد داشت؟

اثرات مضر سیگار بر بدن انسان

بعد از جراحی بینی تا مدتی نباید قلیان بکشید. البته این بدان معنا نیست که در مواقع دیگر مصرف سیگار و قلیان را توصیه کنیم. همه مردم از مضرات سیگار، قلیان و سایر مواد دخانی بر بدن آگاه هستند اما مصرف این محصولات پس از جراحی اکیدا ممنوع است. استفاده از مواد دخانی سلامت عمومی بدن را به خطر می اندازد و مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند. به عنوان مثال، یک فرد سیگاری مستعد پیری زودرس است. پوست افراد سیگاری زودتر چروک می شود.

همانطور که بیشتر مردم می دانند، سیگار ارتباط مستقیمی با سرطان ریه دارد. نمی توان گفت همه افراد مبتلا به سرطان ریه سیگاری بودند، اما همه افراد سیگاری از طریق سیگار کشیدن در معرض سرطان ریه قرار می گیرند.


images_1659277037.jpeg

تاثیر سیگار بر کبودی زیر چشم پس از جراحی

استعمال دخانیات بر سلامت بدن به خصوص بر گردش خون تاثیر منفی می گذارد. اثرات منفی سیگار بر گردش خون افراد باعث ایجاد عوارضی مانند کبودی در نواحی اطراف بینی، التهاب و تورم شدید و مواردی از این دست می شود. یکی از عوارض جراحی بینی آنچه مردم شاهد آن هستند ایجاد کبودی در اطراف بینی و زیر چشم است که پس از مدتی بهبود می یابد. میزان این کبودی ها در افراد مختلف متفاوت است.

همانطور که گفته شد، اثر سیگار بر گردش خون باعث کبودی می شود. در نتیجه می توان گفت که سیگار باعث افزایش و طولانی شدن روند بهبود کبودی زیر چشم می شود.

اثرات سیگار بر بهبود و ماندگاری جای زخم جراحی

سیگار منجر به کاهش فعالیت سلول های پوست می شود. سلول های پوست مسئول تولید کلاژن و الاستین هستند. کلاژن و الاستین دو ماده ای هستند که پوست را جوان می کنند و در نتیجه پوست را جوان و شاداب نگه می دارند. تاثیر سیگار و قلیان بر روی سلول های پوست منجر به کاهش تولید کلاژن و الاستین می شود.

کاهش تولید دو ماده ذکر شده باعث می شود که روند بهبود زخم کندتر و زمان بیشتری طول بکشد و یا حتی اسکارها روی پوست باقی بمانند.

تأثیر سیگار بر گردش خون و ارتباط آن با ترمیم

سیگار باعث کاهش میزان اکسیژن خون می شود. این به معنای کاهش کیفیت خون است. این تأثیر مستقیم بر گردش خون و روند بهبودی فرد دارد. لازم است مردم بدانند که در هر قسمتی از بدن که صدمه دیده و آسیب دیده است، خون باید به خوبی جریان یابد. خون مواد مغذی مورد نیاز بافت ها و اندام های مختلف بدن را تامین می کند. بنابراین بسیار مهم است که خون غنی و با کیفیت باشد تا زخم های ناشی از جراحی هر چه سریعتر بهبود یابد. در نتیجه، سیگار باعث می شود که زخم های ناشی از جراحی دیرتر بهبود یابد.

مراقبت های لازم بعد از جراحی بینی

  • بنابراین بینی باید دو تا سه بار در طول روز تمیز شود. روند و نحوه انجام این روش توسط پزشک کاندید جراحی آموزش داده می شود.
  • فرد باید تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را طبق دستور پزشک به درستی مصرف کند.
  • پس از جراحی باید از تجویز خودسرانه و مصرف برخی داروها خودداری شود. از طرفی بسیاری از داروها را نباید با هم ترکیب کرد و همزمان مصرف کرد. این مشکل می تواند اثر داروها را خنثی کند و داروهای مختلف ممکن است به دلیل ترکیب آنها با یکدیگر اثری را که پزشک در نظر گرفته است روی بدن نداشته باشند. به همین دلیل، فرد باید قبل از مصرف هر داروی دیگری در طول مدت زمانی که پس از جراحی دارو مصرف می کند، با پزشک خود مشورت کند.
  • فرد حداقل تا دو هفته پس از جراحی بینی نباید سیگار بکشد.
  • استفاده از کمپرس آب سرد بعد از جراحی تا حد زیادی التهاب و تورم را کاهش می دهد. کمپرس سرد با اثر تسکین دهنده خود درد بعد از عمل را نیز کاهش می دهد و در چنین مواردی توصیه می شود.
  • پس از عمل تا دوران نقاهت و نقاهت کامل فرد باید سبک خواب خود را تغییر دهد تا دچار آسیب های ناخواسته ناشی از این مورد نشود.
  • در روزهای اول پس از جراحی بینی، افراد نباید با آب تماس داشته باشند. در نتیجه آنها مجبور نیستند دوش بگیرند و به دستشویی بروند. کاری که افراد در این زمینه باید انجام دهند این است که به شدت از تماس آب با نواحی اطراف بینی خودداری کنند.
  • پس از جراحی تا زمان بهبودی باید از لباس هایی استفاده شود که به راحتی باز و بسته می شوند تا در هنگام تعویض مشکل، درد و آسیبی برای افراد ایجاد نشود.
  • تا زمان بهبودی باید از فعالیت های ورزشی خودداری کرد. بنابراین افراد برای بهبودی نیازی به ورزش های سنگین برای چند ماه ندارند.

با بررسی اثراتی که سیگار و قلیان بر بدن می گذارد، مشخص می شود که این مواد هرگز نمی توانند برای بدن مناسب باشند و بر عملکرد اندام ها تأثیر خوبی دارند. در واقع، اثرات آنها نه تنها نامناسب است، بلکه مخرب تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می کنند. بنابراین در دوره نقاهت پس از جراحی نباید از آنها استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید