فاجعه آبی در سرزمین آب های جوشان / بی آبی مطلق در حاشیه پایتخت طبیعی ایران + تصاویر


ساعت: 13:53
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834107

روستاهای مهریان، بلهزار و مادوان در 5 کیلومتری شهریاسودج قرار دارند و هم اکنون با مشکلات و معضلات زیادی روبرو هستند که مشکل کم آبی فشار را دوچندان می کند و روزهای سختی را در تابستان گرم سپری می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس هر ساله در فصل بهار و تابستان بخش مهمی از اخبار رسانه های استان قطعی آب در مناطق مختلف شهر یاسوج است. مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر مناطق این استان است.

یاسود یکی از پرباران ترین شهرهای کشور به دلیل کمبود آب در فصل گرما با کمبود آب مواجه است اما عده ای به بهانه بی توجهی به سرمایه گذاری صدها میلیاردی برای حل مشکل آب این شهر پروژه را تخریب می کنند. آنها سدی هستند که می توانند مشکل کمبود آب را در این زمین حل کنند.


مهاجران زخمی بر دردهای بی شمار زاگرس!

شهر یاسوج به دلایل مختلف از جمله آب و هوای خوب، ظرفیت های خدادادی گردشگری، به عنوان مرکز استان و وجود ادارات مشترک سیاسی و نظامی در این شهر، همجواری با مناطق گرمسیری و استان هایی مانند فارس، خوزستان، بوشهر. و همچنین فرصت های شغلی در سایر نقاط استان به شدت تحت تاثیر هجوم مهاجران از سایر نقاط استان قرار گرفته است.


25c22cd9 3e75 4dc5 810d d9a192cb647e خبر خاکستری

متأسفانه رشد رشد حاشیه ای در شهر یاسوج بسیار زیاد است و ایجاد سکونتگاه های فراوان و تراکم جمعیتی بالا در مناطقی مانند مادوان، سرابتاوه، اکبرآباد و شرف آباد، مزدک، گوچر و بسیاری از شهرهای یاسوج خدمات کمتری را به همراه داشته است. تحویل به مناطق ..


فاجعه آب در سرزمین آب های جوشان!

این در حالی است که با توجه به گرم شدن کره زمین در چند سال اخیر و خشکسالی و کاهش چشمگیر بارندگی در کشورمان، تامین آب شرب شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و بسیاری دیگر از شهرهای کشور با چالش های جدی مواجه شده است. .

بر اساس آمار بیش از 100 هزار نفر در حاشیه شهر یاسوج زندگی می کنند که به دلیل اقامت در شهر و روستا هر روز با مشکلات زیرساختی زیادی دست و پنجه نرم می کنند به طوری که با گرم شدن هوا مشکلات آنها به دلیل کمبود دو برابر می شود. از آب.

روستاهای مهریان، بلهزار و مادوان در 5 کیلومتری شهریاسودج قرار دارند و هم اکنون با مشکلات و معضلات زیادی روبرو هستند که مشکل کم آبی فشار را دوچندان می کند و روزهای سختی را در تابستان گرم سپری می کنند.


3c5dab4d c6eb 435a 9431 b825bb24a2a6 خبر خاکستری


وعده های بی پایان لب تشنه؟

اگرچه کارکنان وعده های زیادی برای بهبود وضعیت داده اند اما این وعده ها عملی نشده و هیچ کدام محقق نشده است و هر روز با توجه به نیازهای جدید بر مشکلات آنها افزوده می شود.

با توجه به اینکه جمعیت این روستا بیش از 30 هزار نفر است خدمات ارائه شده در این منطقه نزدیک به مرکز استان برای این جمعیت مناسب نیست مانند مهریان بلازار و بخش هایی از مادوان که امروزه به نام اما آنها از خدمات خوب محروم هستند.

یکی از معضلات امروزی در منطقه شمال غرب پایتخت طبیعی ایران را می توان بحران آب و کم آبی در این مناطق دانست که برای بسیاری از ساکنان این مناطق مشکلاتی را به همراه داشته است، چرا که بسیاری از ساکنان این مناطق می گویند روزها و شاید هفته ها به اندازه کافی آب مصرف می کنند. نرسیدن و قطعی های مکرر آب در این مناطق باعث پیچ خوردن آنها می شود.


fcda6eee 1b88 4f80 a617 b09c0dedbb61 خبر خاکستری


بی آبی مطلق در حاشیه پایتخت طبیعی ایران

معضل کم آبی در این مناطق چند سالی است که ادامه دارد و همچنین مسئولان استانی و حتی نماینده شهرستان نتوانسته اند گام موثری در راستای این معضل بردارند و هر روز بر سیل این معضل بی آبی در این مناطق افزوده می شود.

اگر چه مسئولان انتقال آب از منطقه باریک مهریان به بلهزار و مادوان را به دلیل درگیری های محلی و نبود مدار چند حلقه چاه عامل اصلی کم آبی در این مناطق می دانند، اما این سوال مطرح است که آیا چاره کار است. به این مشکل نیست؟


معمای سد و حل مشکل کم آبی!

اگرچه کارشناسان و مسئولان استانی تنها راه نجات اراضی زاگرس از بی آبی را ساختن سد تنگ سرخ در 35 کیلومتری مرکز استان می دانند، اما امروز برخی بی پروا به سمت این سد سنگ پرتاب می کنند.

بر اساس برنامه ریزی ها و نقشه کشی سد تنگ سرخ در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت کلنگ زنی شده و تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت داشته است.

با وجود این سرمایه هنگفت (آب) برای برون رفت از محرومیت و دستیابی به توسعه همه جانبه، اما همچنان به دلیل بی تدبیری مسئولان و متولیان امر از گذشته تاکنون، حتی در نزدیک به 200 منطقه شهری روستایی با مشکل تامین آب شرب مواجه هستیم. و عشایر در حال حاضر با تنش آبی مواجه هستند.

بی شک انتظار می رود در راستای بهبود وضعیت موجود و استفاده صحیح و بهینه از منابع آب، نگارش نسخه ای را با هدف حمایت از توسعه کهگیلویه و بویراحمد در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید