فاضلاب های آلوده بیمارستان ها و درمانگاه ها از اتاق ماشین لباسشویی تخلیه می شود.


ساعت: 12:55
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895557

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان؛

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: دفع فاضلاب های آلوده بیمارستان ها و درمانگاه ها از موتورخانه ماشین لباسشویی با محتویات دستکش و سرنگ و همچنین اسکان ساختمان ها و زمین های این منطقه. ، از مهمترین موضوعات میراث فرهنگی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه نشت آب در بنای رختشویخانه تاریخی چند سالی است که به یک معضل و چالش تبدیل شده است و متاسفانه این مشکل قابل حل نیست، گفت: اما ساخت رختشویخانه ضد آب است و سال هاست که با این کار از وی استفاده شده است. اما مشکل اینجاست که پسماندهای شیمیایی که خورنده و آلوده هستند به فونداسیون نفوذ کرده و بنای تاریخی را مستهلک کرده است.

وی با بیان اینکه متولیان امر اعم از شهرداری و آبفای فرونشست این اثر تاریخی را بر عهده داشتند افزود: خیابانی به نام دلجوی بدون نقشه برداری ایجاد شد و دو قنات قدیمی در این محل تخریب شد. در حالی که در گذشته یک قنات برای آب و فاضلاب و قنات دوم برای آب آشامیدنی استفاده می شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: برخی ساخت و سازها در شهر زنجان غیر اصولی است، در مناطقی که قبلا ویلاهایی با کوچه های باریک و بدون تنفس بود، تبدیل به ساختمان و آپارتمان شده است. با این شرایط آیا جایی برای رفتن این آب های زیرزمینی وجود دارد؟ قطعا نه!

وی ادامه داد: آب زیرزمینی آپارتمان ها چون راه ندارد از ساختمان رختشویخانه و پارکینگ آپارتمان ها خارج می شود.

باقری تاکید کرد: با شرایط نشت آب کاملا مشخص است که نه تنها ساختمان رختشویخانه ته نشین می شود، بلکه احتمال غرق شدن بخشی از این منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها دیدار با این اثر تاریخی نیست، گفت: امنیت جان مردم ساکن در این منطقه و یا گردشگرانی که برای بازدید از این مکان می آیند مهمتر است. ، اگرچه طبق مکاتبات صورت گرفته اعتباری را تامین کرده ایم اما متاسفانه آبفای و شهرداری در این مورد مسئولیتی ندارند. شاید ابتدا باید اتفاق وحشتناکی بیفتد تا نگرانی از وضعیت این منطقه نشان داده شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: اگر یک کامیون باری از این منطقه عبور کند قطعا احتمال فرونشست افزایش می یابد زیرا در گذشته این اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: مسئولان میراث از این معضل نگران هستند و لازم است متولیان امر مراقب باشند و به فکر نجات جان انسان ها و در نهایت یک اثر تاریخی بی نظیر باشند.

باقری با بیان اینکه آپارتمان های ساخته شده در اطراف خشکشویی غیراصولی بوده و این مشکل قابل اثبات است، گفت: چاه این آپارتمان ها از طریق جذب است! آیا با این شرایط باید اجازه حفر چاه جذبی در چنین منطقه ای داد؟ فاضلاب این ساختمان ها به داخل شهر نفوذ می کند و باعث بروز حوادث زیر می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده چاه جذب بیمارستان امام(ع)، فاضلاب بیمارستان شفیع، درمانگاه های اطراف وارد قنات اطراف رختشویخانه شده و در حال حاضر چاه جذب شده است. از طریق این قنات از موتورخانه رختشویخانه خارج می شود یعنی. ما نه تنها شاهد فاضلاب شهری بوده ایم، بلکه در فاضلاب بیمارستانی که حاوی سرنگ، دستکش و سایر لوازم پزشکی و بیمارستانی است نیز درگیر بوده ایم.

وی فاضلاب تخلیه شده از اتاق ماشین لباسشویی را همان آب و فاضلاب بیمارستان ها و درمانگاه های مجاور که آلودگی بالایی دارد، بیان کرد و گفت: همین آب مکیده و پمپاژ شده و از ماشین لباسشویی منتقل می شود، همان آب مجدد. – وارد کانال شده و از طریق کانال دوباره جذب شده و وارد اتاق لباسشویی می شود. با توجه به اینکه این آب بسیار آلوده و تخلیه می شود، برای ساکنین خوشایند نیست و به شدت بیماری زا و آلوده است.

باقری با بیان اینکه در شرایط مذکور به تدریج کل شهر شاهد خروج آب های زیرزمینی از منازل خواهد بود، گفت: در حال حاضر دروازه رشت، سعدی شمالی، دروازه ارگ ​​و برخی شهرک های تازه تاسیس نیز با این مشکل مواجه هستند. بنابراین با توجه به پیشروی فصل بارندگی باید اقدامات عاجل انجام شود.

وی با اشاره به اینکه از سال 1400 کانال های آب و فاضلاب شهر توسط شهرداری از سمت جنوب شهر به سمت شمال شهر لایروبی شده است، اذعان داشت: در صورت ادامه همین روال لایروبی، منطقه ای که ساختمان رختشویخانه است. واقع شده می تواند باشد. مشخص شد کانال موجود در این منطقه برای لایروبی مناسب است یا خیر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید