زخم بر پیکر گردشگری در پایتخت طبیعی ایران/ سرمایه گذاران از سرزمین زاگرس گریختند + تصاویر


ساعت: 12:32
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819160

تله کابین معروف شهر یاسوج که قرار بود سه سال بعد به بهره برداری برسد، سال ها بعد به دلیل رکود پروژه های عمرانی در دولت تدبیر و امید و کمبود بودجه به بهره برداری رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سال هاست پایتخت طبیعی ایران نامیده می شود و این نام در حالی برای این شهر انتخاب شد که هنوز تعداد زیادی و ناقص وجود دارد. پروژه های گردشگری، تفریحی و حتی تاریخی از کمبود اعتبار و نبود برنامه ریزی مناسب رنج می برند، پروژه هایی که یا مستهلک شده اند و یا هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

رنجی که یاسوج می کشد!

مسافران خاطرات زیادی از یاسوج دارند، از جنگل‌های انبوه بلوط یا چشمه‌های زیبا یا آبشارهای همیشه جوشانش، شهری که این همه موهبت خدا را در دل دارد، اما همچنان با کمبودهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

یاسوج (پایتخت طبیعت) هنوز در بین مسئولان ناشناخته است؟!

یاسوج یا پایتخت طبیعی ایران با وجود فرصت‌های خدادادی بی‌شمارش، تاکنون بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری مانند تله کابین، بشار کاکان، پارک بزرگ جنگلی یاسوج و ساماندهی آبشار معروف یاسوج مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. .


45223470 c120 4a31 8356 70464e7acaa0 خبر خاکستری

از سوی دیگر کهگیلویه و بویراحمد استانی است که هم از نظر تورم و هم از نظر بیکاری در وضعیت بدی قرار دارد که با اجرای چنین طرح هایی می توان به کاهش بیکاری و در نتیجه کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی آنها کمک کرد.

به نظر می رسد مسئولان به چنین مواردی توجهی ندارند و متأسفانه بسیاری از عواملی که در این استان به راحتی قابل رفع است، در حال تبدیل شدن به موانع دست و پا گیر سرمایه گذاران است.

یاسوج، بشار کاکان و در نهایت تله کابین دنا پروژه ای عظیم با ظرفیت بسیار کامل برای توسعه گردشگری در این سرزمین نزدیک به یک دهه است که بر فراز کوه های مشرف به دنا معروف حفر شده است اما به دلایل مختلف همچنان در حال اجراست. و اگر باقی بماند

بس کنید چون بودجه تزریق نمی شود!

پروژه تله کابین یاسوج با بودجه 25 میلیاردی تسهیلات گردشگری و 30 میلیارد سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال های اخیر شتاب بیشتری گرفته است، اما برخی از مسئولان این پروژه را به دلیل کمبود اعتبار و همکاری برخی مدیران می گویند. از کاهش توسعه رنج می برد.


e0797164 2ad7 4191 81f2 e942822b0284 خبر خاکستری

عملیات اجرایی تله کابین یاسوج پایتخت طبیعت ایران از شهریور ماه سال 1392 آغاز شد و با وجود گذشت حدود 9 سال، این پروژه گردشگری با پیشرفت اندک و شتاب در بهره برداری دوباره به دلیل آنچه که باید آن را فرار از سرمایه گذار نامید. .

به گفته سرمایه گذار این پروژه، در روزهای اول فعالیت برای خرید خط تله کابین توسط وی 2 و نیم میلیون یورو هزینه شده و به تعبیری این سرمایه گذاری در بازی سیاسی کارکنان سابق به فراموشی سپرده شده و رها شده است. .

این تله کابین که ایستگاه آن در ابوذر هفت یاسوج و مشرف به قله های دوریاب می باشد توسط مشاور و تیم اجرایی شرکت اتریشی اداره می شود که تمامی امکانات رفاهی برای آن فراهم شده است.

این مجموعه توریستی دارای آپارتمان‌های تفریحی، رستوران‌ها، کافه‌ها، شهرک‌های بازی، هتل‌ها و حتی تمامی امکانات رفاهی روز دنیا می‌باشد که می‌توان از آنها برای توسعه گردشگری در چهار فصل استان به‌ویژه شهر یاسوج بهره برد. .

زخم بر پیکر گردشگری در روستا ؟!

اکنون پس از گذشت سال ها از اجرا و اتمام این پروژه، بار دیگر خبر کمبود اعتبارات و عدم تزریق آن ها به پایان رسیده و بازگشت بودجه پروژه برای مدیرکل سابق مشکل ساز شده است. خداحافظی با این دفتر

سرمایه گذار این پروژه گفت: در زمینه همکاری در این پروژه گردشگری، صندوق توسعه ملی با پیگیری استاندار وقت و معاونان وی و مدیرکل میراث فرهنگی، 20 میلیارد تن برای ادامه و اجرای پروژه اختصاص داده است. یک قسط که 5 میلیارد تن بود این مبلغ آزاد شد و 2 ماه پس از درخواست انتشار قسط دوم هیچ مبلغی برای تکمیل این پروژه پرداخت نشد.


5f31da06 beaa 4024 957a e2b51cd59341 خبر خاکستری

همچنین مسئولان بانک سپه در استان از بازدید سه تا چهار بار از این پروژه تاکنون خبر دادند و کارشناسان پرداخت قسط دوم این وام را منوط به پیشرفت فیزیکی پروژه تا سقف تعیین شده عنوان کردند.

آنها تاکید می کنند که در کمیسیون رفع موانع تولید، مدیر در دو مرحله منصوب شد و با حضور کارشناسان تهرانی، مدیر پروژه و پیمانکار، متقاضی برای اطمینان از شرایط لازم اقدام و بانک پرداخت وجه را از سر گرفت. امکانات باقی مانده . .

آب در کوزه و ما تشنه ایم!

لازم به ذکر است که صنعت گردشگری یکی از سودآورترین صنایع کشورهای دیگر است اما همچنان به اقتصاد نفت نگاه می کنیم.

به عنوان مثال اجرای طرح تله کابین یاسوج حداقل برای 300 شغل مستقیم و پایدار ایجاد می کند و بن بست بیکاری در استان کمی آزادتر می شود، اما در عین حال شاهد هستیم برخی مدیران در تهران و وزارتخانه ها به دنبال پیشنهاد آنها هستند. طرح های مختلف است، اما بی اطلاع هستند که اجرای این طرح برای حداقل 300 نفر به صورت مستقیم و برای چند نفر دیگر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می کند.

آیا سخت کار می کنم؟

سرمایه گذار پروژه تله کابین یاسوج از اقدامات کارکنان در این منطقه گلایه کرد و گفت: پس از آخرین بارندگی عملیات اجرایی پروژه تله کابین یاسوج از سر گرفته می شود.

فرهاد امیری تاکید کرد: با تمام توان برای توسعه و ایجاد اشتغال در استان پیشقدم شدم و تنها انتظار حمایت و همکاری مسئولان را دارم.

وی گفت: توجه به طرح های گردشگری زمینه ساز توسعه این استان می شود و با افتتاح این پروژه حداقل برای 300 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

مشکل اصلی توقف این پروژه در سال های گذشته کمبود اعتبار و عدم همکاری بانک فعلی با سرمایه گذار این پروژه بود، اما امیدواریم در دولت سیزدهم که مبتنی بر تولید، نگهداری و برچیده شدن است، گامی مثبت به سوی این رویای دیرینه. مردم حذف شدند.

به نظر می رسد گذر از این دوره 9 ساله و وقفه در اجرای تله کابین یاسوج تنها از دست دادن فرصت بزرگی است و برخی نواقص امروز باعث شکست این طرح شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید