فاضلاب شهر زاهدان، مشکل امروز، بحران فردا/ حل این مشکل نیازمند اعتبار است


ساعت: 13:05
تاریخ ارسال: 1401/10/08
کد خبر: 1920624

این روزها شهر زاهدان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. شبکه فاضلاب شهری در بسیاری از نقاط شهر ساخته نمی شود و این عامل سلامت و جان شهروندان را به طور جدی تهدید می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، شبکه فاضلاب یکی از مهم ترین اختراعات بشر به شمار می رود که در اکثر شهرها و حتی برخی از روستاهای کشور ایجاد شده است و امروزه موضوع ایجاد این شبکه در شهرها و روستاها را درخواستی صحیح و ضروری می داند.

البته برای جلوگیری از ایجاد آلودگی و انتقال بیماری ها، احداث شبکه فاضلاب در شهرها و روستاها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که متاسفانه در برخی نقاط و محلات زاهدان شبکه فاضلاب به طور کامل اجرا نشده است. و این مشکل باعث نارضایتی شدید ساکنان این مناطق شده است.

یکی از مشکلاتی که چشم هر بیننده و رهگذری را به خود جلب می کند پروژه فرسایشی و آزاردهنده فاضلاب شهری کلانشهر زاهدان است.

مردمی که با فاضلاب می جنگند

یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: ما در منطقه زیباشهر در خیابان نصر 20 متری ولایت که از سال 1375 ساکن آن هستیم، در این منطقه ساختمان های زیادی ساخته شده است، اما متاسفانه اینگونه نیست. گمان می رود به سیستم فاضلاب این منطقه داده شده است.

وی ادامه داد: هفته ای یک بار با مشکل تخلیه چاه مواجه هستیم و بیرون زدگی فاضلاب باعث ایجاد بیماری هپاتیت A در کودکان و اعضای خانواده شده است.

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: مشکل فاضلاب مجتمع بهاران در خیابان ولایت زاهدان مشکلی است که شهروندان این اهالی نزدیک به سه ماه است که با آن دست به گریبان هستند و مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

وی افزود: همه مردم هزینه انشعاب را پرداخته اند و مسئولان با بیان اینکه بودجه ندارند از انجام آن طفره می روند.

تعدادی از شهروندان می گویند: به اداره آب رفتیم و گفتند بودجه نداریم و خط اصلی پر شده است اما برای خیابان های فرعی بودجه ای در نظر گرفته نشده است.

کمبود ریالی و بودجه یکی از مشکلات اصلی عدم اجرای طرح شبکه فاضلاب شهری است

احمد نصرت زهی مدیر اجرایی پروژه های فاضلاب زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پروژه فاضلاب شهر زاهدان از حدود 20 سال پیش آغاز شد و افق این پروژه بیش از هزار کیلومتر است و حدود 300 کیلومتر آن انجام شده است. تکمیل شده است که مشکل اصلی شرکت آب سازمان های خدمات رسان است و مطالبات مردم کاملا موجه است.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ شرکت آب که وی هدایت می کند بحث وام دهی و توزیع است که هزینه های زیادی را به دنبال دارد.

نصرت زهی بیان کرد: کمبود ریالی و بودجه اصلی ترین مشکلات این حوزه است و با فهرست بها 1401 بیش از 1500 میلیارد برای تکمیل این پروژه نیاز است.


وی ادامه داد: هفت کیلومتر نیاز به فاضلاب دارد که 2 کیلومتر آن از حدود چهار ماه پیش آغاز شده و پنج کیلومتر باقی مانده باقی مانده است.

مدیر اجرایی پروژه های فاضلاب زاهدان خاطرنشان کرد: طبق مذاکرات و هماهنگی های انجام شده با شهرداری حدود 1000 متر از خیابان جعفری پناه در مرحله اجرا قرار گرفته و پروژه آغاز شده است.

نصرت زهی گفت: سال گذشته 90 میلیارد تومان مصوب شد اما اعتبار اعطایی 28 میلیارد تومان بود که حدود 30 درصد محقق شد.

وی گفت: تا پایان سال با تکمیل 7 کیلومتر بیش از 50 درصد فاضلاب در منطقه مشخصه اجرا می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید